Jeseň prináša záplavu automobilových premiér

Tomáš Andrejčák | 08.09.2010 10:13
Autosalón Foto:
Autosalón
Tohtoročný automobilový trh Európy pripomína jesenný strom, z ktorého ustavične opadáva lístie. Kríza nie a nie stiahnuť svoje chápadlá.

Najväčšie automobilové mocnosti bojujú s dramatickým medziročným poklesom predajov. Za prvých šesť mesiacov tohto roka sa napríklad v Nemecku predalo o 27,8 % menej osobných áut ako rok predtým. Júlový pokles predstavoval dokonca až 30,2 percenta. A hoci sa po prvom polroku zdalo, že Francúzsko, Taliansko, Veľká Británia či Španielsko, ktoré zaznamenali nárast, sú z najhoršieho vonku, júlové výsledky naznačujú, že to tak ešte nemusí byť.

Francúzi si v júli kúpili o 9,9 %, Taliani o 25,9 %, Briti o 13,2 % a Španieli o 24,2 % menej áut v medziročnom porovnaní. Menej áut sa predalo aj v Rakúsku, Česku či na Slovensku, kde júlový prepad predstavuje rekordných 47,4 %.

Menej áut predal v prvom polroku Volkswagen, Ford, Opel, Fiat, ale aj Mercedes-Benz. Darilo sa však francúzskemu triu Renault, Peugeot a Citroën, ale aj Audi a BMW. Opäť sú tu však júlové výsledky, ktoré zmrazia akékoľvek chúťky na optimistické vyhliadky. Z desiatich najvýznamnejších značiek v Európe má znamienko plus v medziročnom porovnaní len BMW. Všetci ostatní sú v mínuse. Tak napríklad Renault klesol o 7,6, Peugeot o 15,6, Citroën o 17,8, Ford o 25,7, Opel o 24,2 a napríklad Fiat až o 32,6 percenta.

Vymaniť sa z krízy znamená pre automobilky prilákať zákazníkov. Aj preto môžeme očakávať na jeseň bohatú nádielku noviniek. Niektoré z nich už boli predstavené, ako napríklad Renault Latitude na autosalóne v Moskve, ale skutočná lavína premiér sa chystá až na októbrový autosalón v Paríži.

Pripravili sme preto pre vás prehľad dvadsiatich najpodstatnejších premiér sériových áut, o ktorých už automobilky uvoľnili informácie. S blížiacim sa termínom motorshow ich bude určite podstatne viac, veď na parížsky autosalón potvrdilo účasť už k dnešnému dňu viac ako sto automobilových výrobcov. Zdá sa teda, že situácia z vlaňajšej jesennej prehliadky vo Frankfurte nad Mohanom, ktorú ignorovali viacerí významní hráči ako Honda, Nissan či Mitsubishi, sa v Paríži nezopakuje aže sa bude na čo pozerať.

Mercedes-Benz CLS

Mercedes-Benz CLS Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz CLS Mercedes-Benz CLS

Mercedes si nechce dať ujsť svoj náskok v triede štvordverových kupé, ktorú stvoril pred siedmimi rokmi prvou generáciou modelu CLS. Dnes síce už bude mať viacero konkurentov, napríklad nové Audi A7, no na tento súboj sa vyzbrojil druhou generáciou. Tá ešte viac umocňuje dojem kupé, keďže došlo k predĺženiu prednej kapoty s maskou evokujúcou superšport SLS AMG a posunutiu línie strechy viac dozadu. Predné svetlá dostanú technológiu LED. Každý z reflektorov bude obsahovať až 71 diód. Okrem prvých fotografií však nemecká automobilka nezverejnila žiadne technické údaje.

Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback Foto: Audi
Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback

Medzi modelmi A6 a novým Audi A8 sa objaví úplná novinka. Niet najmenších pochybností, že Audi A7 Sportback sa má stať jasnou ingolstadtskou odpoveďou na extrémne úspešné konkurenčné štvordverové kupé zo Stuttgartu. Za základ poslúži platforma pripravovanej limuzíny A6 Quattro. Karoséria však dostala v športovom duchu nielen siluetu kupé, ale aj zadný difúzor a aktívny zadný spojler. Pod kapotou sa objavia dva 6-valce 3.0 TFSI (200 kW) a 3.0 TDI (184 kW), ktorým budú robiť spoločnosť 8-valce 4.2 FSI (277 kW) a 4.2 TDI (258 kW).

