Test: Opel Astra ohrozuje Golf

Na druhej strane neskorší príchod Astry umožnil Oplu dobre spoznať svojich súperov. Ako túto výhodu využil, sme zisťovali pri teste najvýkonnejšej verzie 1.6 Turbo Sport.
Exteriér
Už na prvý pohľad je jasné, že Astra je tak trochu štylistickým protipólom konzervatívne ladeného konkurenta z Wolfsburgu. Jej bohato modelované krivky vyvolávajú jednoznačné asociácie na úspešnú Insigniu. Opel sa pritom vyvaroval dizajnérskych experimentov. Krása tohto auta spočíva teda skôr vo vyvážených a dynamických proporciách ako v samoúčelných prelisoch či ohurujúcom dizajne svetiel a prednej masky. To dáva Astre dostatočnú záruku nadčasovosti. Aj keď pravdupovediac niekedy máte pocit, že je až zbytočne uhladená. Verziu Sport však oživujú 17-palcové hliníkové disky, chrómový rám okien a koncovka výfuku.

Opel stavil aj na rozmery. Nová Astra je v porovnaní s jej predchodkyňou až o 17 centimetrov dlhšia. Tých 4420 mm znamená až 22-centimetrový náskok pred Golfom a osem centimetrov navyše v porovnaní s Focusom. Nešetrilo sa ani na šírke približne 1,8 metra. Rovnako úctyhodný je rázvor náprav 2615 mm, ktorým patrí opäť k najlepším v triede.

Interiér
Tu sa udiala doslova revolúcia. Interiér Astry patrí spolu s Golfom a Peugeotom 308 na špičku. Prístup do vozidla uľahčujú široké predné dvere, ale pozor, pri nastupovaní si môžete udrieť koleno o vystupujúcu časť palubnej dosky. Zadné dvere sú podstatne menšie a tomu zodpovedá aj prístup. Interiér ponúka veľmi dobré priestorové hodnoty, no nie je ho tu až toľko, ako by ste očakávali v súvislosti s veľkorysými rozmermi Astry. Má to na svedomí hlavne robustné spracovanie palubnej dosky, stredovej konzoly a výplní dverí, ktorým sa Astra snaží napodobniť väčšiu Insigniu.

To isté platí o kvalite materiálov a celkovom spracovaní. Jednoducho za jej volantom máte pocit, akoby ste sedeli v aute strednej triedy. Zvlášť ak máte príplatkové ergonomické sedadlá s veľkým rozsahom nastavenia vrátane nastaviteľnej dĺžky sedáku a v tejto triede ojedinelým kolískovým nastavením sklonu. Astru si tak rýchlo podmaníte a nezáleží na tom, či máte 150 alebo 190 centimetrov. Dosť miesta je aj vzadu. Nielen na nohy, ale dokonca aj nad hlavou, čo je výsledkom nižšieho umiestnia sedadiel, ako je bežné. Nemilo prekvapia len opierky hlavy, ktoré majú vzadu len jednu výškovú aretáciu a sú tak umiestnené nízko.

Prístrojový panel je dobre čitateľný, aj keď grafika palubného počítača pripomína deväťdesiate roky, a dobre prístupné sú aj vysoko umiestnené prvky klimatizácie a audia na stredovej konzole. Je ich tu požehnane, no keď sa s Astrou skamarátite, nebude to problém. Malú ergonomickú výčitku si zaslúžia len valcovité páčky na stĺpiku riadenia, ktoré sa na tie z Golfu nechytajú.

