Test: Kia cee'd SW vs. Hyundai i30 kombi - dokonalá remíza

23.11.2012 08:34
Autá
Kým Hyundai i30 Kombi plavnými až vyumelkovanými líniami otvorene deklaruje svoj ázijský pôvod, cee`d je vo výraze rýdzo európsky. Autor:

Po hatchbackoch Hyundai i30 a Kia cee'd priviedli obe kórejské značky na svet aj ich verzie kombi. Tak prečo ich neporovnať.

A hoci sú po technickej stránke naďalej takmer identickými dvojčatami, verte, že rozdielov nájdete viac ako dosť. Kia a Hyundai sa totiž tvária skôr ako úhlavní nepriatelia, nie ako koncernoví súrodenci. My sme si nové kombíky vyskúšali vo verziách Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort a Kia cee'd SW 1.6 GDI TX.

Tak ako pre hatchbacky, platí aj pre obe kombi rozdielny prístup k dizajnu. Kým Hyundai deklaruje bez zábran svoju ázijskú povahu, Kia sa snaží byť stoj čo stoj európska. Takže pri výbere ide čisto o osobný vkus.

Kia cee`d SW
Kia cee`d SW Autor: Kia
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi Autor: Hyundai

Iní za každú cenu

Predné časti si kombi požičali zo svojich základných verzií. Kia sa teda prihovára uhrančivým pohľadom reflektorov a dravosťou tigrej masky. Hyundai je vo výraze o čosi uvoľnenejší. Dominujú mu hexagonálna maska a rozvlnené línie reflektorov. Plavnosť Hyundaia pokračuje mäkkými prelismi na predných blatníkoch a celom boku karosérie. Naopak, Kia je strohejšia. Jej boky sú uhladenejšie a spodná stúpajúca línia okien rovná ako priamka. Hyundai má však o čosi hrubší posledný stĺpik karosérie. Kia ho, naopak, zúžila v prospech zväčšenia tretieho bočného okna. Celkovo preto pôsobí dlhšie. Rozmery sú však identické, teda ak vynecháme drobné milimetre dané odlišným tvarom nárazníkov či odlišným profilovaním pontónu. Aj rázvor má pevnú hodnotu 2650 mm. Pre Hyundai to však znamená istý ústup, pretože kým Kia mala v prvej generácii rázvor hatchbacku a kombi SW totožný, Hyundai i30 Kombi poskytoval o päť centimetrov viac, teda presne 2700 mm. Z praktického hľadiska to však nehrá žiadnu rolu.

Kia cee`d SW
Kia cee`d SW Autor: Kia
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi Autor: Hyundai

Skôr si všimnete odchýlky v riešení veka batožinového priestoru. Odhliadnuc od individuálneho tvaru reflektorov, kde Hyundai opäť uplatnil viac emócií, je najväčším rozdielom, že piate dvere Kie zasahujú oveľa hlbšie do strechy. To súvisí s prístupom do kufra, ale o tom až neskôr.

Vnútri vedie Kia

V interiéri sú rozdiely ešte výraznejšie, ale čo je podstatné, obe kombi ťažia zo zvýšenej strechy nad zadnými sedadlami, takže k výborným priestorovým pomerom pridali väčšiu rezervu nad hlavami zadných cestujúcich. Zvlášť to platí pre Hyundai, ktorý bol v tomto parametre v porovnaní so cee`d-om o čosi skromnejší. K pohode sa pridávajú aj veľmi dobre tvarované a rozmerné sedadlá. Priame porovnanie sme urobiť nemohli, keďže lepšie vybavená Kia mala kožené čalúnenie s tvrdším podkladom. Poteší tiež fakt, že ani v jednom prípade neokrádajú automobilky zadných cestujúcich na dĺžke sedáku a výške operadla. Výčitku si však zaslúži chýbajúca nastaviteľná lakťová opierka vodiča. A to v oboch prípadoch.

Kia cee`d SW
Kia cee`d SW Autor: Kia
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi Autor: Hyundai

Dizajn je síce subjektívnou kategóriou, ale v pocite kvality interiéru vedie jednoznačne Kia. Nie, žeby Hyundai zásadne zaostával v použití mäkčených plastov, ale dizajn palubnej dosky Kie so stredovou konzolou orientovanou na vodiča pôsobí takmer prémiovo. Na druhej strane, jej nevýhodu je, že obmedzuje pravé koleno vodiča. Naopak, Hyundai s užšou stredovou konzolou ponúka v tejto časti omnoho viac priestoru.

