Dacia Duster je najlacnejšie SUV
Postkomunistická automobilka Dacia šliape pod taktovkou Renaultu na plné obrátky. Od roku 2004, keď prišiel na svet Logan, má na konte viac ako pol milióna vyrobených áut. Čo je najšokujúcejšie, Logan a Sandero, vyvinuté pôvodne len pre nenáročné trhy, dobyli nakoniec aj automobilové mocnosti – Nemecko a Francúzsko. Práve tieto krajiny sa stali najväčšími odberateľmi Dacie. A to má svoje najväčšie eso ešte len na štarte.
Novým Dusterom sa totiž pokúsi rozbiť ďalší mýtus. Mýtus o tom, že auto triedy SUV musí byť drahé. Duster patrí jednoznačne ku konkurentom typu Nissan Qashqai alebo Škoda Yeti, no jeho cena začína na doteraz nemysliteľnej hranici 10 000 eur. Nestojí za tým však len skromnejšie základné vybavenie. Zoškrtať vývojové náklady, a tým aj cenu, sa podarilo najmä rozsiahlym využitím množstva existujúcich komponentov skupiny Renault.
Základ z Loganu
Na jeho dizajne, ktorý sa rodil zväčša vo francúzskom technologickom centre Renaultu vo Versailles, to však nespoznáte. Duster má plne autonómne tvary a dĺžka 4315 mm z neho robí plnohodnotného člena nižšej strednej triedy. Nie je to síce nijaký módny výstrelok, ale rozhodne ani nie auto, ktoré by ste sa hanbili vytiahnuť z garáže.
Práve naopak. Má sympatické proporcie, robustné blatníky a s príplatkovým balíkom Look, ktorý obsahuje napríklad hliníkové disky, strieborné ochranné prahy a chrániče podvozku či strešné lišty dáva jasne najavo aj svoje terénne ambície.
Duster je postavený na platforme Loganu a Sandera. Má však väčšiu svetlú výšku a upravené nápravy. Tá predná, McPherson, má napríklad zosilnené spodné ramená. Verzie 4×4 s nezávislým zavesením zadných kolies si zas požičali nápravu z Nissanu Qashqai, ako aj jeho systém 4WD s elektrohydraulickou spojkou. Podvozok dostal aj zlepšenú antikoróznu ochranu, ktorá by mu mala zaručiť odolnosť proti prehrdzaveniu aj bez pozinkovaných plechov.
Po prvý raz aj ESP
V interiéri je to jasná Dacia. Duster totiž zdedil palubnú dosku, výplne dverí aj sedadlá z Loganu. Odlišuje sa len vyššou polohou sedadiel, iným sklonom prístrojového panelu a ovládačom systému 4×4 na spodnej časti stredovej konzoly. Kolmejšia pozícia sedenia a vyšší profil strechy prináša na palubu ešte viac miesta.
Vybavenie rešpektuje cenovú orientáciu Dusteru. Preto vôbec neponúka automatickú klimatizáciu či strešné okno. V základe má len dva airbagy , ABS a dokonca manuálne ovládané predné okná. Vo vyšších úrovniach si však môžete po prvý raz dopriať také prvky ako kožené čalúnenie či výškovo nastaviteľný volant a za príplatok aj stabilizačný systém ESP.
Kufor má slušných 408 litrov a vo verziách s predným náhonom dokonca až 475 litrov. Sklopením zadných sedadiel sa priestor zväčší na 1570, respektíve 1636 litrov.
Ľahší až o 200 kilogramov
V porovnaní s Loganom štartuje Duster s oveľa modernejšou technikou pod kapotou. K dispozícii bude benzínový štvorvalec 1.6 16V (77 kW) a diesel 1.5 dCi common-rail s dvoma výkonovými verziami 63 a 80 kW. Nie je to veľa, no Duster váži v pohotovostnom stave od 1160 do 1294 kg, čo je o 200 až 300 kg menej ako jeho konkurenti!
To mu dáva nielen prijateľné dynamické vlastnosti, ale aj hospodárnu prevádzku. Verzie 4×4 sú dokonca dodávané výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Model 1.5 dCi 4×4 tak priemerne spotrebuje len 5,6 litra nafty a s predným náhonom len 5,1.
Štvorkolka z Nissanu Qashqai
Pohon 4WD prevzatý z Nissanu Qashqai možno kombinovať s motorom 1.6 16V a silnejším 1.5 dCi. Ponúka tri režimy. Úsporný 2WD na jazdu na bežných cestách, Auto so samočinne pripojiteľným pohonom zadných kolies a Lock s pevným rozdelením hnacieho momentu medzi nápravy v pomere 50:50 na jazdu v ťažších podmienkach. Nehľadajte tu však redukčnú prevodovku. Tú podľa Dacie spoľahlivo zastúpi veľmi krátky prvý prevodový stupeň.
V teréne bude Duster ťažiť aj zo svetlej výšky 210 mm a krátkych previsov karosérie, ktoré mu zaručujú slušné nájazdové uhly. Do off-roadovej výbavy sa však nedostal hill-holder ani asistent zjazdu zo svahu.
Duster bude schádzať s logami Dacie i Renaultu z novej výrobnej linky hlavného závodu v rumunskej Pitešti. Automobilka do nej investovala 290 miliónov eur. Na Slovensku je v predaji od začiatku apríla.
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4315/1822/1625 |
Rázvor náprav (mm) | 2637 |
Batožin. priestor/nádrž (l) | 408 (475) – 1570 (1636)/50 |
Technické údaje | ||||
Motor | 1.6 4×2 | 1.6 4×4 | 1.5 dCi 4×2 | 1.5 dCi 4×4 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 4/8 OHC | 4/8 OHC |
Max. výkon (kW/min-1) | 77/5750 | 77/5750 | 63/3750 | 80/4000 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | 148/3750 | 148/3750 | 200/1900 | 240/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 165 | 160 | 155 | 168 |
0 – 100 km/h (s) | 11,5 | 12,8 | 13,9 | 12,5 |
Spotreba (l/100 km) | 6,4 | 7,0 | 4,9 | 5,3 |
.