Renault Latitude

Renault Latitude Foto: Renault
Renault Latitude Renault Latitude

Modelom Latitude sa po neúspechu limuzíny Vel Satis pokúsi Renault vrátiť späť do vyššej strednej triedy. Aby však zredukoval vývojové náklady, novú vlajkovú loď odvodil od sesterského Samsungu SM5. Sedan s dĺžkou 4,9 metra bude však využívať aj komponenty Renaultu a Nissanu. Na palube pribudnú luxusné prvky ako masážne sedadlá a panoramatická strecha. V ponuke bude päť motorov. Zaujímavosťou je, že verzie pre Áziu a Rusko budú mať úplne odlišný interiér ako tie, čo budú určené pre Európu.

Volvo V60

Volvo V60 Foto: Volvo
Volvo V60 Volvo V60

Nový švédsky kombík znamená pre Volvo radikálnu zmenu v ponímaní tejto kategórie. Z rodinne ladeného modelu V50 sa stáva športové kombi V60 plné dynamických línií a s klesajúcou strechou. Tomuto naturelu zodpovedajú aj kompaktné rozmery. Na dĺžku má V50 len 4630 mm, čo je menej ako konkurenčné Audi A4 Avant alebo BMW 3 Touring. Preto od neho nečakajte obrovský „kufor“, ale skôr pôžitok z jazdy. Veď pod kapotou sa skrývajú motory s výkonom až do 224 kW a o stabilitu jazdy sa stará systém Corner Traction Control či adaptívne tlmiče. Chýbať nebude ani aktívna ochrana chodcov.

Citroën C4

Citroën C4 Foto: Citroën
Citroën C4 Citroën C4

Citroën zabojuje v Paríži novou generáciou hatchbacku C4. Tentoraz však zmiernil svoje futuristické chúťky a novinke naordinoval konzervatívnejšie tvary. Tie jej majú zaručiť lepšie šance v konkurenčnom boji s novým VW Golfom či Oplom Astra. Nenájdete tu už ani pevný stred volantu a centrálny digitálny prístrojový panel s priehľadným displejom. Do dĺžky pribudlo až päť centimetrov. O pohon sa postarajú inovované benzínové štvorvalce 1.4 VTi (72 kW), 1.6 VTi (88 kW) a preplňovaná tisícšesťstovka 1.6 THP s výkonom 115 kW. Naftu budú spaľovať motory 1.6 HDi (66 alebo 82 kW) a 2.0 HDi (110 kW).

Citroën DS4

Citroën DS4 Foto: Citroën
Citroën DS4 Citroën DS4

Po imidžovom Citroëne DS3 sa predstaví aj jeho väčší súrodenec, ktorý si to trúfa rozdať priamo s Audi A3 alebo BMW 1. Jeho prémiovú pozíciu naznačuje štýlový dizajn s utajenými zadným kľučkami dverí, mohutnými oblúkmi blatníkov, neprehliadnuteľnou prednou maskou s diódovými dennými svetlami či 19-palcovými diskami kolies. Exkluzívny interiér bude ponúkať päť druhov koženého čalúnenia vrátane palubnej dosky. Technika je samozrejme prevzatá z novej C-štvorky, no Citroën sľubuje vyššiu úroveň akustického komfortu a odpruženia.

Toyota Verso-S

Toyota Verso S Foto: Toyota
Toyota Verso S Toyota Verso S

Rodinu vanov Verso rozšíri Toyota o kompaktný model Verso-S. Do dĺžky nebude mať ani štyri metre a tak môžeme za jeho nepriameho predchodcu považovať Yaris Verso, vyrábaný v rokoch 2000 až 2004. Silnou stránkou Versa-S má byť jeho priestrannosť a variabilita. Tentoraz však pridáva aj viac komfortu a luxusu. Novinkou je napríklad presklená strecha, vstavaná navigácia či automatická prevodovka. Návrat Toyoty do tohto segmentu znamená postrach pre Kiu Venga alebo Renault Modus.

