VW Golf R 400: Najrýchlejší Golf všetkých čias vraj mieri do výroby
Skloniť zrak musí aj súčasný Golf R. Jeho 300 koní síce dokáže napumpovať do vášho organizmu dostatok adrenalínu, ale v porovnaní s R 400 je to predsa len „hothatch v civile“. Kam až teda siahajú možnosti sériovej techniky Golfu? Na to odpovedá pekinská štyristovka, ktorá vraj nemá ďaleko do výroby. Napokon pod kapotou pracuje stále štvorvalec.
Srdcom realistickej štúdie je motor 2,0 TSI z Golfu R. Prešiel však radikálnym tuningom. Okrem nových piestov a kľukovej skrine dostal najmä väčšie turbodúchadlo a chladenie výfukových plynov vodou. Za takýchto okolností z neho motorári divízie R GmbH vyžmýkali ďalších 74 kW výkonu a 70 Nm krútiaceho momentu. Výsledné hodnoty sa ustálili na úrovni 295 kW a 450 Nm.
To znamená, že na jeden liter objemu dáva upravený agregát neuveriteľných 200 koní. To už nie je naozaj ďaleko od triedy superšportov. A z tohto sveta pochádza aj údaj výkonovej hmotnosti. Odľahčená karoséria, napríklad pomocou karbónovej strechy, sa totiž postarala o udržanie hmotnosti na úrovni 1 420 kg, čo znamená, že každý kôň výkonu sa stará len o 3,55 kg váhy vozidla.
Potom neprekvapí raketová akcelerácia na stovku za 3,9 sekundy ani maximálka 280 km/h. Ale pozor: Golf R 400 by zvládol ešte viac. Bráni mu v tom elektronický obmedzovač. O prenos výkonu na asfalt sa stará šesťstupňová dvojspojková prevodovka DSG a pohon oboch náprav 4Motion. Elektro-hydraulická spojka Haldex piatej generácie síce preferuje predné kolesá, ale tie zadné aktivuje vždy, keď je to potrebné. Nie až po preklze, ale už počas akcelerácie.
Trakciu tiež zlepšujú elektronické systémy. Obe nápravy sú vybavené elektronickým „uzáverom“ diferenciálov XDC +, ktorý pribrzďuje preklzujúce sa kolesá v prospech prenosu výkonu na kolesá s lepším záberom. Efekt uzáveru dokáže simulovať aj samotná spojka Haldex. Stabilizačný systém ESC možno vypínať v dvoch krokoch. Buď úplne, dlhým stlačením tlačidla, alebo ho možno aktivovať do športového režimu, keď reaguje neskôr.
Horúca krv Golfu R 400 je zjavná na prvý pohľad. Najsilnejší Golf všetkých čias vychádza z trojdverového Golfu R. Karoséria je však ešte o 20 mm širšia. Postarali sa o to rozšírené karbónové prahy a blatníky, ktoré museli „ubytovať“ špeciálne 19-palcové disky kolies Cádiz obuté pneumatikami s profilom 235/35 R19. Svetlá výška znížená o 20 mm zodpovedá štandardnému Golfu R.
Aerodynamické úpravy zasiahli predný nárazník so zväčšenými sacími otvormi a karbónovou vložkou vrátane spojlera. Dizajn vraj odkazuje na legendárny Relly Golf G60 z roku 1988. Zadný nárazník dostal karbónový difúzor s centrálne umiestnenou dvojicou výfukov inšpirovanou rovnako kultovým Golfom R32. Kým pre Golf GTI sú typické červené akcenty, pre Golf R chrómové a pre nové GTE modré, dizajn R 400 zvýrazňujú žlté kontrastné prvky.
Okrem žltej linky zasahujúcej až do reflektorov tu nájdeme aj žlté plakety R 400 na blatníkoch či žlté strmene bŕzd. Žltá sa však objavuje aj na vnútornom kryte motora. Podobne je to v interiéri so štvoricou samostatných kožených sedadiel a volantom prešívaným žltou niťou. Nechýba ani hliník, karbón a lesklé obklady. Čo je však najpikantnejšie, vyzerá to tak, že Golf R400 neostane len „show carom“.
Pôvodné odmietavé stanovisko Volkswagenu k úvahám o výrobe limitovanej edície totiž poprel sám šéf výskumu a vývoja automobilky Heinz-Jakob Neusser. Pre magazín Car And Driver totiž uviedol, že Volkswagen na tomto projekte intenzívne pracuje.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