Cyklisti: Od januára na nich čakajú zmeny v doprave

Najvýraznejšou novinkou, ktorá z nej vyplýva, je zavedenie takzvaného nepriameho odbočenia vľavo. „Je to spôsob vedenia cyklistov nepriamo, keď vlastne najskôr pokračujú priamo, po prejdení križovaného pruhu sa otočia o 90 stupňov doľava a následne z novej pozície taktiež pokračujú priamo,“ uvádza ministerstvo vnútra. Takýto princíp funguje aj pri priechodoch pre chodcov. „Výhodou je to, že cyklisti nie sú ohrození motorovými vozidlami a nevznikajú zbytočné nebezpečné situácie,“ dodáva ministerstvo.
Potrebu novej úpravy zdôvodňuje tým, že odbočovanie na križovatkách doľava patrí k najnebezpečnejším manévrom pre cyklistov, a to najmä tam, kde sa križujú s autami a križovatka má viacero pruhov rôznymi smermi. Ohrozenie cyklistov na cestách dokazujú aj policajné štatistiky, podľa ktorých ich vlani na cestách zahynulo 25, pričom počet nehôd spôsobený porušením osobitných pravidiel pre cyklistov bolo 96. Tohtoročné čísla nevyzerajú o nič lepšie. Len do minulého týždňa totiž zahynulo na cestách 49 cyklistov.
Aj tieto údaje sú dôvodnom ďalších opatrení na zvýšenie bezpečnosti ciest. Novinkou bude zavedenie smerových svetelných signálov na semaforoch pre cyklistov, teda semaforov so šípkami. Častejšie by sa malo využívať aj zvýrazňovanie cyklistických pruhov či priechodov pre chodcov, čím by sa mala zlepšiť ich viditeľnosť, a to pomocou zeleného alebo červeného podfarbenia.
Vyhláška však upravuje aj vodorovné značenie na cestách. Pribudnúť by mali čiary modrej farby, ktoré by mali vyznačovať parkovacie miesta alebo parkovacie pruhy s plateným alebo regulovaným státím. „Je to za účelom jednoznačného a výrazne farebného odlíšenia platených/regulovaných státí od neplatených/neregulovaných státí z dôvodu podania rýchlej informácie účastníkom cestnej premávky pri parkovaní,“ vysvetľuje ministerstvo.
Novinkou bude aj zavedenie dopravenej značky označujúcej miesto, na ktorom je možné dobíjať elektromobil.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