Rodinný duel – SUV vs. kombi 4x4

Václav Lipavský | 26.05.2011 09:04
Koláž SUV Foto:
Koláž SUV
Jazdiť na SUV je lákavá možnosť, no nestačilo by niekedy na rovnaký účel aj klasické kombi s pohonom všetkých kolies?

Móda SUV sa šíri naprieč automobilovým trhom ako jedna veľká lavína. Keď sa vrátime na úplný začiatok, zistíme, že prví zástupcovia tohto segmentu boli určení predovšetkým na aktívne trávenie voľného času mimo asfaltových komunikácií. Vyššia svetlá výška, pohon všetkých kolies a karosérie pripomínajúce rodinné kombi preto prišli naozaj vhod.

Nároky zákazníkov sa však menia a s nimi prichádza aj nový prístup výrobcov. Zámerne nehovorím o potrebách, pretože tie sa odvtedy zmenili len málo. Väčšina dnešných SUV počas svojho života neopustí asfalt, na čo automobilky pohotovo reagujú verziami s pohonom len jednej nápravy. Na trhu sa „chytili“ a ľudia ich skutočne aj kupujú. Mnohí totiž vyhľadávajú skôr vyšší posed za volantom a väčší pocit bezpečia. Až potom nastupujú argumenty lepšej trakcie, či možnosti ťahať ťažké prívesy.

V porovnaní s podobne veľkými kombi verziami klasických modelov s takmer rovnakou variabilitou interiéru a prepravnou kapacitou sú však SUV ťažšie a vďaka vyššej stavbe karosérie a zväčša aj širším pneumatikám mávajú vyššiu spotrebu. S ich mohutnejšou vizážou potom obyčajne prichádza aj nárast ceny. Nie je preto bez zaujímavosti porovnať niektoré kombi verzie klasických modelov s pohonom všetkých kolies a približne rovnako veľké SUV (tiež s pohonom 4×4).

Samozrejme sú zákazníci, ktorí majú pre kúpu SUV aj racionálne dôvody a kombi, hoci aj s pohonom všetkých kolies ich nárokom nedokáže vyhovieť. Zmyslom tohto malého porovnania nie je odrádzanie od kúpy SUV, ani spochybňovanie ich praktického prínosu, len zamyslenie sa nad ich skutočnou potrebou. Má teda zmysel za každú cenu kupovať SUV, ak s ním jazdíte výlučne po cestách?

Do porovnania som vybral troch prémiových nemeckých výrobcov, ktorí majú v ponuke vždy rovnako motorizované SUV aj klasické kombi. Ako vidieť z tabuliek, rovnako výkonné motory (v rámci jednej značky) majú s ťažšími SUV viac práce. Dynamicky ich teda kombi verzie prekonávajú vo všetkých dynamických parametroch. SUV vracajú úder možnosťou ťahať ťažšie prívesy a väčšou priechodnoťou danou o niečo vyššou svetlou výškou.

   Q5 vs. A4 Avant Foto: Audi
Audi Q5    Q5 vs. A4 Avant
Audi Q5 vs. Audi A4 Avant
Model Audi Q5 2.0 TDI Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro
Hmotnosť (kg) 1830 1595
Rozmery (mm) 4629/1880/1653 4703/1826/1436
Svetlá výška (mm) 200
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) 2000 1600
Max. rýchlosť (km/h) 204 220
0–100 km/h (s) 9,9 8,6
Komb. spotreba (l/100 km) 6,7 5,8
Zákl. cena verzie (€) 39 930 36 230
  X3 vs. 3 Touring Foto: BMW
BMW X3   X3 vs. 3 Touring
BMW X3 vs. BMW 3 Touring
Model BMW X3 x-Drive 20d BMW 320d x-Drive Touring
Hmotnosť (kg) 1715 1665
Rozmery (mm) 4648/1881/1661 4527/1817/1418
Svetlá výška (mm) 210 145
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) 2000 1600
Max. rýchlosť (km/h) 210 228
0–100 km/h (s) 8,5 8,2
Komb. spotreba (l/100 km) 5,6 5,3
Zákl. cena verzie (€) 39 900 38 400
  GLK vs. C T-model Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLK   GLK vs. C T-model
Mercedes-Benz GLK vs. Mercedes-Benz C T-model
Model Mercedes-Benz GLK 250 CDI 4-Matic Mercedes-Benz C 250 CDI T 4-Matic
Hmotnosť (kg) 1845 1735
Rozmery (mm) 4525/1840/1689 4596/1770/1459
Svetlá výška (mm) 200
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) 2000 1800
Max. rýchlosť (km/h) 210 235
0–100 km/h (s) 7,9 7,4
Komb. spotreba (l/100 km) 6,7 6,6
Zákl. cena verzie (€) 44 160 45 930

.