Test: Dacia Bigster 130 4x4 – toto je najlepšia verzia, kupujte, kým sa dá

Najväčšiu a najluxusnejšiu Daciu sme si vyskúšali vo verzii s poctivou štvorkolkou a manuálnou prevodovkou. Čoskoro ju nahradí drahší hybrid s automatom a elektromotorom na zadnej náprave. Ak teda chcete klasiku, neváhajte. A buďte si istí, že ani na „pumpe“ vás Bigster 130 4x4 nezruinuje. Spotrebou nás Bigster milo prekvapil. Napokon, ide o mild-hybrid.

18.10.2025 07:00
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025 Foto:
Bigster má mnoho spoločného s Dusterom, ale dizajnéri zásadne prepracovali celú karosériu. Zmena začína už vpredu novým nárazníkom, ktorý dostal samostatné hmlovky. Agresívne pôsobiaci sací otvor je vo verzii Extreme dekorovaný medenými prvkami.
debata (9)

Bigster je pre Daciu veľkým míľnikom. Vstúpila ním totiž po prvýkrát do segmentu strednej triedy. A hoci sme sa s Bigsterom už stretli na prvých jazdách približne pred pol rokom, boli sme naň veľmi zvedaví. Na týždňový redakčný test dorazil Bigster vo verzii s označením 130 4×4 Extreme, za ktorým sa skrýva nový 1,2-litrový mild-hybridný 3-valec s pohonom oboch náprav a najvyššia úrovni vybavenia. Práve v tejto podobe demonštruje takmer maximum, ktoré vám vie ponúknuť. Pritom ostáva cenou pri zemi, čo je rokmi overený kľúč Dacie k úspechu. Nič podobné veľké a so štvorkolkou v cene pod 30 000 eur nezoženiete. Samozrejme, bez kompromisov to nešlo, ale Dacia vie svoj „koktail“ namiešať tak, aby ste nemali z kúpy zlý pocit.

Celkom iný „Duster“

Bigster si rozhodne nemýľte s Dusterom. Má s ním síce spoločnú platformu CMF-B, ale v porovnaní s ním poriadne podrástol. Jeho rázvor sa predĺžil z 2 657 na 2 700 mm, teda o 43 mm. Na dĺžku zas meria 4 570 mm, až o 227 mm viac. No a na výške pribudlo 54 mm, takže strecha sa vznáša 1 710 mm nad asfaltom. Úctyhodná je tiež svetlá výška 220 mm, ktorou Bigster dáva na frak väčšine súperov. Jediným parametrom, ktorý ostal na úrovni Dusteru, je šírka 1 810 mm. Aj pri dizajne si štylisti dali záležať, aby ste Duster s Bigsterom nemýlili, i keď sú tu spoločné nielen krivky, ale aj množstvo prvkov. Napríklad maska s „reťazovým“ dizajnom a svetlá s grafikou písmena Y. Kým o stretávaciu funkciu sa starajú diódy, tie diaľkové majú na starosti klasické žiarovky. Je to ale zároveň prepínanie medzi bielym a žltým svetlom, čo nemusí každému vyhovovať.

Najviac zmien vidieť z profilu. Bigster je až o... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025 Najviac zmien vidieť z profilu. Bigster je až o 227 mm dlhší a o 50 mm vyšší v porovnaní s Dusterom. Má odlišné tretie bočné okno aj stĺpik. Naša verzia mala parádne 18-palcové disky aj príplatkovú sivú metalízu.

Úplne nový je predný nárazník a tvar sacieho otvoru s bronzovými dekoráciami, ktoré sú vlastné verzii Extreme. Pribudli samostatné hmlovky. To isté platí o zadnom nárazníku a veku kufra, ktorý má v porovnaní s Dusterom odlišné prelisy. Z profilu si zas všimnete nové zadné dvere, predĺžené tretie bočné okno aj lakovaný „šnorchel“ na prednom blatníku. Zadný stĺpik je predelený efektnou čiernou lištou s nápisom Bigster. Na rozdiel od mnohých SUV, ktoré sa na terénne autá len hrajú, však Bigster nezabudol na svoj tuhý korienok. Má síce 18-palcové disky, ale obuté vysokým profilom pneumatík 215/60. Podvozok tiež chráni mohutné plastové „brnenie“ vyrobené z materiálu Starkle, ktorý obsahuje recyklované biele čiastočky, vytvárajúce škvrnitý efekt. Každý Bigster je teda trošku iný.

Terénu sa Bigster vďaka svetlej výške 219 mm... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025 Terénu sa Bigster vďaka svetlej výške 219 mm naozaj nebojí. Chránia ho aj masívne plastové brnenie z materiálu Starkle, ktorý je extrémne odolný a nevidieť na ňom škrabance.

