Prvý Citroën C3 oslavuje desiate narodeniny

Václav Lipavský | 12.05.2012 15:14
Citroën C3 Foto:
Citroën C3 1.1i bol v porovnaní s predchádzajúcim Saxom 1.1i ťažší o celých 173 kg. Zároveň však utiahol o 326 kg ťažší brzdený príves.
Čas je neúprosný nielen k ľuďom, ale aj autám. Prvý Citroën C3 sa k zákazníkom dostal už pred desiatimi rokmi.

Citroën C3 prišiel v časoch upadajúceho záujmu o malé Citroëny reprezentované starnúcim Saxom. To síce malo stále svojich zákazníkov, no zásluhou nekompromisných bezpečnostných predpisov sa nad ním začali na náročných trhoch sťahovať mraky. Francúzi však pri návrhu jeho nástupcu zmenili prístup a navrhli auto podstatne iných proporcií. Nová cé-trojka bola nielen o viac ako 13 cm dlhšia a 7 cm širšia, ale predovšetkým o 17 cm vyššia. To so sebou prinášalo o niečo viac vnútorného priestoru a podstatne lepšiu bezpečnosť s lepšie rozvrhnutými deformačnými zónami, ale aj nárast hmotnosti o celých 173 kg (základné motorizácie). Kým Saxo 1.1i tak na zdolanie rýchlosti 100 km/h potrebovalo 14,9 s, model C3 to nestihol skôr ako za 17,3 s. Vo všetkých ostatných ukazovateľoch však nový Citroën predstavoval obrovský posun dopredu.

Citroën C3 ponúkol úsporný a mimoriadne moderný... Foto: Citroën
Citroën C3 Citroën C3 ponúkol úsporný a mimoriadne moderný naftový motor 1.4 HDi.

Novinkou vzdušného interiéru bola jeho väčšia orientácia na rodinné potreby, takže v jeho výbave pribudlo napr. doplnkové vnútorné spätné zrkadlo umožňujúce šoférujúcej mamičke sledovať deti na zadnom sedadle, elektrické ovládanie poistiek otvárania zadných dverí, alebo taký detail, akým bola 12 V zásuvka na napájanie detských elektronických hier alebo počítača. Medzi novinky sa zaradila aj možnosť priplatenia si za automatickú klimatizáciu.

V porovnaní so Saxom predstavoval Citroën C3... Foto: Citroën
Citroën C3 V porovnaní so Saxom predstavoval Citroën C3 veľký bezpečnostný skok.

Od začiatku predaja boli pre malý Citroën k dispozícii tri benzínové štvorvalce a jeden turbodiesel v dvoch výkonových verziách. Základom bol benzínový motor 1.1 8V (44 kW/94 Nm), ktorý auto rozbehol na 156 km/h, z 0 na 100 km/h mu to trvalo už spomínaných 17,3 s a to všetko pri kombinovanej spotrebe 6,2/100 km. O štart-stop systémoch v tom čase ani nechyrovali, udávané spotreby tak mali k tým reálnym o niečo bližšie ako dnes. Zlatú strednú cestu medzi motorizáciami predstavoval motor 1.4 8V (54 kW/118 Nm) a úlohu najvýkonnejšej motorizácie zastúpil štvorvalec 1.6 16V (80 kW/147 Nm).

Slabšou naftovou alternatívou bol motor 1.4 HDi 8V (50 kW/150 Nm) s kombinovanou spotrebou 4,2 l/100 km, zatiaľ čo náročnejších zákazníkov uspokojovala verzia 1.4 HDi 16V (66 kW/200 Nm), ktorá malý Citroën rozbehla až na 177 km/h pri kombinovanej spotrebe 4,3 l/100 km.

Neskôr sa paleta motorov pre Citroën C3 pochopiteľne ešte rozrástla.