Honda Jazz IMA

Honda Jazz Hybrid Foto: Honda
Honda Jazz Hybrid Honda Jazz Hybrid

Honda rozšíri hybridnú technológiu IMA aj do svojho najmenšieho modelu Jazz. Ten bude vybavený rovnakým pohonom ako Honda Insight. Paralelný systém spája štvorvalec 1.3 i-VTEC s asistenčným elektromotorom a kontinuálnou prevodovkou CVT. Jazz sa tak stane prvým hybridom v nižšej triede a bude aj najlacnejším hybridom, keďže cenou podlezie väčší Insight. Zvonku ho spoznáte podľa modrých predných svetiel, novej prednej masky a zadných priehľadných svetiel. Údaj o spotrebe Honda zatiaľ nezverejnila.

Peugeot 508

Peugeot 508 Foto: Peugeot
Peugeot 508 Peugeot 508

Francúzska automobilka predstaví v Paríži úplne nový Peugeot 508, ktorý zastúpi v ponuke až dva staršie a nie príliš úspešné modelové rady 407 a 607. A to hneď v podobe sedanu i kombi SW. Dizajnovo vychádza zo štúdie 5 by Peugeot. Technologickými premiérami budú hybridné verzie HYbrid4 a dieselové verzie e-HDi so stop-štart systémom. Predaj odštartuje začiatkom budúceho roka. Peugeot si od päťstoosmičky sľubuje väčšie šance v súperení s Volkswagenom Passat, Fordom Mondeo, Oplom Insignia aj sesterským Citroënom C5.

Seat Alhambra

Seat Alhambra Foto: Seat
Seat Alhambra Seat Alhambra

Španielska verzia nového Volkswagenu Sharan ponesie opäť názov Seat Alhambra, ale aj všetky jeho nové technické finesy. Napríklad dvojicu zadných posuvných elektricky ovládaných dverí či tretí rad sedadiel sklopný do podlahy. Na dĺžku pribudlo až 22 centimetrov. Objem kufra sa tak bude pohybovať od 885 do 2297 litrov. Všetky motory budú preplňované. Benzínové TSI s výkonom od 110 do 147 kW a dieselové TDI od 103 do 125 kW. Spotrebu zníži použitie stop-štart systémov a rekuperácia brzdnej energie. Okrem 6-stupňových manuálov sa tu objavia aj dvojspojkové prevodovky DSG.

BMW X3

BMW X3 Foto: BMW
BMW X3 BMW X3

Po siedmich rokoch prichádza na svet druhá generácia SUV BMW X3. Dizajn kombinuje jej typické línie s novými prvkami z radov X1 či novej sedmičky. Karoséria je dlhšia o 8 centimetrov. Na palube sa objavuje multimediálne rozhranie iDrive, head-up displej, panoramatická strecha, aktívny tempomat s pribrzďovaním, adaptívne natáčacie svetlá či cúvacia kamera. Batožinový priestor vzrástol na rekordných 550 litrov. Pod kapotou budú zatiaľ len dva motory. Štvorvalcový diesel verzie xDrive 20d (135 kW) a podstatne športovejší 6-valec 3.0 TwinPower (225 kW), spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Oba motory budú kombinované so systémom Auto Stop.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque Foto: Land Rover
Range Rover Evoque Range Rover Evoque

Land Rover prichádza prvýkrát vo svojej histórii s modelom, ktorý nemusí mať pohon 4×4. Nový dvojdverový Evoque má však aj ďalšie naj. Bude totiž najmenším a najúspornejším zástupcom aristokratickej britskej rodinky, keďže je kratší a nižší ako súčasný Freelander. Vychádza z dva roky starej hybridnej štúdie crossoveru LRX, predstavenej v New Yorku. Kým však v tom čase stál pred skratkou LRX názov Land Rover, do sveta vyštartuje ako súčasť prestížnejšej divízie Range Rover a názvom Evoque.

