Čínsky Qoros útočí na Európu jej zbraňami

Tomáš Andrejčák | 15.03.2013 08:32
Qoros 3 Foto:
Qoros 3 je prvým vyslancom novej čínskej automobilky v Európe. Hanbiť sa nemusí za dizajn ani techniku. V pláne je aj hybrid.
Číňania majú záujem o európsky trh. O tom niet pochybností. Zatiaľ však boli ich pokusy prakticky bezvýsledné. Automobily ako Greatwall, Landwind, Brilliance či BYD odstrašili zákazníkov nízkou kvalitou a najmä zúfalými výsledkami nárazových testov. Nový čínsky hráč to však už možno čoskoro zmení. Značka Qoros, ktorá debutuje na autosalóne v Ženeve, nenechala nič na náhodu a do svojich služieb povolala ľudí z BMW či Volkswagenu.

Zabudnite na nekalé spôsoby kopírovania produktov renomovaných európskych a japonských výrobcov. Spoločnosť Qoros Automotive, založená v roku 2007 čínskou automobilkou Chery Automobile a izraelským investičným konzorciom Israel Corporation, vznikla s jediným cieľom – ponúknuť Európe autorsky vyvinuté autá zodpovedajúce jej nárokom.

Nákup európskych špičiek

Ako sa dá dobehnúť vývojový náskok renomovaných automobiliek? Napríklad peniazmi. Qoros nakúpil arzenál európskych manažérov, konštruktérov a dizajnérov. Chcete príklad? Do služieb Qorosu vstúpili Volker Steinwascher, bývalý viceprezident VW America, Gert Hildebrandt, bývalý dizajnér BMW a najmä človek stojaci za reinkarnáciou Mini, bývalý dizajnér Saabu Roger Malkusson či Peter Matkin, ktorý šéfoval konštruktérom Jaguaru. Testovanie dostal na starosť Klaus Schmidt z divízie BMW M. Celkový tím však tvorí približne šesťdesiat expertov.

Vo výhľade je kupé Flagship a SUV HQ3 Cross. Foto: Qoros
Qoros Vo výhľade je kupé Flagship a SUV HQ3 Cross.

Nešetrilo sa ani na vývoji a dodávateľoch. Qoros zapojil do ambiciózneho projektu špičkové európske spoločnosti. Napríklad rakúsku Magna Steyer, známu vývojom a výrobou systémov 4×4 pre Mercedes-Benz alebo BMW, nemeckého producenta prevodoviek Getrag, rakúskych motorárov AVL či renomovaného výrobcu bŕzd TRW. Pokračovať by sme mohli logami Bosch, Valeo, Continentala a Microsoft.

Na debut sa Qoros pripravoval takmer šesť rokov. A jeho veľká chvíľa nastala na autosalóne v Ženeve. Ťažšiu štartovaciu čiaru, ako jednu z najvýznamnejších európskych automobilových prehliadok, si azda ani nemohol vybrať. Na druhej strane to svedčí o jeho sebavedomí. A treba povedať, že v Ženeve vyvolal poriadny rozruch. Trúfol si totiž hneď na tri premiéry.

Najprv Qoros 3

Hlavnú rolu si v jeho expozícii zahral 4,6 metra dlhý sedan nižšej strednej triedy Qoros 3 – prvý model, ktorý dorazí na európsky trh ešte tento rok. Do súboja by sa mohol pustiť s Volkswagenom Jetta, Škodou Octavia, Fordom Mondeo alebo Opelom Astra. Dizajnom na tom nie je naozaj zle. Neočarí, ale ani neurazí. Ponúka dostatočne priestranný interiér a kufor s objemom 450 litrov. Spracovaniu a kvalite plastov by bolo čo vyčítať, ale v porovnaní s doterajšími skúsenosťami s čínskou produkciou predstavuje obrovský skok vpred.

Qoros 3 Foto: Qoros
Qoros 3 Qoros 3
Qoros 3 Foto: Qoros
Qoros 3 Qoros 3

Qoros 3 poháňa 4-valec s objemom 1,6 litra. Slabšia verzia má 93 a silnejšia s preplňovaním až 115 kW. To, že sa Qoros 3 snaží držať krok s dobou, naznačuje 6-stupňovými prevodovkami, stop-štart systémom, ale aj multimediálnym rozhraním s 8-palcovým dotykovým displejom, ktorý má byť v sérii. Vo vývoji je módny trojvalec 1,2 Turbo spĺňajúci emisnú normu Euro 6 a dvojspojková 7-stupňová prevodovka. Ako vidno, Qoros vie, čo sa v Európe práve nosí.

Qoros 3 Foto: Qoros
Qoros 3 Qoros 3

Ku Qorosu 3 pribalila automobilka ešte dva sesterské koncepty. Očakávané kombi Qoros 3 Estate a dokonca Qoros 3 Hybrid s karosériou hatchback. Prvý čínsky hybrid poháňa preplňovaný 3-valec (97 kW) a elektromotor (50 kW) na zadnej náprave. Obdivuhodné. Veď doteraz sa Číňanom podarilo s odretými ušami získať nanajvýš zopár európskych zákazníkov a dnes ukazujú dokonca budúcnosť.

Každý polrok nový model

Tu sa však ambície Qorosu zďaleka nekončia. Po tom, čo koncom roka odštartuje európsky predaj Qorosu 3, plánuje priviezť každých šesť mesiacov nový model. Očakávané je SUV, podľa vzoru štúdie HQ3 Cross, či športové kupé načrtnuté štúdiou Flagship.

Európski výrobcovia sú na pozore a po skúsenostiach s mohutnou kórejskou ofenzívou Qorosu rozhodne neplánujú uľahčiť život. Dôkazom sú viaceré súdne spory. Tak napríklad Audi podalo aj uspelo so žalobou proti označeniu Qoros GQ3. Písmeno „Q“ totiž používa na označenie svojich prémiových SUV. Preto musela čínska automobilka zmeniť označenie na Qoros 3. To sa však rozhodne nepáči BMW a Mazde. Naopak, Qoros uspel proti Kii. Tá totiž plánovala predávať svoju vlajkovú loď K9 v Európe pod názvom Quoros. Kórejci však budú musieť ustúpiť.

Nech sa už európski a japonskí výrobcovia bránia akokoľvek, zdá sa, že čínska invázia je za rohom a že Qoros bude potrebovať na ich dostihnutie možno menej času, ako odhadla nedávna štúdia agentúry Bernstain Research. Tá na základe analýzy konštrukcie konkrétnych čínskych áut a investícií do vývoja očakáva, že sa tak stane najskôr o desať rokov. Qoros je však pripravený už dnes. Kapacita úplne nového výrobného závodu v Šanghaji je dimenzovaná až na 400-tisíc vozidiel ročne.