Škoda 130 RS: príbeh legendy (2. časť)

Václav Lipavský | 21.06.2014 12:00
Škoda 130 RS
Škoda 130 RS to vedela na všetkých povrchoch. Autor:
Píše sa rok 1975 a na súťažné trate prichádza horúca mladoboleslavská novinka – Škoda 130 RS. Je rýchla, elegantná a vyzerá úžasne, len málokto však tuší, že sa práve pozerá na budúcu hviezdu.

Nadanie a reálne schopnosti súťažných škodoviek 180 a 200 RS vliali vývojovému tímu mladoboleslavského športového oddelenia optimizmus do žíl. Vedeli, že sú rýchle, obratné a dá sa s nimi „pracovať“ (ladiť a neustále vylepšovať), stále to však nebolo ono. “Supererka“ nemohla automobilku reprezentovať na zahraničných súťažiach, nespĺňala totiž homologizačné podmienky minimálneho počtu vyrobených vozidiel. V tej dobe mala materská automobilka vlastných starostí až až a o výrobe obmedzeného počtu sériových verzií tohto špeciálu nemohla byť ani reč. Konštruktérom tak bolo jasné, že nové auto zastupujúce farby automobilky sa musí viac priblížiť bežnej produkcii, musia z neho vyrobiť aj sériovú verziu (v minimálnom požadovanom množstve) a zároveň ho vyšľachtiť tak, aby bolo schopné útočiť na popredné priečky v svetových rallye.

Škoda 130 RS bola nasledovníkom verzií 180/200...
Škoda 130 RS bola nasledovníkom verzií 180/200 RS (typ 734). Autor: Škoda

Ambiciózne kupé

Nové kupé Škoda 130 RS (typ 735) sa verejnosti prvýkrát ukázalo v apríli 1975 na okruhu v Moste. Šlo však skôr o akési exhibičné jazdy, v plnom nasadení sa „eresky“ predviedli až o necelý mesiac v Brne, kde v triede do 2000 cm3 obsadili hneď pri svojej premiére 3. a 4. miesto. To ešte jazdili s päťstupňovou prevodovkou, rok na to však FIA zmenila predpisy a Škoda 130 RS sa musela vrátiť k štvorstupňovej prevodovke (pri nej už ostala až do konca svojej pretekárskej kariéry).

Stavebným základom auta bola sériová Škoda 110 R, súťažný špeciál však dostal širšiu karosériu, predné a zadné čelo, predná kapota, strecha a dvere boli z hliníkového plechu a zadná kapota a blatníky z laminátu. Karoséria dostala mierne upravený skelet (kvôli dlhšej súťažnej prevodovke a použitiu zadnej vlečenej náprave), no motor vychádzal zo sériového agregátu. Mal objem 1289 cm3, dva karburátory Weber 45 DCOE, tri ložiská na kľuku, mazanie so suchou skriňou, chladič oleja a dával zo seba max. výkon od 73,5 až do 104,5 kW. V priebehu života Škody 130 RS sa samozrejme objavilo niekoľko jej modifikácií, vrátane rôzne upravených motorov (napr. typ 738 s motorom 1.8 Turbo naladeným na 175 kW/238 k, najvýkonnejšou bola Škoda 110 R s motorom 5.0 V8 naladeným na 315 kW/428 k jazdiaca v kategórii Super Saloons v Anglicku). Prvé exempláre mali päťstupňovú prevodovku Fichtel Sachs, neskôr sa kvôli predpisom fabrika vrátila k štvorstupňovým prevodovkám tej istej značky. Škoda 130 RS mala vpredu kotúčové, vzadu bubnové brzdy, dvojčinné tlmiče (tlmili v kompresii aj vyvesení) niesli značku Koni.

Škoda 130 RS – okruhová verzia
Rok výroby 1975
Motor 1.3 OHV
Zdvihový objem (cm3) 1289
Vŕtanie x zdvih (mm) 75,5 × 72
Kompresný pomer 11,2:1
Max. výkon (kW/min-1) 88/7500
Krút. moment (Nm/min-1) 128/5000
Spojka jednokotúčová Fichtel Sachs
Prevodovka 4-stupňová
Pohot. hmotnosť (kg) 825
Max. rýchlosť (km/h) 210
Rozmery
Dĺžka (mm) 4255
Šírka (mm) 1710
Výška (mm) 1255
Rázvor (mm) 2400
Škoda 130 RS – rely verzia
Rok výroby 1976
Motor 1.3 OHV
Zdvihový objem (cm3) 1289
Vŕtanie x zdvih (mm) 75,5 × 72
Kompresný pomer 10,5:1
Max. výkon (kW/min-1) 73,5/6500
Krút. moment (Nm/min-1) 114/5500
Spojka jednokotúčová Fichtel Sachs
Prevodovka 4-stupňová
Pohot. hmotnosť (kg) 900
0–100 km/h (s) 10
Max. rýchlosť (km/h) 170
Rozmery
Dĺžka (mm) 4255
Šírka (mm) 1710
Výška (mm) 1255
Rázvor (mm) 2400
Zadný priečny výfuk nebol mimo motorového...
Zadný priečny výfuk nebol mimo motorového priestoru náhodou, pod kapotu sa jednoducho nevošiel. Autor: Škoda

Jazdné vlastnosti boli jej tajná zbraň

Nech už bol jej celohliníkový motor 1.3 OHV akokoľvek dobrý, skutočnou zbraňou československého kupé boli jazdné vlastnosti (najväčšiu zásluhu na dynamických schopnostiach auta mal Leoš Hnatevič a jeho tím). Ľahká a dobre vyvážená konštrukcia pomáhala jazdcom nielen v zákrutách, ale aj na rovinách, pri doskokoch za horizontmi a v situáciách, kedy to prehnali a museli doslova bojovať proti fyzike a odstredivým silám. Vždy vtedy sa 130 RS javila ako partner, na ktorého sa dá spoľahnúť. Aj vďaka tomu si mohli dovoliť jazdci škodoviek držať krok s výkonnejšou konkurenciou, ktorá väčšinou strácala práve v kolíznych momentoch a prejazdoch zákrutami. Továrenskí jazdci Škody tak robili na zahraničných súťažiach automobilke dobré meno a podporovali jej predaje za hranicami Československa (iniciátorom zahraničnej účasti bol predovšetkým Motokov, táto organizácia sa neskôr výrazne angažovala aj v štartoch československých kamiónov na Rallye Paríž Dakar).

Homologizácia so šťastným koncom

Zaujímavý príbeh sa viaže k homologizácii súťažnej verzie Škoda 130 RS. Tá sa uchádzala o potrebné povolenia v triede A2, na to aby však FIA homologizáciu udelila, bolo z nej potrebné v priebehu jedného roka vyrobiť 1000 kusov (to je skutočný dôvod, prečo vznikajú obmedzené série športových verzií klasických modelov, takto svojho času vznikla aj naftová Fabia RS 1.9 TDI, či prvá Octavia RS 1.8 Turbo). Komisár FIA sa v ČSSR objavil v roku 1975, v tom čase však žiadnych 1000 sériových áut podobných špeciálu 130 RS vyrobených nebolo. Zástupcom automobilky sa však podarilo FIA presvedčiť, že auto vychádza zo Š 110 R (predpisy presne definujú, koľko spoločných znakov musí súťažný špeciál a sériové auto mať) a motor má základ v autách Š 120 S Rallye (ani tých nebolo vyrobených potrebné množstvo). S prísľubom, že ich je vyrobených dostatok, len sú rozlezené v službe (používala ich Verejná bezpečnosť ako sledovacie vozidlá) komisár nakoniec sklopil zrak a po prísľube Ministerstva vnútra, že ich je skutočne vyrobených dosť, automobilka nakoniec homologizáciu dostala (s dátumom 30.1.1975). Bol to dôkaz vysokej diplomacie, dobrých vzťahov a snáď aj faktu, že sa v tom čase nikto neobával toho, že Škoda 130 RS jedného dňa vážnejšie ohrozí špičku vtedajšieho motoristického športu. Podľa oficiálnych dokumentov mladoboleslavskej automobilky je zrejmé, že do roku 1978 fabrika postavila 98 kusov, do skončenia homologizácie v roku 1981 ďalších približne 100 kusov (nie všetky ako hotové, kompletizovali sa aj v jednotlivých zväzarmovských dielňach).

Škoda 130 RS technicky vychádzala zo sériového...
Škoda 130 RS technicky vychádzala zo sériového modelu Š 110 R. Autor: Škoda

Úspechy, ktoré sa nedajú spočítať

Škoda 130 RS bola úspešná prakticky od svojho prvého nasadenia. Kompletnú sezónu zahájila v roku 1976, už o rok neskôr bodovala prvenstvom v Rallye Monte Carlo (vo svojej triede) a 12. priečkou celkovo (posádka Blahna, Hlávka), v sezóne 1978 sa podarilo posádke Zapadlo, Motal obsadiť na Rallye Acropolis 9. miesto v absolútnom poradí (pochopiteľne 1. v triede), o rok neskôr skončila Škoda 130 RS dokonca na celkovej ôsmej pozícii. Počas svojej kariéry sa súťažné kupé postaralo o mnoho dobrých výsledkov na domácej aj celosvetovej úrovni (v triede A2 do 1600 pravidelne porážala aj silnejšiu konkurenciu). Jeho oficiálna kariéra sa na domácich tratiach skončila v sezóne 1983 (scénu svetových súťaží muselo opustiť o dva roky skôr), ako tréningové, či autokrosové auto však Škoda 130 RS jazdila ešte dlhé roky po tom.