Podstatné ale je, že tento plast je mimoriadne odolný proti poškodeniu a škrabance na ňom temer nevidieť, pretože vnútri má rovnakú farbu ako na povrchu. Toto je ďalšie jednoduché, no geniálne riešenie Dacie, tak ako integrované priečniky v strešných nosníkoch. Náš exemplár sa mohol pochváliť príplatkovou sivou metalízou Schiste a panoramatickým strešným oknom, ktoré má v Dacii opäť premiéru. Nejde len o sklo na streche, ako je dnes v móde. Okno sa dá zakryť elektricky ovládanou roletkou. Spätné zrkadlá s medeným povrchom sú vo verzie Extreme v sérii. Ak vám to nestačí, môžete voliť kontrastnú čiernu strechu. No aj bez nej vyzerá Bigster k svetu.

Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025
+15Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025

Dizajnéri urobili podľa nás dobrú prácu. Jednoduché geometrické tvary dnes zákazníkom imponujú viac ako tie aerodynamické, zvlášť v triede SUV, čo vidieť napríklad na úspechu Land Roveru Defender či na novom Hyundai Santa Fe. Jednoducho, aj Bigster sa jemne inšpiroval svetom drsný off-roadov, čo mu veľmi svedčí. Jeho dizajn považujme za invenčnejší ako pri mnohých drahších SUV, napríklad z dielne koncernu Volkswagen. Má jasný charakter, na nič sa nehrá a rozhodne nepôsobí lacno. Naživo pôsobí dokonca ešte lepšie ako na fotografiách. Kým však v exteriéri vie Bigster úspešne maskovať svoj lowcostový pôvod, v kabíne to celkom tak nefunguje.

Dosť priestoru aj komfortu, len tie plasty…

Najväčšou daňou za škrtanie nákladov je záplava tvrdých plastov. Čalúnené sú len lakťové opierky na dverách a lakťová opierka medzi prednými sedadlami. Všade inde narazíte na nekompromisne tvrdé plochy, či už ide o palubnú dosku, alebo výplne dverí. Lenže opäť platí, že v SUV so štipkou off-roadu imidžu to zas až tak neprekáža a priniesť to tiež môže ľahšiu údržbu. Inak ale Bigsteru niet čo vyčítať. Ergonómia je vydarená. Sedadlá majú slušné rozmery a príjemne mäkké čalúnenie. Len si túto umelú kožu, ktorá sa inak ľahko špiní, nevieme celkom predstaviť v horúcich letných dňoch. Po prvý raz sa dá sedadlo vodiča nastavovať elektricky. S výnimkou pozdĺžneho nastavenia, to ostalo paradoxne manuálne.

Palubnú dosku si Bigster požičal z Dusteru, ale... Foto: LUBOS PILC
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025 Palubnú dosku si Bigster požičal z Dusteru, ale na rozdiel od neho bude vždy vybavený 10,1-palcovým infotainmentom. A ako prvá Dacia môže mať tiež dvojzónovú klimatizáciu, panoramatické strešné okno alebo elektricky ovládané sedadlo vodiča. Dojem kazia len nekompromisne tvrdé plasty.

Solídny je tiež zrezaný volant s hardvérovými ovládačmi tempomatu, komunikácie a palubného počítača. Ešte lepšou správou je, že audio má na stĺpiku riadenia samostatnú páčku, čo umožňuje veľmi intuitívne ovládanie. Inak hlasitosť sa dá meniť aj tlačidlami na hornom ráme infotainmentu. Jednoducho, na hardvér Dacia nezanevrela. Kabína je citeľne priestrannejšia než pri Dusteri. Stará sa o to najmä vyššie situovaná strecha. To zároveň zlepšuje výhľad na semafory, ktorý je v Dusteri obmedzený. V Bigsteri je to lepšie, ale stále nie dokonalé, pretože napríklad široké predné stĺpiky uberajú veľkú časť zorného uhla. Nepáči sa nám ani grafika digitálneho prístrojového panela. K dispozícii máte síce niekoľko druhov zobrazení, ale všetky pôsobia lacno, hoci informačne to zlé nie je.

Radiaca páka má pomerne veľkéí vôle, ako v... Foto: LUBOS PILC
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025 Radiaca páka má pomerne veľkéí vôle, ako v autách spred dvoch desaťročí.

Ak si spárujete svoj mobil cez Apple CarPlay či Android Auto, dokáže prístrojovka dokonca duplicitne zobrazovať mapu navigácie. No ak by Bigsteru ostali klasické „budíky“, ako ich má v nižších výbavách napríklad Jogger, vôbec by nám to neprekážalo. Práve naopak. O to viac chválime nový 10-palcový infotainment, najväčší v histórii Dacie. Má omnoho precíznejšiu grafiku. No predsa len chvíľu trvá, kým sa s ním naučíte pracovať. Chýba súčasné zobrazenie viacerých funkcií. Napríklad ak chcete mať prehľad o spotrebe, nemôžete sledovať navigáciu a podobne. Zato sme si nevedeli vynachváliť tlačidlo My Safety, kde stačí intuitívny dvojklik na deaktiváciu upozornenia na prekročenie rýchlosti – perfektné.

Aj vzadu je Bigster štedrý na miesto. Na kolená... Foto: LUBOS PILC
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025 Aj vzadu je Bigster štedrý na miesto. Na kolená pribudlo viac ako štyri centimetre a nad hlavou až päť.
Dacia Spring - 2025 Čítajte viac Dacia Spring: Najlacnejší elektromobil Európy nabral na sile. Cenu nemení

Verte, že ho budete používať často, pretože zvukové výstrahy sú v Bigsteri naozaj otravné. Bohužiaľ, intenzitu parkovacích senzorov neovplyvníte. Tie vydávajú príšerný zvuk bez možnosti zníženia intenzity. Je to o to frustrujúcejšie, že často sú výstrahy úplne zbytočné. Stačí parkovať v parkovacom dome medzi dvoma autami a „orchester“ spustí symfóniu. Takmer máte dojem, že ste už museli pooškierať celé auto, pritom je z každej strany ešte polmetrová rezerva. Naopak, chválime samostatnú lištu pre funkcie dvojzónovej klimatizácie. Mimochodom, tá má v Bigsteri opäť premiéru. Tak ako indukčná nabíjačka a chladená schránka na nápoje. Konektivitu zabezpečuje bezproblémové pripojenie cez Apple CarPlay a Android Auto. A nechýbajú ani dva USB-C porty.

Kufor ako v Kodiaqu

Sťažovať sa nebudete ani vzadu. Je tu citeľne viac miesta a svetla v porovnaní s Dusterom. Pribudli užitočné centimetre na kolená aj nad hlavou. Ako prvá Dacia má Bigster vzadu výduchy klimatizácie, takže aj tepelný komfort je v zadnej časti kabíny na vyššej úrovni. Skvelým prvkom sú operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 ako v drahých prémiových autách, pričom po sklopení strednej časti vzniká veľkorysá lakťová opierka s integrovanými držiakmi na dva nápoje. Nechýbajú dokonca ani dva USB-C porty – ďalšia z noviniek Bigsteru, ktorou sa snaží presvedčiť, že patrí do strenej triedy. Aj vzadu sú sedadlá príjemne mäkké a majú dostatočné rozmery.

Do kufra naložíte úžasných 629 litrov nákladu.... Foto: LUBOS PILC
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025 Do kufra naložíte úžasných 629 litrov nákladu. Podlaha je rozdelená na dve časti a ak nemáte rezervné koleso, môžete ju umiestniť nižšie. Operadlá sú tak ako na drahých autách delené v pomere 40 : 20 : 40.
Dacia Hipster Concept - 2025 Čítajte viac Dacia znovuobjavila ľudové auto. Hipster je ‘Logan‘ budúcnosti

Bigster vás nesklame ani v kufri. Je doň vynikajúci prístup cez široké výklopné veko. Za príplatok môže byť elektricky ovládané. My sme ale tuto funkciu nemali. Už v základe disponuje 629 litrami a po sklopení operadiel, čo sa, mimochodom, dá urobiť priamo z kufra tiahlami, zväčší svoju kapacitu na 1 929 litrov. Ak je dvojitá podlaha vo vrchnej polohe, vzniká takmer vodorovný ložný priestor. V našom prípade sme ani nemali inú možnosť, pretože príplatková plnohodnotná rezerva neumožňuje dať podlahu nižšie. Aký je ale objem batožinového priestoru s rezervným kolesom nevieme, pretože Dacia ho neuvádza. Bude to pravdepodobne o čosi menej, ale za ten pocit istoty s náhradným kolesom to rozhodne stojí. Navyše okolo rezervy ostáva ešte dosť litrov, ktoré sa dajú teoreticky využiť na drobnejšie predmety.

Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025
Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025
+27Dacia Duster 1,2 mild-hybrid 130 4x4 - test 2025

Veľmi praktickým prvkom je, že prestaviteľná podlaha je delená na dve časti. Tá bližšie k nakladacej hrane sa dá zdvihnúť do vertikálnej polohy, čím sa kufor rozdelí na dve časti. Oceníte tiež ochrannú gumenú rohož s topografickým vzorom. No a systém YouClip, dáva zabrať aj škodováckym prvkom Siply Clevre. Ide o sedem kotviacich bodov na uchytenie rôznych doplnkov – držiaka smartfónu, vešiaka, háčika na tašku, tabletov či prenosného svetla. Možno, že to nevyzerá extra sofistikovane, ale je to praktické. Oceníte aj množstvo odkladacích priestorov. Napríklad medzi prednými sedadlami a vo dverách. Jednoducho, Dacia urobila skvelú prácu a Bigsteru dopriala prvky, ktoré zákazníci v strednej triede očakávajú. Azda len tvrdé plasty a audio Arkamis, ktoré má maximálne šesť reproduktorov, pripomínajú, že nižšia cena si vypýtala predsa len zopár kompromisov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Dacia #Dacia Bigster
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek