Hyundai Santa Fe má za sebou 25-ročnú kariéru a milióny vyrobených exemplárov. No a do dôchodku sa rozhodne nechystá. Ešte nikdy nebol v takej kondícii, ako je jeho piata generácia. Hyundai zavelil na radikálnu zmenu a my si myslíme, že spravil dobre. Po 7-miestnom plug-in hybride sa nám dostala do rúka aj 5-miestna hybridná verzia 1,6 T-GDI HEV v najvyššej úrovni vybavenia Calligraphy. Dizajnéri „prekopali“ dizajn kórejského SUV od základov. A sústredili sa na to, čo dnes „fičí“. Zákazníci sa totiž zamilovali do out-doorových aktivít, s ktorými najlepšie ladia drsné SUV alebo dokonca off-roady. A tak na Santa Fe neostal kameň na kameni. Úhľadný model doslova konvertoval na kríženca týchto dvoch tried s jednoduchými a hranatými líniami. Možno v niečom pripomína nový Defender.
Off-roadové tvary mu svedčia
Má kolmú masku, extrémne masívne prelisy blatníkov, ktoré zasahujú až do dverí, rovné boky karosérie s plávajúcou strechou, minimálne 20-palcové disky kolies a kolmú zadnú stenu s obrovským výklopným vekom. Veľkoleposť podporuje aj „rozšafný“ formát. Veď ide o najväčšie Santa Fe v histórii. Na dĺžku pribudlo 45, na výšku 35 a na rázvore až 50 mm. Moderný dojem vytvárajú svetlá s grafikou písmena H, ktorú nájdeme nielen vpredu, ale aj vzadu. Vyzerá to efektne, no má to aj odvrátenú stránku. Santa Fe nemôže mať matrixovú technológiu, navyše výkonom svetiel nepatrí na špičku. Vzadu je zas pás svetiel umiestnený príliš nízko. Možno to pôsobí „cool“, ale z hľadiska bezpečnosti to nie je ideálne. Kritiku si zaslúžia najmä extrémne nízko situované smerové svetlá. Jednoducho ak nestojíte priamo za Santa Fe, nemáte šancu ich vidieť. No a ideálna nie je ani jediná „cúvačka“.
Celkovo však prácu dizajnérov chválime. Niet pochýb, že sa pozeráme na jedno z najnápadnejších SUV súčasnosti. Je to veľký posun vpred v časoch vyumelkovaných športovo-úžitkových áut, ktoré sa na autá do prírody zväčša len hrajú. V čiernej perleťovej farbe Abyss Black a dekoráciami z tmavého chrómu, ktoré sú špecifikom verzie Calligraphy, pôsobí Santa Fe doslova prémiovo. A predstavte si, táto „škatuľa na kolesách“ nezabudla ani na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu Cd je len 0,29. Podieľajú sa na tom napríklad aj aktívne klapky pre prívod vzduchu v prednom nárazníku. Radikálna zmena dizajnu prospela aj interiéru. Nový formát s jednoduchými tvarmi totiž maximalizuje priestor v kabíne. Veľkoleposť si uvedomíte už pri nastupovaní. Je to hračka. No a atmosférou v kabíne, ktorou sa Santa Fe blíži k elektromobilom Hyundaia, vás doslova očarí. Materiálový mix kože Pecan Brown, dreva a hliníka dali kabíne vyslovene luxusný punc.
Sedadlá vás privítajú solídnymi rozmermi a mäkkým čalúnením. Sú vyhrievané, ventilované a elektricky nastaviteľné. Elektricky sa reguluje aj stĺpik riadenia. Tu jasne cítiť tak trochu americkú povahu Santa Fe. Šírkou stredovej konzoly môže toto auto súťažiť s modelmi Bentleya či Rolls-Royceu. Je taká široká, že tu dokázal Hyundai integrovať vedľa seba hneď dve indukčné nabíjačky telefónov aj s USB-C portmi. Lepší prístup k mobilu sme ešte nezažili. A i tak tu ostalo miesto na „megabox“ pod lakťovou opierkou a na dva držiaky nápojov. Chválime nielen priestor, ale aj výhľad. Stĺpiky sú relatívne štíhle a zakrivená dvojica 12,3-palcových displejov nepresahuje obrys palubnej dosky. Dobrý je tiež výhľad vzad, veď Santa Fe nemá len nejaký úzky priezor, ale poriadne zadné okno.
Luxus aj priestor
Infotainment je ďalším prvkom, pri ktorom si v Santa Fe spomeniete na elektrické modely Ioniq. V podstate Santa Fe ťaží zo všetkých ich vychytávok. Reakcie displeja sú rýchle, grafika brilantná a tiež veľmi prehľadné a intuitívne je menu. No Santa Fe k tomu všetkému pridáva až prekvapujúco veľkú porciu hardvéru. A to rozhodne nie je výčitka. Sú tu fyzické tlačidlá pre vstup do hlavných vetiev menu, samostatný panel klimatizácie s otočnými ovládačmi teploty, no a hardvérovo volíte cestné aj terénne jazdné režimy. Všetko je poruke a prehľadné. Klobúk dole. Nezabudlo sa ani na odkladacie priestory. Pred spolujazdcom sú dokonca až dve schránky a pod stredovou konzolou ešte jeden obrovský priestor. Vychytávkou je spomínaný stredový box, ktorého kryt má dva pánty, takže ho vedia otvoriť aj cestujúci v druhom rade sedadiel.
Za druhým párom dverí panujú opäť kráľovské priestorové pomery. Dané je to nielen veľkou rezervou na nohy, ale aj šírkou. „sedáky“ by mohli byť o čosi dlhšie, ale nejde o žiaden extrém. Operadlá umožňujú reguláciu sklonu, čo je veľmi príjemné na dlhých cestách. Nechýba ani široká výklopná opierka s držiakmi nápojov a USB-C porty integrované do zadnej steny predných operadiel. Prekvapí len, že tu nie sú regulovateľné výduchy klimatizácie a že schránky vo dverách sú o čosi skromnejšie. Lavica aj operadlá sú delené v pomere 40 : 60 a možno ich samostatne posúvať vpred, čo je dobré pre variabilitu kufra, ktorý je ďalšou silnou stránkou kórejského SUV. Ak nemáte tretí rad sedadiel, tak ako my, k dispozícii je úžasných 711 litrov a po sklopení druhého radu. Mimochodom priamo z kufra, sa celkový využiteľný objem zmení na „dodávkových“ 2 032 litrov. A to si so sebou vozíte na rozdiel od plug-in hybridu rezervné koleso a ešte vám zostane miesto na odloženie kazety s plató.
Výčitku si zaslúži len nešťastné umiestnenie batérie hybridného systému pod podlahou, ktorá zbytočne zaberá miesto. Je v schránke hneď za nakladacou hranou. Škoda, že sa nezmestila pod prednú kapotu. Toto riešenie je ale asi optimálne z hľadiska rozloženia hmotnosti. Aj prístup do kufra je excelentný. Veď Santa Fe má obrie výklopné veko, samozrejme, elektricky ovládané. Napokon sám šéfdizajnér SangYup Lee sa vyjadril, že vývoj dizajnu začal práve od kufra, pretože Hyundai chcel vytvoriť neobmedzený vstup zvonka aj z kabíny a vytvoriť čosi ako „terasu“. Podarilo sa. Len pozor pri otváraní piatych dverí kdesi v podzemných garážach. Parkovať „zadkom“ k stene sa naozaj nevypláca.