Škoda 130 RS je dnes veľmi cenným autom.
Škoda 130 RS je dnes veľmi cenným autom. Autor: Škoda

Tieň nad titulom z ME v cestných automobiloch

Škoda 130 RS sa okrem rely súťaží nezmazateľne zapísala aj do európskeho šampionátu na okruhoch. Ten vznikol už v roku 1963 (ako Európsky pohár), na plnohodnotné ME v cestovných automobiloch sa seriál pretransformoval až v roku 1970. A keďže sa jeden podnik jazdil aj na okruhu v Brne (od roku 1968), automobilka vyslala na „Európu“ aj svojho zástupcu (zatiaľ však len na vybrané okruhy). Ako prvá hájila farby značky okruhová Škoda 1000 MB. Už v roku 1970 dosiahla výborné výsledky a v hodnotení značiek (vo svojej triede) obsadila druhé miesto za Abarthom (upravený Fiat 600). A hoci je pravdou, že konkurencia v tom čase až tak silná nebola, bol to úspech hodný pripomenutia. Už v roku 1971 sa však kategórie tried prerozdelili a Škoda skočila z triedy do 1000 cm3 do triedy 1300 cm3. Na tú už upravené okruhové Škody 120 S nemali. Nasledovala niekoľkoročná prestávka, aby sa značka Škoda opäť vrátila v roku 1975. Jej novou zbraňou bola legendárna Škoda 130 RS. Už jej prvý štart znamenal víťazstvo v triede a konkurentom naznačil, že to s novou škodovkou asi nebudú mať ľahké. Kompletnú sezónu automobilka prvýkrát absolvovala až v roku 1978 (dovtedy boli stredobodom jej záujmu skôr okruhy bývalého Východného bloku), kedy v konečnom hodnotení značiek obsadila tretiu priečku (Za Fiatom 128 SL a Alfou Romeo Alfasud). Rok na to sa však už posunula na celkové druhé miesto (prvá skončila Alfa Romeo). V roku 1980 skončila celkovo tretia (za Audi a BMW) a prvá vo svojej divízii. Všetci to považovali za maximum, aké sa dá s okruhovým kupé z ČSSR dosiahnuť. To sa však už schyľovalo k najväčšiemu úspechu v kariére Škody 130 RS, k okruhovej sezóne roku 1981. Českoslo­venský špeciál s motorom 1.3 OHV sa po urputných bojoch v priebehu sezóny predral až do čela a v absolútnom poradí značiek skončila Škoda na prvom mieste! Na okruhoch si vďaka svojej výdrži a spoľahlivosti poradila aj s BMW 635 CSi. Nikto tomu nechcel veriť, konkurenti len neveriacky krútili hlavami a továrenskí jazdci, mechanici aj samotné autá sa stali stredobodom záujmu všetkých európskych športových médií. Smutné je, že politická situácia a atmosféra v automobilke podporovaná neprajníkmi zo samotného vedenia fabriky továrenským posádkam nijako nepomáhali. V mnohých prípadoch skôr naopak, na niektoré preteky v seriáli vôbec nedostali potrebné povolenia od vlastnej automobilky! O ich triumfe sa v roku 1981 dozvedelo len pár skalných priaznivcov. Dokonca ani pár rokov po tomto víťazstve o ňom v Škode nahlas hovoril len málokto. Vedenie podniku zaujalo postoj, akoby to bola skôr súkromná iniciatíva jazdcov a automobilka by na všetko najradšej zabudla. Po sezóne 1981 sa značka Škoda na pár rokov z okruhov úplne vytratila.

Okruhová verzia Škody 130 RS dokázala v roku...
Okruhová verzia Škody 130 RS dokázala v roku 1981 na tratiach ME poraziť aj BMW 635 CSi. Autor: Škoda

Na obrovské úspechy Škody 130 RS na medzinárodnej scéne nadviazala až Škoda Favorit (tá v roku 1994 šokujúco celkovo vyhrala kategóriu F2 obsadenú autami s objemom motora do 2,0 l). Jej predchodkyňa, Škoda 130 LR, sa vzhľadom na napredovanie konkurencie výraznejšie presadiť nedokázala (hoci bola reálne rýchlejšia a obratnejšia ako legendárna Š 130 RS).