Test: Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort
Exteriér
Na ulici si ho nepomýlite. Jazz si ponechal typické črty svojho predchodcu, ale pôvodný model na hrane hatchbacku a mini MPV sa definitívne zmenil na mikrovan. Rozhodne mu to prospelo, rovnako ako nárast vonkajších rozmerov. Do dĺžky pribudlo 5,5 a do šírky 2,5 centimetra. Nepôsobí už tak hračkársky a navyše, plynulá silueta strechy pocit veľkosti a dospelosti ešte umocňuje. Jemne futuristický nádych dokresľujú efektné reflektory vrátane zadných diódových. Nový Jazz je naozaj „cool“ a do triedy malých mestských áut prináša celkom nový vietor.
Má len 3,9 metra, ale veľkosťou kufra poráža aj Volkswagen Golf
Interiér
Do interiéru je vynikajúci prístup cez štvoricu širokých dverí. Nastupovanie uľahčuje vyššia poloha sedenia v porovnaní s konvenčnými predstaviteľmi tejto triedy. Na to, že sedíte v aute s dĺžkou len 3,9 metra, je vnútri neuveriteľne veľa miesta. Dokonca aj na zadných sedadlách si Jazz poradí s cestujúcimi s výškou nad 180 cm. Sedadlá sú neporovnateľne kvalitnejšie ako v minulosti. Konečne sa cítite ako v poriadnom aute, najmä ak držíte v rukách volant z Civicu. Ten sa dá nastavovať aj hĺbkovo, takže naozaj padne do ruky. Nízka poloha radiacej páky a jej malá rukoväť však dojem z ergonómie trochu kazia.
Dizajn interiéru v mnohom pripomína väčší Civic
Napriek jednopriestorovej karosérii sa Jazz vyrovnal aj s chronickým problémom vanov – zlým výhľadom. Pomohli dve trojuholníkové bočné okienka a naozaj veľké spätné zrkadlá. Pri stvárnení interiéru sa dizajnéri doslova odtrhli z reťaze. Kým v Civicu sa futuristický štýl stretáva s kvalitnými materiálmi, v Jazze na vás útočia „tony“ tvrdých plastov. Rovnako lacné sú ploché a striedmo čalúnené výplne dverí či sivé plastové kľučky dverí. A to nehovoríme o zúfalom vyhotovení kruhových krytov ventilácie. Napriek tomu je celkový pocit oveľa lepší ako v prvej generácii.
K rozmiestneniu ovládacích prvkov však niet najmenších výhrad. Stredová konzola je umiestnená mimoriadne vysoko, a tak sú ovládače rádia či klimatizácie perfektne po ruke. Aj prístrojový panel je dostatočne veľký a prehľadný. Dominuje mu rýchlomer s centrálne umiestneným displejom palubného počítača podobný tomu z Civicu. Ručička palivomeru v pravom hliníkovom tubuse však pôsobí trocha „opustene.“ Na lepšie miesto by sa mohol presťahovať aj ukazovateľ správneho radenia. Podľa logiky je síce v otáčkomeri, ale rozhodne nie v zornom uhle vodiča.
Vybavenie a variabilnosť
Z pohľadu výbavy je Jazz takmer dospelým autom. Aspoň tej bezpečnostnej. Má sériovo šesť airbagov a okrem základnej verzie S dokonca aj stabilizačný systém VSC. Vyšší stupeň Comfort disponuje automatickou klimatizáciu, diaľkovým centrálnym uzamykaním, elektricky ovládanými prednými oknami či audiosústavou ovládanou z volantu. Vzhľadom na cenu však niet čo obdivovať.
Pod zadnými sedadlami je voľný priestor.
Ak má byť Jazz pre mladých ľudí, treba sa skôr spýtať, prečo v ňom nenájdete USB port. Nevýhodou je aj pevný systém balíkov výbav, takže ak chcete napríklad elektricky ovládané zadné okná alebo spomínaný USB vstup, musíte si kúpiť rovno najdrahšiu verziu Exclusive so silnejším motorom 1,4 i-VTEC. Oceníte však obrovské množstvo odkladacích priestorov. Jazz nemá problém s nápojmi ani drobnými.
Vo variabilite nemá Jazz priameho súpera. Môže za to nádrž premiestnená pod predné sedadlá. Len na orientáciu, tých 366 litrov pod zadným vekom je o 66 litrov viac v porovnaní s Fabiou a dokonca viac ako má k dispozícii VW Golf. K tomu pridáva Honda ďalší bonus – systém Magic Seats. Ten umožňuje jediným pohybom sklopiť zadné delené sedadlá aj v situácii, keď je sedadlo vodiča a spolujazdca nastavené v krajnej zadnej polohe. Potom je k dispozícii naozaj očarujúcich 883 litrov, čím Jazz pripomína malú dodávku.
