Test: Renault Fluence 1.5 dCi - veľa muziky za málo peňazí

Hoci nie je na trhu od začiatku roka, vybojoval si v rebríčku najpredávanejších modelov dvanáste miesto. Dôvod je jednoduchý, Fluence totiž ponúka vynikajúci cenovo-hodnotový pomer a k tomu poriadnu dávku elegancie. Jednoducho, tvári sa, akoby patril kdesi do strednej triedy. Presvedčili sme sa o tom počas testu síce najdrahšej verzie 1.5 dCi Privilege, no aj tá je situovaná stále hlboko pod 16 000 eur.

Exteriér
Fluence, to nie je zďaleka len Mégane s kufrom. Svoju autonómnu pozíciu medzi Mégane a Lagunou napokon naznačuje už odlišným názvom. A nielen tým. Dizajnéri si dali záležať a na karosérii zmenili prakticky všetko, čo bolo možné. Fluence má teda v porovnaní s Mégane pozmenenú aj celú prednú časť. Nová je predná maska s úzkou štrbinou, nárazníky, reflektory aj robustnejšie blatníky. Výraznejší je aj prelis prednej kapoty. No a za strednými stĺpikmi je všetko úplne po novom.

Fluence dostal nový pár zadných dverí, ktorý umožnil vytvoriť prirodzené prepojenie medzi kabínou a „kufrom“. Svedčia mu aj nové zadné svetlá a hrana, ktorý stúpa z bočníc pontónu až k odtrhovej hrane zadného veka. Klobúk dole. Prerobiť hatchback na sedan je totiž nočnou morou každého dizajnéra. S takým šarmom a ľahkosťou sa to naposledy podarilo azda len Fiatu v prípade modelu Linea. K pocitu „dospelosti“ však Fluence potrebuje nutne 16-palcové disky kolies.

Interiér
Tu sa už Fluence nesnaží zamaskovať svoj pôvod. V interiéri preberá bez výhrad všetky dielce z Mégane. Nie je to určite na škodu. Mégane totiž prekvapil kvalitou použitých materiálov aj veľmi prívetivými dizajnom. Jedna výnimka tu však predsa len je. Prístrojový panel dostal konečne klasický analógový rýchlomer namiesto digitálneho. Takže za volantom máte naozaj dojem, že sedíte v limuzíne.

Polohu si tu nájdete rýchlo, keďže v základe je okrem dvojosovej regulácie volantu aj výšková regulácie sedadiel. Tie sú pohodlné, no chýba im výraznejšie bočné vedenie. K ergonomickým chybičkám musíme pripočítať ovládanie audiosústavy nízko uloženým panelom, malými tlačidlami a málo intuitívnym usporiadaním.

Priestoru je však na palube dosť, dokonca aj na zadných sedadlách, o čo sa postaral rázvor predĺžený na 2702 mm, prevzatý z Mégane Grandtour. Vzadu si budete preto sťažovať len na malú priestorovú rezervu nad hlavou, čo zapríčiňuje klesajúca strecha. K potenciálnym slabinám patrí aj horší výhľad vzad cez úzke zadné okno. Situáciu zachraňujú veľké spätné zrkadlá a štandardné cúvacie senzory.

Vybavenie a variabilita
Vybavenie je jedným zo silných argumentov Fluence. Už v základe dostávate 6-airbagov a ESP. No a rovnako štedrý je komfortný balík. V úrovni Privilege si už prakticky niet za čo priplatiť. Je tu tempomat, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektrochromatické spätné zrkadlo, palubný počítač či dokonca navigačný systém TomTom. Za zmienku stoja hádam len príplatkové xenónové svetlá a výkonnejšia audiosústava Arkamis.

Veľkosťou kufra 496 litrov sa Fluence síce na Octaviu nechytá, no málo to rozhodne nie je. Obmedzovať vás preto bude skôr než objem vysoko položená nakladacia hrana, „staromódne“ pánty veka zasahujúce do batožinového priestoru a klasická nevýhoda všetkých sedanov – malý vstupný otvor. Hlava vás však naozaj rozbolí, keď zistíte, že veko nemá vnútorné držadlo na zatváranie. Aj v zlom počasí neostáva teda nič iné, ako si špiniť ruky. Škoda, že Renault nepopracoval viac aj na vnútorných odkladacích priestoroch.

Motor a prevodovka
Renault sa snažil udržať cenovú hladinu Fluence na čo najnižšej úrovni a tak je na rozdiel od Mégane jeho najvýkonnejším dieselom maloobjemový motor 1.5 dCi. Výkon 81 kW je plne akceptovateľný, no ako väčšina malých naftových motorov s vysokým litrovým výkonom trpí veľmi slabým záťahom pri nízkych otáčkach. A pre Fluence to platí asi dvojnásobne.
Kým sa ručička otáčkomeru nedostane k číslici 2000, je motor doslova „mŕtvy“. Až potom zo seba dokáže vydať to najlepšie a ponúknuť slušnú dynamiku. Veď na stovku to zvláda za 11 sekúnd. Pri preraďovaní na vyšší stupeň, ale aj pri rozbehu preto musíte motor trochu vytočiť. Inak padnete do zóny bez účinku turbodúchadla a motor stratí na pár sekúnd „dych“. To môže byť zvlášť nepríjemné napríklad na križovatke a vôbec v situáciách, keď potrebujete rýchlo reagovať. Motor je inak dobre tlmený. Typický dieselový prejav má len za studena.

Dostane vás však spotrebou. Tú môžete pokojne držať vďaka 6-stupňovej prevodovke pod šiestimi litrami na sto kilometrov. So 60-litrovou nádržou to znamená tisíc kilometrov bez tankovania.
Jazdné vlastnosti
Fluence sa tvári ako sedan strednej triedy a o tento dojem sa snaží aj veľmi komfortným odpružením. Nerovnú vozovku filtruje vo veľkom štýle a na diaľnici vás priam rozmaznáva svojou plavnosťou. Je to dané azda aj vyšším profilom pneumatík.

Jazdné vlastnosti Golfu či Focusu od neho však nečakajte. V zákrutách je Fluence mierne nedotáčavý a jeho riadenie komfortné, ale príliš preposilňované. Brzdy majú tradičný prudký nástup, čo je viac výhoda ako nedostatok. Celkovo je teda Fluence veľmi vyvážený model, zvlášť ak berieme do úvahy jeho cenu, vybavenie a komfort.

Výhody | Nevýhody |
---|---|
bezpečnosť | odkladacie priestory |
komfort jazdy | miesto na hlavu vzadu |
cena | ovládanie audiosústavy |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Renault Fluence 1.5 dCi |
Počet valcov/ventilov: | 4/8 |
Objem motora (cm3): | 1461 |
Výkon (kW/ot.): | 81/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 240/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4618/1809/1479 |
Rázvor náprav (mm): | 2702 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 496/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,0 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 4,6 |
Cena: | 15 790 € |
Sériové vybavenie Privilege (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, dažďový senzor, cúvacie senzory, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, elektrochrom. spätné zrkadlo, dvojzónová klimatizácia, tempomat, navigácia TomTom, audio s CD + 4×15 W ovládané z volantu, el. balík na okná a zrkadlá, 16-palcové disky kolies. |
Renault Fluence: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk