Test: Škoda Fabia 1.2 TSI DSG – konečne zohraná dvojica
Motor 1.2 TSI aj sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG tu už nejaký ten rok s nami sú, vo Fabii sa však tieto dve výrazné osobnosti koncernu VW stretávajú až teraz. Ideálna príležitosť na to, aby sme nahliadli, ako im to v „spoločnej mladoboleslavskej domácnosti“ funguje .
Fabiu nijak zvlášť predstavovať netreba. Nedávno síce mierne zmenila výraz, oživila ponuku lakov a kompletne zmenila paletu motorov, stále však ostáva praktickým a kvalitným hatchbackom postaveným podľa najlepších tradícií koncernu VW. Takže či sa to niekomu páči, alebo nie, máme tu dočinenie s autom, ktoré si svoje kvality zachováva aj po rokoch týrania na našich rozbitých cestách. Vďaka širokým pneumatikám vás nenechá v štichu ani v rýchlych zákrutách a poddajné pruženie účinne žehlí nerovnosti aj za tvrdé bočnice príplatkových športových pneumatík (v prípade testovaného auta s rozmermi až 205/45 R 16).
Dnes tu však nie som preto, aby som opisoval Fabiu. Hlavnými hrdinami testu sú motor 1.2 TSI a jeho sedemstupňový dvojspojkový „parťák“ menom DSG. Na začiatok si však zhrňme pár faktov. Fabiu 1.2 TSI (s výkonom 77 kW/105 k) môžete mať s päťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovou prevodovkou DSG. Ide už o druhú generáciu prevodoviek DSG, čo znamená sedem stupňov pre jazdu vpred a dve suché spojky, ktoré robia všetko preto, aby bola zmena stupňov plynulá a neprichádzali ste pritom o záťah od motora.
V prípade testovanej Fabie si za prevodovku DSG musíte priplatiť 1720 €, pričom v cene dostávate ďalších 35 kg pohotovostnej hmotnosti. Podľa údajov Škody budete s Fabiou 1.2 TSI DSG v meste úspornejší o 0,2 l/100 km, mimo neho sa však prejavia určité straty a spotreba je o deci benzínu na 100 km vyššia ako v prípade verzie s manuálnou prevodovkou. DSG vám zároveň o 2 km/h znižuje max. rýchlosť.
Harmónia s občasnými výpadkami
Už prvé skúsenosti s prevodovkami DSG napovedali, že máme tú česť s pozoruhodným vynálezom, ktorý dokáže, rovnako ako klasická manuálna prevodovka, zužitkovať takmer všetku energiu od motora a výkon nerozpúšťa v oleji hydrodynamického meniča ako tradičné automaty. Zároveň si však zachováva výhodu dvoch pedálov na podlahe, takže počas jazdy neobťažuje prácou s klasickým spojkovým pedálom.
Silnou stránkou DSG je predovšetkým rýchlosť zmeny jednotlivých stupňov a neprerušovaný tok newtonmetrov od motora ku kolesám. Občas síce riadiacu jednotku prevodovky vyvediete z miery náhlymi zmenami tempa, no vo všeobecnosti radí jemne, plynulo a bez straty záťahu. Skrátka, počas normálnej, ale aj športovejšej jazdy máte pocit, že príplatok 1720 € za DSG stojí za to.
Pri testovanej Fabii ma milo prekvapilo, ako dobre si rozumie software prevodovky s charakteristikou prepĺňaného motora. Celý čas využíva jeho pružnosť a „kvalty“ tam hádže jeden za druhým bez toho, aby púšťala motor do zbytočne vysokých otáčok. Pri normálnom zrýchľovaní motor nedosiahne ani 2000 otáčok a DSG už radí o stupeň vyššie. Dovoľuje vám tak vznášať sa na vlne krútiaceho momentu, ktorého max. hodnota je vám k dispozícii už od 1550 ot./min a podľa údajov výrobcu neklesne až do hranice 4100 otáčok.
Keď na to poriadne dupnete, po prvotnom zaváhaní DSG podradí a motor vystrelí až k červenému poľu otáčkomera. Točiť motor až k 6000 ot./min však nemá veľký význam, ideálne je využívať skôr nízke otáčky, prípadne stredný rozsah otáčkomera (čo za normálnych okolností DSG aj robí), kedy sa motor cíti vo svojej koži, malé turbodúchadlo má optimálne otáčky a vy ste odmenený príjemne nízkou spotrebou.
Pohotovo sa prevodovka prispôsobuje aj aktuálnym jazdným podmienkam, čo som si všimol pri klesaní. Ako náhle systém zaregistruje, že idete z kopca, nepreradí na vyšší stupeň, ale pekne brzdí motorom. Pamätám si, že prvé prevodovky DSG s tým občas „bojovali“ a ich štýl radenia bol v podobných situáciách často zmätený. Tu je krásne vidieť, aký kus cesty vývoj prevodoviek doteraz urazil.
Občas to však zaškrípe
Najväčšou bolesťou dvojspojkových a robotizovaných mechanických prevodoviek je režim, pri ktorom potrebujete jemne pracovať s plynovým pedálom. Typickým príkladom je pozdĺžne parkovanie do radu stojacich áut. Moja prvá osobná skúsenosť s parkovaním Citroënu C3 XTR vybaveného robotizovanou prevodovkou Sensodrive takmer skončila tigrím skokom sofistikovaného francúzskeho auta do zadného nárazníka Fabie predomnou. Stresujúci zážitok, za ktorý som inžinierov VW verbálne odmenil nepublikovateľnými nadávkami. Ráno tam už Fabia našťastie nestála. Počas týždňa som si na to nakoniec zvykol, ale plynulosti mojich rozjazdov akosi stále niečo chýbalo.
Netrvalo však dlho a dvojspojková prevodovka koncernu VW (vtedy ešte so spojkami v olejovom kúpeli) dostala nové nastavenia, ktoré jej konečne zaistili potrebnú dávku jemnosti. Stále síce nedosahovala plynulosť automatov s hydrodynamickými meničmi, ale aspoň ste po parkovaní od auta neodchádzali vystresovaný. Testovaná Fabia disponovala druhou generáciou DSG, ktorá dostala suché spojky (nižšia hmotnosť) a nový algoritmus rozjazdov, ktorý zároveň znamená ďalšie zlepšenie, citlivejšie reakcie a menej adrenalínu pri parkovaní.
Keď zastavíte a opäť sa potrebujete rozbehnúť, kým spojky zaberú, chvíľu to stále trvá, ale už k tomu prevodovka nepotrebuje stlačenie plynového pedálu takmer do tretiny jeho rozsahu. Ak aj autom pri rozjazde trochu trhne, nie je to nič dramatické. Chce to len trochu zvyku, ale naučiť sa to dá. Dôležité je neponáhľať sa, inak vám DSG ukáže svoju odvrátenú tvár v podobe skokov typických pre prvé robotizované prevodovky. Čím jemnejšie budete k plynovému pedálu pristupovať, tým citlivejších reakcií prevodovky sa dočkáte.
Športový režim nezvýši výkon, ale zrýchli reakcie prevodovky, ktorá pri krátkodobom ubratí plynu hneď nehľadá iný stupeň, ale počíta s tým, že v krátkom čase opäť dupnete na pedál budete potrebovať okamžitý záťah. Evidentné je to najmä pri jazde zákrutami, kedy dávkujete plyn a presúvaním ťažiska koriguete stopu prejazdu.
Naozaj dobrý motor
Motoru 1.2 TSI som sa bližšie venoval pri teste Škody Yeti 1.2 TSI, nebudem tu preto rozoberať jeho technické detaily. Aj vo Fabii ma však presvedčil, že ide o dobrý agregát. Samozrejme otázna zostáva životnosť jednotlivých komponentov (vrátane malého turbodúchadla) pri preťažovaní motora. Ďalším faktorom budú zanedbávané, alebo zbytočne dlhé servisné intervaly (v praxi veľmi častý jav), pri ktorých bude motor v sebe prelievať špinavý motorový olej páchajúci veľké škody. Dovolím si povedať, že práve starostlivosť o olej bude v prípade životnosti agregátu 1.2 TSI kľúčová. Podľa všetkého sa však konštruktéri poučili na vlastných chybách z minulosti a nový štvorvalec navrhli tak, aby skutočne vydržal.
Niečo o spotrebe
Spotreba motora 1.2 TSI v kombinácii s prevodovkou DSG nie je tak vzdialená údajom výrobcu, ako by sa mohlo zdať. Na cestách mimo mesta počítajte so spotrebou približne 5–6 l/100 km, na diaľnici sa však nečudujte, keď si Fabia začne pýtať aj viac ako 6–7 litrov (na 7. stupeň pri 130 km/h motor točí 2800 ot./min). Stále sú to však výborné hodnoty, ktoré udržíte, ak nebudete často využívať max. výkon motora. Jeho živelnosť a ochota totiž zvádzajú k častému využívaniu jeho veľkého potenciálu.
Domácim teritóriom prevodovky DSG je mesto, kde je dokonca úspornejšia, ako alternatívna manuálna prevodovka. Výrobca udáva spotrebu v meste na úrovni 7 l/100 km, počas testu mi v preplnenej Bratislave svietila na palubnom počítači hodnota 7,3 l/100 km. Len pre poriadok, šialené kľučkovanie medzi autami, neustále predbiehanie a jazdenie štýlom plyn-brzda-plyn doženie spotrebu až tesne pod desaťlitrovú hranicu.
Motor 1.2 TSI je skutočne úsporný. Stačí ho využívať s rozumom a nestrácať pri každej akcelerácii hlavu. V dobrom svetle sa ukázalo aj jeho prepĺňanie, kedy je malé turbodúchadlo pripravené vždy bez zaváhania zatiahnuť a motoru prepožičiava závideniahodnú pružnosť.
Stojí to za to?
Investíciu do DSG prevodovky veľa ľudí pokukujúcich po Fabii pravdepodobne riešiť nebude. Tradícia manuálnych prevodoviek a ich nižšia cena (vrátane neskorších servisných nákladov) hovoria pred zákazníkmi tohto segmentu jasnou rečou. Ja sám mám manuálne prevodovky radšej, pretože mi robia jazdu zaujímavejšou a mám pocit väčšej kontroly nad autom. Aj tu však platí, koľko ľudí, toľko chutí. V prípade DSG vo Fabii 1.2 TSI totiž pochopím každého, kto jej dá prednosť. Za spomínaných 1720 € dostane veľmi dobre fungujúcu prevodovku, ktorá by mala byť spoľahlivá, vždy sa správa predvídateľne a parkovanie s ňou už nie je tak náročné, ako s jej prvými verziami. V meste vám dokonca ušetrí nejaké to deci paliva. DSG je z pohľadu techniky, spoľahlivosti a komfortu obsluhy skutočne dôstojnou alternatívou k manuálnej prevodovke.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
rýchlosť radenia | práca DSG pri parkovaní |
spotreba | |
výkon motora |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Škoda Fabia 1.2 TSI DSG Ambiente |
Počet valcov/ventilov: | 4/8 |
Objem motora (cm3): | 1197 |
Výkon (kW/ot.): | 77/5000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 175/1550–4100 |
Prevodovka: | 7-DSG |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4000/1642/1498 |
Rázvor náprav (mm): | 2451 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 315–1180/45 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 189 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,2 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 5,3 |
Cena: | 12 359 € |
Sériové vybavenie Ambiente (vybrané prvky): | |
ABS – MSR, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, tónované sklá, delené zadné sedadlo (60/40), funkcia denného svietenia, sada na opravu pneumatík, oceľové disky kolies s pneumatikami 195/55 R 15, autorádio Swing s CD a MP3, elektrické ovládanie okien vpredu, palubný počítač, Chrómovaný paket. |
Škoda Fabia: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk
Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.