To však nie je všetko. Keďže pod zadnými sedadlami už nenájdete nádrž, stačí vyklopiť „sedáky“ zadných sedadiel, podobne ako v kine či divadle a na plochú podlahu umiestniť ďalšiu batožinu. Jazz zvládne v tejto konfigurácii odviezť napríklad aj viac ako 120 mm vysokú palmu s kvetináčom. Schválne, skúste to s iným autom…
Motor a prevodovka
To, čo označuje Honda ako 1,4 SOHC i-VTEC, je v skutočnosti motor so zdvihovým objemom 1339 ccm, teda skôr tisíctristovka. Zato výkonom 73 kW je schopná konkurovať aj tisícšesťstovkám. V porovnaní so starším i-DSI má motor 16-ventilov a plynulú reguláciu časovania a zdvihu. Modernejší motor pod kapotou malého auta dnes asi nenájdete. Je oveľa pružnejší ako jeho predchodca, ale ako to už v Honde býva zvykom, to najlepšie skrýva predsa len nad hranicou 4000 otáčok za minútu.
Väčší rázvor priniesol posádke viac miesta na palube.
Maximum krútiaceho momentu je situovaných až v oblasti 4800 otáčok, čo je naozaj extrémne vysoko. Tu chytá motor druhý dych sprevádzaný vyslovene športovou zvukovou kulisou. Ak chcete šetriť, zabudnite na akustiku a radšej sledujte šípky asistenta ekonomického radenia. Inak sa môžete v meste pokojne dostať aj k údaju desiatich litrov.
Pri umiernenom jazdení je možné udržiavať spotrebu v meste bez väčších problémov pod 7,5 litra benzínu. Svoju skutočnú ekonomiku ukáže tento motor až mimo mesta, kde spotreba klesne asi o dva litre. Škoda, že prevodovka nemá šiesty prevodový stupeň. Cítiť, že by si s ním motor vedel určite poradiť.
Jazdné vlastnosti
Konštrukciou podvozka Jazz nijako nevyniká a také sú aj jeho jazdné vlastnosti. Vyššie ťažisko znamená mierne väčšie náklony v zákrutách. Väčší rázvor však výrazne zlepšil stabilitu pri vyšších rýchlostiach. Nečakajte komfort na úrovni novej Ibizy alebo Fordu Fiesta. Tak či tak sú odpruženie, filtrácia a zvuková izolácia nového Jazzu neporovnateľne lepšie, ako vám doprial predchádzajúci model. Brzdy sú výborné, trochu však prekvapí prevod riadenia. Takmer 3,5 otáčky volantu sa dnes nosí skôr v off-roadoch ako v moderných a obratných mestských autách.
Mierne futuristický vzhľad dotvárajú aj efektné svetlomety.
Škoda, že Honda „nepopracovala“ trocha na cene. Aj napriek slušnej bezpečnostnej výbave začínať dnes s autom nižšej triedy od 360 000 Sk (11 900 €) je trochu odvaha. Verzia 1,4 Comfort sa vyšplhala dokonca až na 453 396 Sk (15 050 €), za ktoré si môžete kúpiť nový Renault Mégane 1,6 s klimatizáciou a ESP alebo dokonca nový Golf. Je pravda, že nový Jazz im vie v niektorých aspektoch pokojne konkurovať.
Výhody:
futuristický dizajn
priestor a variabilita
obrovský kufor
bezpečnostné vybavenie (ESP)
hospodárnosť
Nevýhody:
tvrdé plasty v interiéri
poloha radiacej páky
jednoduchý podvozok
cena
Technické údaje:
Model: Honda Jazz 1,4 i-VTEC Comfort
Počet valcov/ventilov: 4/16 SOHC
Objem motora (cm3): 1339
Výkon (kW/ot.): 73/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 127/4800
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3900/1965/1525
Rázvor náprav (mm): 2500
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 366/42
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,4
Priemerná spotreba na 100 km (l): 5,4
Cena: 15 050 € (453 396 Sk)
Sériové vybavenie verzie Comfort (vybrané prvky):
6× airbag, stabilizačný systém VSC, diaľkové centrálne uzamykanie, posilňovač riadenia, výšková a hĺbková regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, automatická klimatizácia, el. ovládané predné okná a vyhrievané sklopné spätné zrkadlá, audio s CD (MP3) + 4× repro.