Kia cee`d SW
Kia cee`d SW Autor: Kia
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi Autor: Hyundai

Aj pracovaním prístrojového panelu vedie Kia nad Hyundaiom. V čitateľnosti nie je problém ani u jedného zo súperov, ale tri tubusy Kie majú navrch pred jednoduchším riešením s dvojicou tubusov pri Hyundai. O volantoch platí to isté. Tak trochu barokové ramená Hyundaia sťažujú prístup k tlačidlám palubného počítača, ale aj k ovládačom audia či tempomatu na volante. Kia má navrch. I keď umiestnenie tlačidiel počítača na spodnom ramene nie je tiež ideálne, audio a tempomat na bočných ramenách sa ovládajú bezchybne a bez odpútania pozornosti od premávky. Prehľadnejšie a intuitívnejšie je aj rozmiestnenie ovládačov klimatizácie a autorádia na stredovej konzole. Rozdiely v atmosfére uzatvára typicky modré podsvietenie prístrojov a displejov Hyundaia a červené Kie. Kia navyše pridáva tak trochu zbytočný úzky displej v hornej časti „palubovky“ s údajom o vonkajšej teplote, čase a výstrahe otvorených dverí. Jeho funkcie by mohli pokojne plniť displeje prístrojového panelu a audia.

Rozdiel je aj vo výhľade do strán. Kia má totiž pri spodnej časti A-stĺpika malé trojuholníkové okienko, vďaka ktorému sa lepšie vyrovnáva s jeho relatívne masívnou konštrukciou.

Kufre na jednotku, výbava priemer

Variabilitou či veľkosťou kufra sú si obaja rivali rovnocenní. Hyundai síce udáva objem 528 litrov, kým Kia len 510, no ide o mizivý rozdiel daný pravdepodobne umiestnením roletky alebo tvarom vnútorných obkladov, než konštrukčnými rozdielmi. Napokon, po sklopení zadných sedadiel sú oba modely na chlp rovnaké (1642 l). V porovnaní s konkurenciou je to priemer triedy. Na takú Octaviu Combi sa ani jeden z nich nechytá. Vypracovanie kufra je na vysokej úrovni, tak z pohľadu čalúnenia, ako aj súmernosti. Oceníte aj nízko umiestnenú nakladaciu hranu. Do kufra Kie je však predsa len lepší prístup. Jej veko je totiž zarezané hlbšie do strechy, čo znamená, že po otvorení menej vytŕča z obrysu vozidla a po otvorení máte pod vekom viac miesta. S variabilitou si ťažkú hlavu ani jeden z partnerov nerobil. Ak chcete zväčšiť kufor, musíte najprv odklopiť sedáky a potom zložiť operadlá. Na najnovšie systémy umožňujúce sklápať sedadlá priamo z kufra to už nestačí. Zato poteší úplne vodorovná podlaha a pod ňou ešte plytká schránka a dojazdová rezerva. Pochvala patrí aj za príplatkový systém flexibilných priečok, ktorý nie je v tejto triede samozrejmosťou.

Kia cee`d SW
Kia cee`d SW Autor: Kia
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi Autor: Hyundai

Porovnávať úroveň vybavenia Hyundaia v strednej úrovni Comfort a Kie v najvyššej úrovni TX nemá zmysel. Preto sme si na porovnanie vybrali Kiu taktiež v strednom stupni vybavenia, označovanom EX. Zoznamy výbav akoby ste preložili cez „kopirák“. Obsahujú štandardne šesť airbagov, stabilizačný systém VSC, elektrický balík na okná a zrkadlá, palubný počítač, tempomat, predné hmlové svetlá, denné svetlá či variabilný posilňovač riadenia. Prekvapí, že v sérii je len manuálna klimatizácia, Hyundai ju má dokonca „akože“ v akcii zadarmo, čo je naozaj nevydarený vtip. Dažďový či svetelný senzor sú v oboch prípadoch za príplatok, rovnako ako vyhrievané sedadlá či zadné parkovacie senzory. Takže v štedrosti sa ani jeden z výrobcov práve nepretrhol. Odlišnosti tu predsa len nájdete. Kia má navyše výškovú reguláciu sedadla spolujazdca a 16-palcové disky, kým Hyundai stavil na praktický hill-holder.

Kia cee`d
Kia cee`d Autor: Kia
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi Autor: Hyundai

Diesel či benzín?

