Volkswagen Tayron prišiel na trh ako nástupca Tiguanu Allspace. Jednoducho, v ponuke dostal autonómnu pozíciu a zaradil sa medzi Tiguan a luxusný Tuareg. Stal sa tiež jasným súperom novej Škody Kodiaq. Zdieľa identickú techniku, teda platformu MQB Evo. Nám sa dostali do rúk dve verzie. Tú so 4-valcom 1,5 eTSI, môžeme považovať za základ, no v našom prípade sme ťažili zo 7-miestneho interiéru. To je presne to, čo vám neponúkne drahší plug-in hybrid 1,5 TSI eHybrid. Na tretí rad sedadiel tu kvôli batérii neostalo miesto. V oboch prípadoch sa však musíte zmieriť s absenciou štvorkolky. Ak sa bavíme o SUV, nie je to úplná maličkosť. Ak by ste chceli spojiť tieto vlastnosti, musíte zamieriť ku kórejskej konkurencii.
Konečne svoj, ale trochu fádny
Dizajnovým stvárnením je Tayron napriek technologickej príbuznosti s Kodiaqom jasným Volkswagenom. A je to poriadny kus auta. V porovnaní s Tiguanom pribudlo na celkovej dĺžke 253 a na rázvore náprav 114 mm. Čo je však podstatné, Tayron konečne nepôsobí len ako dodatočne „natiahnutý“ Tiguan, ale ako SUV, ktoré bolo od začiatku navrhované pre tri rady sedadiel. So staršími modelmi značky si ho rozhodne nepomýlite. Vyznáva totiž nový uhladený aerodynamický štýl. Zbavil sa všetkých ostrých prelisov. Viac emócií mu dodáva robustná maska v nárazníku a ako je dnes pre Volkswagen typické, diódová lišta spájajúca svetlá. V našom prípade išlo o LED reflektory Plus s natáčaním do zákarut, ktoré svietia veľmi dobre a tiež reflektory matrix, ktoré svietia naozaj excelentne.
Diódová lišta sa dostala aj do zadnej časti a podieľa sa na uvítacej svetelnej sekvencii už keď sa s kľúčom vo vrecku priblížite k autu. Zapojené do nej sú pochopiteľne aj svietiace logá – ďalší novodobý prvok dizajnu Volkswagenu. Z profilu naplno vyznieva veľkosť tohto korábu s celkovou dĺžkou 4 792 mm a výškou 1 660 mm. K triede SUV sa Tayron hlási väčšou svetlou výškou či plastovou ochranou blatníkov. Dvere, prekrývajúce prahy sú však v dolnej časti lakované vo farbe karosérie, čo veľmi neprospieva odolnosti v teréne. Kým zelenkavý Tayron 1,5 eTSI s odtieňom Cipresino používal 19-palcové disky Catania, výkonnejší plug-in hybrid s novou exkluzívnou fialovou farbou Ultra, obúval väčšie dvadsiatky. Ani tie však nedokázali akosi vyplniť výrezy v blatníkoch.
Hoci sa Volkswagen snažil priniesť atraktívne SUV, jeho dizajn napriek všetkým svetelným vychytávkam, považujeme za trochu fádny. Možno doplatil na svoju globálnu povahu, pretože odradiť nesmie zákazníkov v Európe ani v Číne. Takže podstatné je najmä to, aby tvary Tayronu nikoho neurazili. To sa nepochybne podarilo. Dizajn je skutočne bezkonfliktný, len vás nechytí za srdce. Platí to aj o interiéri, ktorý má celkom nové poňatie, než sme boli v minulosti zvyknutí. Napriek potiahnutiu palubnej dosky umelou kožou či efektným obkladom s integrovaným ambientnou štruktúrou podsvietenia, ktoré mení farbu v závislosti na zvolenom jazdnom režime, nepôsobí príliš hodnotne.
Na palube nové pomery
Horizontálna palubná doska je vybavená dvojicou displejov. Head-up displej je vždy za príplatok. Digitálny prístrojový panel má pomerne jednoduchú grafiku, ale funkčne mu niet čo vyčítať. Obrí 12,9-palcový infotainment je na tom lepšie. Reaguje rýchlo, má precízne zobrazenie a dá sa rozdeliť na päť polí, takže naraz máte prístup k najčastejšie používaným funkciám. Klimatizácii patrí samostatná lišta pod displejom, konečne osvetlená, no pre pokročilejšie nastavenia musíte zamieriť do menu. Nie je to ale problém. Rýchlo sa dostanete aj k deaktivácii výstrahy pri prekročená rýchlosti. Stačia k tomu dva kliky.
Lacnejší Tayron 1,5 eTSI nebol vybavený vstavanou navigáciou, ale prepojenie cez Apple CarPlay a Android Auto je bezproblémové, takže môžete využiť aplikácie v mobilnom telefóne. Škoda len, že chýbala indukčná nabíjačka. Zato bola k dispozícii pe plug-in hybrid vo vyššom stupni vybavenia Elegance. Veľmi oceňuje, že pri Tayrone sa Volkswagen vrátil k hardvérovým prvkom. Na volante sa objavili namiesto kapacitných opäť fyzická tlačidlá. Zvyknúť si však treba na to, že ovládač prevodovky sa presunul na pravú stranu stĺpika riadenia, stierače doľava a štartovacie tlačidlo je teraz na stredovom tuneli. Novinkou je otočný ovládač jazdných režimov a hlasitosti, tiež na stredovom tuneli, ktorý pripomína Smart Dials od Škody.
Predné sedadlá sú veľmi pohodlné a pochvalu si zaslúži široká lakťová opierka, ktorá sa dá regulovať výškovo aj pozdĺžne. Dnes to nebýva rozhodne zvykom. Zaujímavosťou plug-in hybridu bola kombinácia masážnych sedadiel, no zároveň mechanického ovládania. V minulosti boli takéto kombinácie nemysliteľné. Masáž patrila vždy len k najvyššej úrovni s elektrickým ovládaním. Vyššia pozícia sedadiel prináša ľahké nastupovanie aj dobrý výhľad. Ako sa na SUV patrí, v zornom poli nechýba ani kapota. Len hrubšie stĺpiky a poloha spätných zrkadiel uberá z vzhľadu do strán viac stupňov, než by sa patrilo. Evidentné je to najmä pri pohľade vpravo. Miesta je vpredu na rozdávanie a lušná je tiežn ponukaodkaldacích pristorov. I keď dva držiaky nápojov si občas nerozumejú s lakťovou opierkou.
Aj pre siedmich a so super kufrom
Vzadu je Tayrom priestorovo opäť veľmi štedrý. Miesta dosť je na nohy aj nad hlavou. Samotné „sedáky“ sú síce kratšie, ale má to svoju logigu. Tayron je totiž majstrom variability. Sedadlá delené v pomere 40 : 60, sú posuvné v širokom rozsahu a nastaviť si môžete aj sklon operadiel. Zvlášť dôležité je to pri sedemmiestnej verzia, pretože tak vzniká prístup k tretiemu radu sedadiel. Veľa od neho ale nečakajte, spokojné tu budú len deti. Ak však tretí rad nepotrebujete, ľahko ho sklopíte do podlahy a ešte stále vám ostane k dispozícii obrovský kufor s objemom 850 litrov. Podlaha lícuje s nakladacou hranou a pomáha aj elektrické ovládanie veka. Pod krytom v prednej časti vytvoril Volkswagen miesto na kazetu s plató a dokonca sa sem zmestí aj rezervné koleso. To sme naozaj nečakali.
Po sklopení tretieho a druhého radu ponúkne Tayron až 2 090 litrov na náklad, čo je len o 35 menej v porovnaní s 5-miestnou verziou. Pri obsadení siedmimi pasažiermi zostáva za sedadlami stále akceptovateľných 345 litrov, čo nie je len symbolická hodnota. Plug-in hybrid, hoci nemôže mať tretí rad sedadiel, nie je štedrejší. Naopak, dopláca na batériu hybridného systému. Takže zabudnúť musíte na rezervné koleso a uskromniť sa so základným objemom „len“ 705 litrov. Stále je to však ohromná porcia priestoru pre rodinnú batožinu a stále platí, že kazetu s plató odložíte komfortne pod časť podlahy. Celkový využiteľný objem plug-in hybridu je po sklopení druhého radu 1 915 litrov. Sympatické je, že sklápanie zadných sedadiel vyriešite priamo z kufra. Na tretí rad dočiahnete a druhý sklopíte tiahlami priamo v batožinovom priestore.