Väčší problém vám bude robiť výhľad do bokov. Ten je daňou za efektný dizajn, keďže Astra má rozdvojené a veľmi mohutné predné stĺpiky. Ani pri cúvaní to nie je o nič lepšie. Spoľahnúť sa nemôžete ani na spätné zrkadlá. Tie sú nielen malé, ale časť ich plochy zaberá odraz nezmyselne predsunutého krytu.
Vybavenie a variabilita
V štandarde ponúka Astra stabilizačný systém ESP a šesť airbagov. Verzia Sport aj predné hmlové svetlá, aktívne opierky hlavy, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, elektrickú parkovaciu brzdu či svetelný a dažďový senzor. Z luxusných prvkov je to dvojzónová klimatizácia, tempomat , veľký informačný displej na stredovej konzole alebo audiosústava so siedmimi reproduktormi. Za prípojku USB si však Opel pýta aj v najdrahšej verzii neskutočných 330 eur a priplatiť si musíte aj za také samozrejmosti ako zadné elektricky ovládané okná či cúvacie senzory.
Kufor Astry vás neohúri. Je síce súmerný, ale vzhľadom na nadštandardnú dĺžku auta má len štandardných 370 litrov, veľmi vysokú nakladaciu hranu a pomerne malý vstupný priestor. Variabilitu zvyšuje systém prestaviteľnej podlahy, ktorú možno vyklopiť, a delené zadné sedadlá s otvorom na dlhé predmety. Odkladacích priestorov je v Astre dostatok, Opel totiž vytvoril zoznam dvadsiatich najčastejšie prevážaných vecí od máp a nápojov až po mobilné telefóny, a tak s nimi naozaj nemáte problém.
Motor a prevodovka
Preplňovaný benzínový štvorvalec 1.6 Turbo Ecotec je najvýkonnejšou alternatívou Astry. Výkonom 132 kW a krútiacim momentom 230 Nm zodpovedá atmosférickým 2,5-litrovým šesťvalcom. Na voľnobehu ho takmer vôbec nepočuť. No aj keď sa prebudí, má veľmi kultivovaný chod a príťažlivý zvuk. Ťahá už od 1800 otáčok, ale najviac sa mu predsa len páči v spektre nad 2500 otáčkami. Tu chytá druhý dych a vie sa s relatívne ťažkou Astrou pohrať tak, že to cítite až v žalúdku.

V režime Sport, ktorý mení citlivosť plynového pedálu, nastavenie podvozku, ale aj účinok posilňovača riadenia, si s Astrou jednoducho zajazdíte. Zvlášť ak prístrojový panel zmení farbu na červenú. Na stovku to Astra zvládne spolu s presnou 6-stupňovou prevodovkou za atraktívnych 8,5 sekundy. Športová dynamike však nie je zadarmo. V meste sa nám nepodarilo dostať pod desať, respektíve jedenásť litrov, čo je podstatne viac, ako udáva výrobca. Na diaľnici však Astra dokáže predsa len zužitkovať prednosti malého objemu a jazdiť za približne sedem litrov na sto kilometrov.
Jazdné vlastnosti
Po novom Golfe je tu konečne ďalšie auto, ktoré nielen perfektne jazdí, no ponúka aj vysoký komfort odpruženia. Astra síce nemá nezávislé zavesenie zadných kolies, ale trik v podobe Wattovho priamovodu sa postaral spolu s predĺženým rázvorom a zväčšeným rozchodom o skutočne suverénnu stabilitu v zákrutách a minimálne náklony karosérie.

Ak k tomu pripočítame príplatkový systém FlexRide s aktívnymi tlmičmi, ktorý umožňuje nastaviť podvozok, ako aj motor a riadenie do troch režimov od komfortného Tour až po Sport, je Astra auto, ktoré môže jazdnými vlastnosťami pokojne konkurovať nielen Golfu, ale aj podstatne drahším prémiovým modelom nižšej strednej triedy. Pritom Opel neurobil žiadne ústupky v komforte. Astra má perfektne odfiltrovaný podvozok a spolu s vysokým profilom pneumatík dokáže rozmaznávať posádku aj na obrovských 18-palcových diskoch.
Riadenie je presné a jeho priamejší prevod robí z jazdy skutočný pôžitok. Len brzdy by si možno zaslúžili prudší nástup. To však neznamená, že sa na ne nemôžte spoľahnúť.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
nadčasový dizajn | vyššia spotreba |
jazdný komfort | priemerný kufor |
prémiový interiér | vyššia hmotnosť |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Opel Astra 1.6 Turbo Sport |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 132/5500 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 230/2200 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4419/1814/1510 |
Rázvor náprav (mm): | 2685 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 370/55 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 221 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 8,5 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 6,8 |
Cena: | 22 010 € |
Sériové Vybavenie Sport (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, aktívne opierky hlavy, predné hmlové svetlá, svetelný a dažďový senzor, elektrochromatické spätné zrkadlo, el. parkovacia brzda, dvojzónová klimatizácia, tempomat, multifunkčný displej, audio s CD + 7 reproduktorov, centrálne uzamykanie, el. ovládané predné okná a spätné zrkadlá, 17-palcové disky. |
Opel Astra: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk