Predaj áut klesol aj o polovicu

Tomáš Andrejčák | 09.09.2010 13:27
auto, peniaze, pzp, poistenie Foto:
auto, peniaze, pzp, poistenie
Automobilový trh na Slovensku sa zmieta v kríze. Za prvých sedem mesiacov si po svoje nové auto prišlo len 37 687 zákazníkov.

Pokles predaja predstavuje až 36 percentný prepad oproti predchádzajúcemu roku. Situácia na Slovensku je dokonca jedna z najkritickejších spomedzi európskych krajín. Horšie je na tom už len Maďarsko (- 47,9 %).

Vlaňajšok zachránilo šrotovné

Samozrejme, vlaňajšok, keď sa predalo v tom istom období rekordných 59 397 osobných a ľahkých úžitkových áut, nemožno brať za celkom porovnateľný. Zvýšenému odbytu totiž pomohli štátne dotácie, presnejšie dve vlny šrotovného. Príležitosť vymeniť staré auto za nové využilo až 28 875 motoristov.

To však nemení nič na dramatickom vývoji trhu. Súčasnými predajmi sa totiž dostávame až do obdobia pred konjunktúrou. Naposledy sa tak málo áut predalo v roku 2004. Ani ďalší vývoj neveští nič dobré. Podľa najoptimistic­kejších odhadov by sa do konca roka mohol vyšplhať celkový odbyt áut na 62 000 kusov vrátane 10 000 malých úžitkových vozidiel.

Predaje áut I. – VII. (2004 – 2010)
2004 37 407
2005 40 517
2006 44 768
2007 47 046
2008 57 541
2009 59 397
2010 37 687

Hviezdou je len BMW

Na krízu doplatili takmer všetky značky a bolo to jasné už od začiatku roka, keď definitívne zanikla možnosť využiť štátnu dotáciu. Už v apríli sa predalo medziročne o 51,7 a v máji o 43,73 percenta menej áut. Polrok končil automobilový trh s bilanciou mínus 41,33 percenta.

Takmer o polovicu menej áut predal Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Fiat či Toyota. Chevrolet a Dacia dokonca až o 60 percent. Aj trhová jednotka Škoda sa musela zmieriť s 30-percentným poklesom záujmu. Podobne ako Hyundai, Suzuki alebo Seat. Stabilizovaný ostal len Volkswagen, Nissan a Honda. No sú tu aj hviezdy, ktoré napriek okolnostiam posilnili svoju pozíciu. Najväčším prekvapením je nepochybne BMW s takmer 80-percentým nárastom odbytu. Darilo sa aj Mazde a Subaru, ktoré dosiahli lepšie predajné čísla ako vlani.

Škoda stále najsilnejšia

Poradie značiek sa príliš nezmenilo. Napriek poklesu je číslom jeden stále Škoda, aj keď už len s trhovým podielom necelých 19 percent. Nasleduje druhý Volkswagen a hneď za ním silná francúzska trojka Renault, Peugeot, Citroën a kórejské „duo“ Kia – Hyundai. Napriek veľmi úzkej ponuke modelov je Suzuki stále najúspešnejšou japonskou značkou. Odsunula nielen deviaty Fiat, ale aj desiatu Toyotu. Tesne pred bránami prvej desiatky ostal Ford. Nedostal sa sem ani Opel, Chevrolet či Seat.

V kategórii prémiových modelov je jasným kráľom BMW. Po prvý raz sa mu podarilo predbehnúť Mercedes-Benz. Audi sa prepadlo až na 17. a Volvo dokonca až na 23. miesto rebríčka. Pritom to nie je tak dávno, keď Mercedes predával viac áut ako BMW, Audi a Volvo spolu.

Individuálny dovoz rastie

Medzi najpredávanejšími modelmi opäť vedie Škoda. V prvej desiatke má hneď tri modely od Fabie, Octavie až po Octaviu Tour. Z nižšej strednej triedy je tu zastúpený aj Renault Mégane, Kia Ceed a Hyundai i30. Všetky ostatné modely pochádzajú z nižšej triedy, ktorá tvorí až 37 percent odbytu nových áut. Kraľuje jej Fabia, Suzuki SX4, VW Polo a Citroën C3.

Kým trh s novými autami prežíva najhoršie časy za posledných šesť rokov, individuálny dovoz áut si krízu akoby nevšíma. Do konca júla sa v medziročnom porovnaní doviezlo zo zahraničia 37 474 nových alebo ojazdených osobných áut, čo je viac, ako bolo kúpených na Slovensku. Ich priemerný vek je však až sedem a pol roka. Rebríček ojazdených vozidiel vedie Volkswagen, Škoda, Ford, Peugeot a Renault.

Najpredávanejšie autá v SR (I. – VII. 2010)
Poradie Model Počet kusov
1. Škoda Fabia 2 2361
2. Škoda Octavia 2 2232
3. Suzuki SX4 1106
4. Kia Ceed 1103
5. VW Polo 767
6. Citroën C3 658
7. Renault Mégane 3 586
8. Hyundai i30 585
9. Škoda Octavia Tour 542
10. Peugeot 207 540
11. Toyota Yaris 504
12. Renault Fluence 457
13. Nissan Qashqai 418
14. Suzuki Swift 403
Predaj áut v SR (I. – VII. 2010)
Značka Osobné M1(2010) Úžitkové N1(2010) Spolu (2010) Podiel %(2010)
1. ŠKODA 6 038 1 092 7 130 18,92
2. VW 2 476 299 2 775 7,36
3. RENAULT 2 291 471 2 762 7,33
4. PEUGEOT 2 072 440 2 512 6,67
5. CITROËN 1 926 415 2 341 6,21
6. KIA 2 176 61 2 237 5,94
7. HYUNDAI 1 840 27 1 867 4,95
8. SUZUKI 1 704 1 1 705 4,52
9. FIAT 1 109 499 1 608 4,27
10. TOYOTA/LEXUS 1 506 69 1 575 4,18
11. FORD 1 416 87 1 503 3,99
12. BMW 1 159 70 1 229 3,26
13. OPEL 1 163 61 1 224 3,25
14. MERCEDES-BENZ 761 218 979 2,6
15. SEAT 961 11 972 2,58
16. NISSAN 681 108 789 2,09
17. AUDI 579 168 747 1,98
18. CHEVROLET 685 3 688 1,83
19. DACIA 551 69 620 1,65
20. HONDA 542 4 546 1,45
21. MAZDA 470 6 476 1,26
22. MITSUBISHI 327 33 360 0,96
23. VOLVO 275 7 282 0,75
24. SUBARU 152 0 152 0,4
25. IVECO 2 117 119 0,32
26. LAND ROVER 98 3 101 0,27
27. LADA-VAZ 68 0 68 0,18
28. ALFA ROMEO 51 3 54 0,14
29. MINI 48 0 48 0,13
30. PORSCHE 41 0 41 0,11
31. LANCIA 32 0 32 0,08
32. JEEP 28 1 29 0,08
33. JAGUAR 26 0 26 0,07
34. CHRYSLER 18 1 19 0,05
35. DODGE 13 1 14 0,04
36. RENAULT TRUCKS 0 13 13 0,03
37. SAAB 10 0 10 0,03
38. GONOW 0 9 9 0,02
39. PIAGGIO 0 7 7 0,02
40. SMART 5 0 5 0,01
41. SSANG YONG 0 4 4 0,01
42. DONGFENG 0 3 3 0,01
43. MAHINDRA 0 3 3 0,01
44. MITSUBISHI-FUSO 0 2 2 0,01
45. CADILLAC 1 0 1 0
46. MULTICAR 0 0 0 0
47. SPOLU 33 301 4 386 37 687 100

.