Ford Mondeo

Ford Mondeo Foto: Ford
Ford Mondeo Ford Mondeo

Mondeo sa po troch rokoch výroby dočká modernizácie. Okrem exteriérových zmien, kde dominuje neprehliadnuteľná 6-uholníková predná maska či denné svetlá lemujúce hmlovky, smerové svetlá v spätných zrkadlách a nová grafika zadných svetiel, dostalo Mondeo aj novú stredovú konzolu, výplne dverí a modernejšie audio a navigačné systémy. Najväčšími novinkami pod kapotu sú benzínové turbo 2.0 EcoBoost SCTI (174 kW), s ktorým sa predstaví aj 6-stupňová prevodovka DSG, a turbodiesel 2.2 Duratorque TDCi (147 kW). O ekonomiku jazdy sa stará asistent správneho radenia, systém regenerácie brzdnej energie a uzatvárateľné lamely prednej masky.

VW Jetta

Volkswagen Jetta Foto: Volkswagen
Volkswagen Jetta Volkswagen Jetta

Šiesta generácia Golfu dostane konečne aj svoju trojpriestorovú verziu s tradičným označením Jetta. V porovnaní s tou predošlou narástla do dĺžky o 9 cm a hlavné dizajnérske črty si požičala zo štúdie Compact Coupé predstavenej v Detroite. Posádka tohto sedanu bude mať viac miesta na nohy, keďže rázvor vzrástol o 9 cm. Svoju autonómnu pozíciu medzi Golfom a Passatom demonštruje Jetta úplne novým dizajnom interiéru vrátane palubnej dosky a stredovej konzoly. Pod kapotou budú výlučne preplňované priamovstrekové motory. Benzínové TSI s výkonom od 77 do 147 kW a naftové TDI s výkonom od 77 do 103 kW. Okrem motora 1.2 TSI bude možné všetky kombinovať s dvojspojkovými prevodovkami DSG.

Opel Ampera

Opel Ampera Foto: Opel
Opel Ampera Opel Ampera

Európska verzia plug-in hybridu Chevrolet Volt dorazí do Európy pod názvom Opel Ampera. Ten sa síce už predstavil v podobe konceptu, no v Paríži uvidíme konečne jeho definitívnu sériovú tvár s menej výraznou prednou maskou. Technika sa však nezmenila. Hlavným trakčným agregátom Ampery je elektromotor s výkonom 110 kW, ktorý čerpá energiu z li-ion batérií s kapacitou 16 kWh. To stačí na bezemisnú prevádzku do vzdialenosti 60 km. Po ich vybití sa dostáva k slovu benzínový 4-valec 1.4i výlučne vo funkcii generátora. Tak sa prejazd predlžuje až na 450 km. Úspech Ampery však bude závisieť od daňových úľav v jednotlivých krajinách.

Saab 9–4X

Saab 9-4X Foto: Saab
Saab 9-4X Saab 9-4X

Švédsky Saab uvedie na autosalóne v Los Angeles s dvojročným sklzom nový crossover 9–4X. Bude tak druhým novým modelom pod krídlami nového vlastníka, holandskej spoločnosti Spyker. Tá zachránila Saab pred úplným bankrotom a rozbehla aj výrobu limuzíny 9–5, ktorej vývoj dokončil ešte koncern General Motors. Dizajn novinky s dĺžkou 4,7 metra vychádza zo štúdie 9–4X BioPower. Poháňať ju budú preplňované benzínové motory 2.0T (164 kW) a 2.8T (224 kW). V Európe sa objaví aj diesel 2.0 TTiD (142 kW). Podkúriť by mala najmä Audi Q5 či Volvu XC60.

Suzuki Swift

Suzuki Swift Foto: Suzuki
Suzuki Swift Suzuki Swift

Nový Swift sa už vyrába a dokonca na niektorých trhoch odštartoval aj jeho predaj, no svetovú premiéru bude mať až v Paríži. Zachoval si línie svojho extrémne úspešného predchodcu, ale čo je podstatné, do dĺžky pribudlo až deväť centimetrov. Napriek tomu bude o niečo ľahší. Do vienka dostal sériovo sedem airbagov a ESP. Napokon na konte má už päť hviezdičiek z crash-testov Euro NCAP. Úplnou novinkou je motor 1.2 Dual VVT (69 kW) s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov. Neskôr pribudne úsporný diesel 1.3 DDiS (55 kW) s priemernou spotrebou len 4,2 litra nafty a ponuka stop-štart systémov.