Porovnávať dva úplne odlišné motory, dieselový 1.6 CRDI (81 kW) Hyundai a benzínový 1.6 GDI (99 kW) nemá príliš zmysel. Oba však patria k najlepším v triede a o výbere rozhodujú vaše osobné preferencie. Benzínový motor s priamy vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov udivuje harmonickým nárastom výkonu v širokom spektre otáčok. Jeho výkonový náskok však až tak necítiť, pretože krútiacim momentom 164 Nm nemôže konkurovať 260 newtonmetrom dieselu. Ak chcete predbiehať, treba podradiť o dva či tri stupne nadol.

Kia cee`d
Kia cee`d Autor: Kia
Hyundai i30
Hyundai i30 Autor: Hyundai

Potom ukáže svoju skutočnú vitalitu. A verte, že sa vytáča naozaj rád. Pritom šokuje svojou ochotou pracovať aj pri extrémne nízkych otáčkach. V meste spotreboval približne 7,4 litra benzínu a po absolvovaní mimomestského výjazdu sa potreba ustálila na 6,4 litra. Takže, za modernými maloobjemovými „turbami“, extrémne citlivými na jazdný štýl, vám ľúto určite nebude. Ak však chcete ušetriť ešte viac, choďte do dieselu. Tu sa priemer ustálil hlboko pod šiestimi litrami, mimo mesta sme podliezli dokonca 5-litrovú hranicu. Samozrejme, daňou je nižší akustický komfort naftového motora. No zas až taká nevýhoda to nie je, pretože aj benzínový agregát v Kii je nad hranicou 2500 otáčok hlučnejší než by mal.

Výkonový hendikep doháňa diesel bohatšou nádielkou newtonmetrov, ale pozor, chytá sa až nad 1800 otáčkami za minútu. Dovtedy sa žiadne zázraky nedejú. Presnosťou radenia 6-stupňových prevodoviek sa môžu cee`d aj i30 zaradiť priamo k nemeckým ikonám.

Na asfalte ako Nemci

V jazdných vlastnostiach si obaja partneri medzigeneračne neuveriteľne polepšili. Ťažia z väčšieho rozchodu, zdokonaleného zadného nezávislého zavesenia kolies a tuhšej karosérie. V serpentínach sú preto oveľa poslušnejšie, a najmä, zbavili sa chronickej tendencie straty trakcie vnútorného kolesa pri akcelerácii v zákrutách.

Pruženie je tuhšie ako v minulosti, ale nie nepohodlné. Filtrácia nerovností je totiž na úrovni Golfu. K tomu sa pridáva strmšie riadenie s necelými dva a trištvrte otáčkami a ojedinelý variabilný posilňovač riadenia. Ten umožňuje nastaviť tri stupne účinku – Comfort, Normal a Sport. Prvý z nich využijete najmä v meste a pri parkovaní. Nečakajte však nejakú spätnú väzbu, tej sa vám dostáva až v režime Sport, keď riadenie citeľne stuhne. Tak či tak je riadenie trochu „umelé“. Viac pozornosti by si zaslúžila zvuková izolácia podblatníkov. Pneumatiky počuť o to viac, o čo nižší je aerodynamický hluk.

Kia cee`d SW
Kia cee`d SW Autor: Kia
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi Autor: Hyundai

Tak či tak urobili obaja partneri obrovský skok vpred. Prirovnávať ich ku Golfu, Focusu alebo Astre nie je vôbec prehnané. A odpoveď na otázku, ktorý z nich je lepší? Tá by bola v podstate jednoduchá. Kia ceed má európskejší zjav, dôslednejšie, takmer prémiovo spracovaný interiér, lepšie riešené zadné veko, o čosi štedrejšie vybavenie a lepšiu ergonómiu. Má to však svoj háčik, ceed je aj citeľne drahší. Samozrejme, pri porovnateľných verziách. Výsledkom je preto dokonalá remíza.

Technické údaje
Model Kia cee'd 1.6 GDI SW TX
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC
Náhon Predný
Objem motora (cm3) 1591
Výkon (kW/ot.) 99/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.) 164/4850
Prevodovka 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4505/1780/1485
Rázvor náprav (mm) 2650
Objem kufra/nádrže (l) 510 – 1642/53
Maximálna rýchlosť (km/h) 192
0 – 100 km/h (s) 10,2
Spotreba na 100 km (l) 5,9
Cena 20 190 eur
Technické údaje
Model Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Náhon Predný
Objem motora (cm3) 1582
Výkon (kW/ot.) 81/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 260/1900
Prevodovka 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4485/1780/1500
Rázvor náprav (mm) 2650
Objem kufra/nádrže (l) 528 – 1642/53
Maximálna rýchlosť (km/h) 185
0 – 100 km/h (s) 11,8
Spotreba na 100 km (l) 4,3
Cena 16 690 eur
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR