Automobilky čaká pohroma. EÚ chce reálne testy spotreby!
Vie to každý. Výrobcami udávané spotreby vozidiel sú mimo reality. No automobilky sa do tejto situácie nedostali tak celkom vlastnou vinou. Radikálne sprísňovanie emisných limitov, najmä ostro sledovaného oxidu uhličitého (CO2), ich dotlačilo využiť každú legislatívnu medzeru na to, aby dokázali normám vyhovieť. A tiež zavádzať úsporné technológie, ktoré zodpovedajú skôr legislatíve ako samotným užívateľom. Presvedčení o nich nie sú ani samotní výrobcovia.
Do áut sa tak dostali maloobjemové preplňované 3-valce či dokonca 2-valce, štart-stop systémy a prevodovky s extrémne dlhými prevodmi. Ako húb po daždi pribúda elektromobilov, hybridov či dokonca plug-in hybridov, o ktorých zmysluplnosti mnohí pochybujú. To všetko kvôli flotilovým emisiám. No ani to nestačí, a tak automobilky uchyľujú k „podvádzajú“ aj pri samotných laboratórnych testoch spotreby. Typickým príkladom je prelepovanie špár, čo znižuje aerodynamický odpor, alebo simulácia jazdy na nereálne hladkom povrchu, ktorý zas znižuje valivý odpor.
Takto sa podarilo znížiť priemernú spotrebu áut a produkciu emisií CO2 za posledné roky až o 30 %. Samozrejme, len na papieri. To sa však Európskej komisii prestáva páčiť. Už vlani zverejnila štúdiu, podľa ktorej produkujú autá viac škodlivých emisií, ako udávajú výrobcovia. Podľa agentúry Reuters preto komisia pracuje na novej metodike merania priemernej spotreby, ktorá má prebiehať na cestách a nie v laboratóriách. Vypracovaná má byť ešte do konca tohto roka.
Volá sa World-Harmonized Light-Duty Vehycles Test Procedure (WLTP) a vstúpiť do platnosti by mala pred rokom 2020. To bude však znamenať škrt cez rozpočet pre výrobcov automobilov. Už teraz majú problémy so splnením emisnej normy pre rok 2015, keď je limit CO2 na kilometer stanovený na 130 gramov. A od roku 2021 má podliezť pod hranicu 95 gramov! Zreálnenie udávanej spotreby teda dosiahnutie požadovaných noriem len a len skomplikuje. Návrh Európskej komisie budú ešte musieť schváliť členské štáty Európskej únie. Reakcie automobilového priemyslu však na seba nedali dlho čakať.
Združenie nemeckého automobilového priemyslu podľa agentúry Reuters oznámilo, že pracuje na vlastnej metodike testov spotreby a že bude predložený skôr ako návrh Európskej komisie. Zároveň vyzýva, aby bola komisia pri svojej snahe realistická. A čo to znamená pre zákazníkov? Tí budú mať síce presnejšiu informáciu o spotrebe áut, čo bude nepochybne výhoda napríklad vo firemnom účtovníctve, no zároveň budú musieť platiť za ďalšie nové úsporné technológie. Bez nich nebude totiž možné stanovené limity dosiahnuť.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