Ferrari 599 GTO

Ferrari 599 GTO Foto: Ferrari
Ferrari 599 GTO Ferrari 599 GTO

Tento model vychádza z Ferrari 599, no prívlastok GTO jasne naznačuje, že nadväzuje na slávu Ferrari 250 GTO zo začiatku šesťdesiatych rokov a model 288 GTO z polovice osemdesiatych rokov. Aj ony patrili k najsilnejším sériovým strojom planéty a nie inak je to s touto novinkou. Nové GTO je totiž najrýchlejšie civilné Ferrari všetkých čias a akceleráciou z 0 na 100 km/h za 3,35 s pokorí aj legendárne Enzo. Postaral a o to 6-litrový 12-valec s výkonom 500 kW a pohotovostná hmotnosť zredukovaná na 1605 kg. Zvonka ho spoznáte podľa čiernej strechy, predného krídla a nového zadného difúzora generujúceho prítlak 144 kg pri rýchlosti 200 km/h.

Kia Optima

Kia Magentis Foto: Kia
Kia Magentis Kia Magentis

Nástupca neúspešného sedanu Magentis sa chystá z USA aj do Európy. Nie je síce ešte isté, či sa tento sedan strednej triedy s dĺžkou 4,8 metra predstaví už na jeseň v Paríži, rozhodne však stojí za zmienku. Excelentný dizajn od Petra Schreyera by totiž mohol pritiahnuť zákazníkov z vôd renomovaných konkurentov VW Passatu či Fordu Mondeo. Podobne, ako sa to podarilo ceed-u. Dizajnom však zaujme aj v interiéri. Z plánovaných motorizácií je zatiaľ istý len benzínový dvojliter s výkonom 120 kW a úsporný diesel 1.7 CRDi (85 kW).

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h Foto: Lexus
Lexus CT 200h Lexus CT 200h

Najmenší modelový rad Lexusu, hatchback CT 200 dostane hybridný pohon LHD, pravdepodobne totožný s technológiou Toyoty Auris HSD. Základom bude totiž benzínový 4-valec 1.8 VVT-i, elektromotor a planétová prevodovka E-CVT. O jasný prémiový odstup sa však postará prepracovaný podvozok s prídavnými tlmičmi na tlmenie bočných síl, ktorý bude v sériovej výrobe použitý vôbec po prvý krát. Lexus tiež tvrdí, že novinka ponúkne najlepší posed za volantom zo všetkých Lexusov. Pozícia vodiča bude totiž takmer identická s ťažiskom vozidla.

Chevrolet Cruze hatchback

Chevrolet Cruze hatchback Foto: Chevrolet
Chevrolet Cruze hatchback Chevrolet Cruze hatchback

Cruze hatchback vyzerá ešte športovejšie než úspešný sedan. Kým sedan slávi úspechy po celom svete, hatchback je zameraný skôr na Európanov. Preto Chevrolet načasoval premiéru na najvýznamnejší európsky autosalón v Paríži. „Odseknutím“ zadnej časti Cruze stratil iba niečo cez 50 litrov kapacity batožinového priestoru. Necelých 400 litrov bežnému záujemcovi o kompaktný hatchback musí stačiť.

Kalendár autosalónov O.I.C.A. (2010)

Paríž: Mondial de l'Automobile 2010
Osobné a ľahké úžitkové vozidlá
Verejnosť: 2. – 17. október
Novinári: 30. september – 1. október

Kyjev: International Motor Show Tir
Úžitkové vozidlá
Verejnosť: 6. – 8. október
Novinári: 5. október

Sydney: Sydney International Motor Show 2010
Osobné a ľahké úžitkové vozidlá
Verejnosť: 15. – 24. október
Novinári: 14. október

Sao Paulo: 26. International Automobile Trade Show
Osobné a ľahké úžitkové vozidlá
Verejnosť: 27. október – 7. november
Novinári: 25. – 26. október

Istanbul: Istanbul International Motor Show 2010
Osobné a ľahké úžitkové vozidlá
Verejnosť: 29. október – 7. november
Novinári: 28. október

Bologna: International Automobile Exhibition
Osobné a ľahké úžitkové vozidlá
Verejnosť: 4. – 12. december
Novinári: 2. – 3. december