Elektrický Volkswagen ID.7, ktorý by mal časom zastúpiť legendárny Passat, sme už raz v redakcii hostili. Do rúk sa nám dostalo rodinné kombi ID.7 Tourer Pro so zadným náhonom a menšou batériou s kapacitou 77 kWh. Tá reprezentovala v podstate základ ponuky. A treba povedať, že veľkorysý. No liftback ID.7 GTX hrá predsa len inú ligu. Dostal dvojicu elektromotorov, imidž rodinného športovca a väčší akumulátor, ktorý sa od diaľničného rýchlika akosi očakáva. Veď práve od neho závisí dojazd. O to viac sme boli na GTX zvedaví. Zvlášť ak dnes môžete využiť cenovo zvýhodnenú edíciu Limited, kde dostávate bonus 10 160 eur vo forme bohatšej výbavy a k tomu 3 000-eurovú zľavu. Presne to bol aj náš prípad.
Namiesto sedanu liftback
Tento koráb s dĺžkou 4 961 mm sme prevzali v čiernej metalíze, svetlami IQ.Light s matrixovou technológiou a na parádnych 20-palcových diamantových diskoch Skagen. Temné emócie navodzuje na čierno lakovaná plaketa GTX. Jednoducho, takmer všetko na tomto aute je čierne, vrátane pozadia reflektorov. Márne by ste hľadali chrómové dekorácie či inú „bižutériu“. O to viac vyniká červený zadný reflexný pás v nárazníku a, samozrejme, svietiace logo, ktoré ožije už keď sa s kľúčom vo vrecku blížite k autu. GTX má tiež v porovnaní s verziami Pro a Pro S agresívnejší výplet v prednom nárazníku. Tam ale dizajnové „vychytávky“ športovo orientovanej verzie končia.
GTX nevyzerá zle, no súčasný dizajnový jazyk Volkswagenu i tak považujeme za trochu nudný. Týka sa to aj ID.7. Aerodynamika vyhladila jeho tvary do objektu, ktorému akosi chýbajú emócie. Jednoducho, oči sa nemajú o čo oprieť. Je to dizajn, ktorý nechce nikoho uraziť, a to je možno trochu škoda. Zvykať si treba aj na samotné proporcie, najmä ak ID.7 považujete za elektrického nástupcu Passata. Neutají totiž vysokú batériu v podlahe, ktorá je súčasťou platformy MQB. Výsledok? Kým pri SUV ako ID.5 či ID.6 sa to stratí, pri liftbacku pôsobí výška pontónu v pomere k relatívne nízkej kabíne akosi ťažkopádne. Možno aj preto je ID.7 až o 133 mm dlhší ako Arteon a jeho rázvor náprav je veľkorysých 2 966 mm. V každom prípade má ID.7 slušnú aerodynamiku s koeficientom odporu vzduchu Cd len 0,25.
Ergonómia po novom
Tradiční zákazníci Passatu si budú musieť zvykať aj na nové poňatie interiéru a odlišnú ergonómiu. Nemení na tom nič ani vrcholová verzia GTX s kožou potiahnutou palubovkou, antracitovým stropom či červenými dekoráciami, vrátane tých na volante. Čím vás ale ID.7 dostane v prvom momente, sú extra pohodlné ergonomické sedadlá a záplava priestoru. V tomto smere je o „level“ vyššie v porovnaní s Passatom, Arteonom či Škodou Superb. Platí to aj o veľkorysej šírke kabíny. Lakťovú opierku tvorí čalúnený kryt stredového boxu medzi sedadlami, ktorý je súčasťou rozmernej konzoly. Nastavovať sa nedá, ale je v ideálnej polohe.
Volant má jemne sploštenú spodnú časť a kapacitné tlačidlá. Hoci nepatríme k ich obdivovateľom, treba im uznať vynikajúcu spätnú väzbu vďaka haptickej odozve. Klasický prístrojový panel by ste tu hľadali márne. Pred vodičom je len úzky displej so základnými informáciami. Väčšinu ostatných na seba prebral obrovský head-up displej s virtuálnou realitou. Spodnú časť tvorí pás pre zobrazenie rýchlosti a dojazdu, kým vrchná časť je venovaná práve navigácii a virtuálnej realite. Napríklad sa vám zobrazuje stredová čiara, ak sa k nej príliš priblížite, alebo levitujúce šípky navigácie.
Minulosťou je aj pravá páčka na stĺpiku riadenia. Teraz tam sídli ovládač prevodovky. Naopak, stierače sa „presťahovali“ na ľavú stranu. Absolútnu väčšinu funkcií však ovládate i tak cez 15-palcový infotainment. Pracuje nesmierne rýchlo a jeho grafika je priam dokonalá. Hardvéru zostalo v ID.7 naozaj pramálo, ale displej obsahuje dve lišty – jednu hore a jednu dole s najčastejšie používanými funkciami. Takže napríklad otravného asistenta na upozornenie o prekročení rýchlosti deaktivujete len dvoma klikmi. Domovská obrazovka je navyše rozdelená na štyri polia, čo znamená, že súčasne môže zobrazovať navigáciu, spotrebu, prehrávanú hudbu alebo rôzne ďalšie informácie. Je na vás, ako si ju nakonfigurujete. Ovládanie hlasitosti a teploty klimatizácie má na starosti dotyková lišta pod displejom. Konečne osvietená.
Asi najviac šokuje, že cez obrazovku sa nastavujú aj prieduchy ventilácie, teda smer prúdenia vzduchu. To, čo by ste v noci poľahky zvládli jednou rukou bez toho, aby ste odvrátili oči od cesty, musíte teraz pracne riešiť vizuálne a krúžiť prstom po povrchu infotainmentu. Očarenie Teslou zašlo vo Volkswagene, ktorý bol donedávna ergonomickou ikonou, asi príliš ďaleko. A nájde sa tu ešte viac zvláštnych prvkov. Tak napríklad smart klimatizácia nemá v móde „dobrý výhľad“ integrovanú funkciu vyhrievania spätných zrkadiel. Tá sa ako jedna z mála vecí ovláda naďalej hardvérom na dverách. Vyhrievanie okien, volantu či sedadiel je pritom priamo na displeji.
Kufrom rekordy neláme
Prekvapí aj systém otvárania okien z miesta vodiča. Nie sú tu štyri tlačidlá, ale len tri. To tretie slúži na výber toho, či chcete ovládať okná v predných alebo zadných dverách. Takže to chce klik navyše. Často sa pomýlite a stiahnete nechtiac zadné okno namiesto predného. Koľko asi Volkswagen ušetril na jednom tlačidle? Za slabšiu stránku ID.7 považujeme aj obmedzený výhľad. Hrana dverí je veľmi vysoko a predné stĺpiky príliš masívne. Zato chválime, že na rozdiel od starších elektromobilov pridal Volkswagen v ID.7 štartovacie tlačidlo. Umiestnené je na stĺpiku riadenia. Konečne máte jasný prehľad o tom, či je vozidlo aktivované alebo nie, a môžete ho nechať „naštartované“ aj keď z auta vystúpite. Predtým sa jednoducho vyplo, aj keď ste to nechceli.
Pochvalu si zaslúžia aj odkladacie priestory. Napríklad v plávajúcej stredovej konzole. Sú tu držiaky na nápoje, nabíjačka smartfónov aj USB-C porty. Ak tento priestor nepotrebujete, dá sa elegantne zakryť roletkou, čo nebýva vždy zvykom. Nadšení budete aj z miesta vzadu. Na nohy máte obrovský priestor. Nad hlavou je to o čosi skromnejšie, keďže sa sedí vyššie ako vpredu a strecha mierne klesá. Operadlá sú delené v pomere 40 : 60 a nechýba ani široká výklopná opierka s držiakmi na nápoje. Nesklame ani kufor. Má slušných 532 litrov, dvojité dno, i keď nie hlboké, a pod ním ešte schránku na nabíjacie káble, kde sa nachádza aj 12 V akumulátor. Prístup uľahčuje obrovské výklopné veko, ovládané elektricky. Výhodou je, že operadlá sklopíte priamo z kufra a že čalúnená doska prekryje štrbinu, ktorá vzniká medzi dnom kufra a sedadlami. Rovná ložná plocha vzniká ale len pri vyššej polohe dvojitého dna.