Renault predstavil šiestu generáciu Espace v roku 2023. A bola to obrovská zmena. Z pôvodného MPV sa totiž stalo SUV, i keď bez možnosti pohonu oboch náprav. Pre dôvody netreba chodiť ďaleko. Trieda MPV je v podstate mŕtva, zato SUV sú v kurze. Tak prečo nie? Väčším prekvapením je, že už po dvoch rokoch pristúpil Renault k faceliftu. To sa veru často nestáva. Preto sme sa opäť posadili za volant tohto „predĺženého Australu“. A to rovno do vrcholovej verzie Iconic s mimoriadne bohatou výbavou. Aktualizácia dizajnu sa dotkla najmä prednej časti, kde sa Espace tak trochu inšpiruje vlajkovou loďou Rafale – ďalším derivátom Australu. Espace tak dostal denné svetlá pripomínajúce logo Renaultu, robustnú masku hodnú SUV a najmä nové reflektory LED Matrix Vision s troma modulmi v každom zo svetiel.
Osvieženie už po dvoch rokoch
Iconic sa tiež môže pochváliť parádnymi 20-palcovými diskami Effie s diamantovým výbrusom a hliníkovým lemovaním okien. Verzia Esprit Alpine ich má napríklad lesklé čierne. V našom prípade boli čierne len spätné zrkadlá, podbehy a strešné lyžiny. Aj zadné svetlá prešli jemnými retušami grafiky. Modernizácia exteriéru Espace nepochybne prospela. Viac sa totiž priblížil aktuálnemu štýlu značky. Do sveta SUV sa snaží zapadnúť aj svetlou výškou 180 mm, čo síce nie je rekord, ale rozhodne viac, než akou disponujú bežné sedany či kombi strednej triedy. Platí to aj o obutí. Pneumatiky majú relatívne vysoký profil 235/45, čo oceníte nielen mimo asfaltu. Aj v mestách je dosť nástrah.
Interiér Espace má priestorom a variabilitou nadviazať na legendárne MPV. A aj sa mu to darí, hoci vpredu svoj základ v Australe neutají. Ventilované a masážne sedadlá potiahnuté umelou kožou sú mimoriadne pohodlné. Lakťovú opierku tvorí box s posuvnou dlaňovou opierkou, v ktorej je integrovaná nabíjačka smartfónov. Možno sa zdá zbytočne robustná, ale je veľmi príjemná. Ako zo sveta športových áut je aj skosený kožený volant, dokonca s kruhovým ovládačom nastavenia jazdných režimov Multi-Sense. Displeje sú umiestnené v tvare ležatého a obráteného písmena L, takže vytvárajú kokpit jasne orientovaný na vodiča. Navyše ide o odkaz na staršie luxusné Renaulty zo sedemdesiatych rokov, ako napríklad Renault 30.
Prístrojový panel nás však trochu sklamal diagonálnou grafikou a absenciou možnosti analógového zobrazenia, hoci ponúka až päť možností konfigurácie. Infotainment Open R-Link s 12-palcovou uhlopriečkou na báze Google je dostatočne intuitívny. Pracovať s ním sa naučíte veľmi rýchlo, a to aj preto, že má logické menu a na spodnej časti lištu vyhradenú údajom dvojzónovej klimatizácie. Jej základné funkcie sú vyňaté do samostatnej hardvérovej lišty, čo oceňujeme. A vôbec, hardvéru je tu požehnane. Nielen na ramenách volantu, ale najmä za ním. Hoci klasické ovládače milujeme, tentoraz to Renault možno až prehnal.
Na pravej strane stĺpika riadenia nájdete totiž nielen volič prevodovky a ovládanie stieračov, ale aj samostatnú páčku pre funkcie audia a ešte k tomu pravé krídelko na volante pre voľbu intenzity rekuperácie. Výsledok? Občas si namiesto „spiatočky“ zapnete stierače a podobne. Naopak, veľmi chválime tlačidlo aktivácie personalizovaného nastavenia asistenčných systémov na ľavej strane palubnej dosky. Stačí dvojklik a zbavíte sa ním otravného upozornenia na prekročenie povolenej rýchlosti. Daňou za koncepciu SUV je však výhľad. Predné stĺpiky sú veľmi široké a priezor zadného okna úzky. Navyše jeho tvar umožnil inštalovať len veľmi malý stierač. To je veľký ústupok, pretože práve Espace patril v tomto smere v minulosti k absolútnym lídrom.
Vzadu komfortnejší ako MPV
Vzadu sa nový Espace snaží napodobniť svojich predchodcov dostatkom priestoru. A je ho tu naozaj dosť – na nohy aj nad hlavou. Navyše sa k druhému radu sedadiel dostanete veľmi pohodlne cez široké dvere. Tri samostatné sedadlá tu už ale nenájdete. Riešenie je konvenčnejšie. Lavica je delená v pomere 40 : 60 a operadlá v pomere 40 : 20 : 40. O to väčší komfort ponúkajú krajným cestujúcim. Variabilitu dopĺňa možnosť posunu zadných sedadiel vpred až o 260 mm a polohovanie operadiel. Aj zadní cestujúci majú k dispozícii dva USB-C porty a dva výduchy klimatizácie. Sklopením strednej časti operadla získajú veľmi pohodlnú lakťovú opierku aj s držiakmi nápojov.
Navyše si môžu zadní cestujúci užiť výhľad cez obrovské panoramatické okno Solarbay s plochou dvoch štvorcových metrov. Namiesto roletky používa systém „zahmlievania“. Stlačením tlačidla sa stane z priehľadného skla mliečne. Znepriehľadniť sa dá časť alebo celé okno. Je to efektné, ale pravdupovediac, viac by sa nám páčilo klasické riešenie. Sklenená strecha má totiž aj svoje nevýhody – v zime aj v lete. Navyše je väčšinu času špinavá a neprospieva ani akustickému komfortu. Zistíte hneď, ako začne padať dážď. Podľa usporiadania sedadiel sa veľkosť kufra pohybuje v 5-miestnej verzii od 692 až do 2 224 litrov, a to je pod podlahou ešte delená plastová vaňa, kde nájde miesto kompresor, lepiaca súprava, lekárnička, ale aj drobné predmety.
Najradšej by sme si tu však vozili so sebou rezervné koleso. To je ale k dispozícii paradoxne len pre 7-miestnu verziu. Netušíme prečo, ale podľa cenníka je to presne tak. V kufri pritom nezavadzia ani batéria hybridného systému, ktorá je umiestnená pod prednými sedadlami. Takže batožinový priestor Espace je naozaj obrovský, možno väčší ako v minulosti. Dokonca aj s tretím radom sedadiel ponúka stále monumentálny ložný priestor. Chýbali nám však nejaké tie háčiky na uchytenie tašiek a podobne, alebo aspoň nejaký systém fixácie pomocou sieťok. Po sklopení operadiel druhého radu navyše vzniká veľký schod, ktorý nie je čím prekryť. Podlaha sa nedá zdvihnúť do vyššej polohy.