Prvý elektromobil na Slovensku začne jazdiť v Petržalke

C-Zero je v ponuke Citroënu na Slovensku od konca minulého roka. Vysoká predajná cena, až 35 460 eur, spôsobená cenou technológie, najmä líthium-iónových batérií, však z neho robí prakticky nepredajný artikel pre bežných zákazníkov. Aj v zahraničí si preto takéto elektrické vozidlá objednávajú najmä veľké spoločnosti.
C-zero však nebude na Slovensku dlho osamotené. Podobný zámer ako Dalkia ohlásila tento mesiac aj Stredoslovenská energetika, ktorá plánuje zaradiť do vozového parku ešte tento rok päť automobilov s elektrickým pohonom. Tentoraz pôjde o technologické dvojča Citroënu C-Zero, sesterský Peugeot iOn.

Dalkia pôsobí už dvadsať rokov na slovenskom trhu v oblasti dodávok tepla. Elektromobil bude využívať pre potreby údržby a prevádzky kotolní v bratislavskej Petržalke. „Tento elektromobil predstavuje pre Dalkiu dôležitý krok v hľadaní možností šetrenia energiami a zníženia škodlivých emisií na lokálnej úrovni,“ uviedol pri príležitosti slávnostného odovzdania elektromobilu regionálny riaditeľ spoločnosti Renaud de Saint Hager. Dalkia odhaduje, že využitím elektrického Citroënu dosiahne ročnú úsporu emisií skleníkového CO2 až päť ton. Zodpovedá to ušetrenému palivu potrebnému na prejdenie približne 30 000 kilometrov.
„Sme hrdí na to, že sme prvou automobilovou značkou na Slovensku, ktorá uviedla do prevádzky stopercentne elektrické vozidlo,“ povedal pri odovzdávaní kľúčov generálny riaditeľ spoločnosti Citroën Slovakia Cédric Pourcher du Chéné.
„Petržalka má dnes na jedného obyvateľa najviac zelene v Bratislave, a preto som rád, že práve tu budeme mať elektromobil. Verím, že je len prvou lastovičkou a v budúcnosti ich bude viac,“ komentoval prevádzku prvého elektromobilu Vladimír Bajan, starostu mestskej časti Petržalka.
Citroën C-Zero je výsledkom vývoja japonskej automobilky Mitsubishi. Originál má preto názov Mitsubishi i-MiEV. V rámci kooperácie s koncernom PSA sa však bude v Európe predávať aj pod značkami Citroën C-Zero a Peugeot iOn. Malý 5-dverový hatchback s dĺžkou 3,5 metra poháňa vzadu umiestnený elektromotor s maximálnym výkonom 35 kW. Energiu čerpá z li-ion batérií. Zásoba 16 kWh by mala postačovať na prejdenie 150 kilometrov na jedno nabitie a dosiahnutie maximálnej rýchlosti 130 km/h. Dobíjanie z bežnej elektrickej siete trvá šesť hodín, ale na špeciálnej rýchlonabíjacej stanici stačí C-zero na dobitie na 80 % kapacity len polhodina.
Technické údaje | |
D/Š/V | 3470/1475/1610 mm |
Počet dverí/sedadiel | 5/4 |
Rázvor | 2550 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1110 kg |
Výkon elektromotora | 35/49 kW |
Krút. moment | 180 Nm |
Kapacita li-ion batérií | 16 kWh |
Max. rýchlosť | 130 km/h |
Max. dojazd | 150 km |
Cena | 35 460 € |
.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