Aj Toyota sa kedysi vedela baviť

Václav Lipavský | 11.08.2010 14:50
Toyota Supra Foto:
Toyota Supra
Zdá sa vám, že Toyota robí tie najnudnejšie autá na svete? To ste potom nezažili rok 1993, keď sa odtrhla z reťaze a postavila štvrté vydanie legendárneho superšportu Supra.

Začiatkom deväťdesiatych rokov dostalo dlhodobé odhodlanie Toyoty postaviť skutočný superšport reálne kontúry. Vývoj štvrtej generácie Supry finišoval a každý očakával, s čím Toyota nakoniec vyrukuje. Už dlhšie sa totiž povrávalo, že automobilka dostala krídla a novou Suprou chce zahájiť priamy útok do srdca segmentu najvýkonnejších športových áut.

Štvrtá generácia Supry urobila veľký výkonový... Foto: Toyota
Toyota Supra Štvrtá generácia Supry urobila veľký výkonový skok dopredu.

Keď sa v máji 1993 (prototypy sa na okruhoch testovali od decembra 1992) objavila Supra na scéne, mnohým vyrazila dych. Toyota mala konečne zbraň na Mitsubishi 3000 GT a Nissan 300 ZX. Nová Supra im bola nielen dôstojným súperom, ona ich doslova prevalcovala. V japonskej špecifikácii jej výrobca z legislatívnych dôvodov udával len 206 kW, pre zvyšok sveta sa však v technických preukazoch auta objavil výkon až 243 kW. V domácom Japonsku boli tieto Toyoty prepĺňané keramickými turbodúchadlami, zatiaľ čo Európa a USA dostali autá s turbami z vysokopevnos­tnej ocele.

Jej zadnú časť ste si s ničím nepomýlili. Foto: Toyota
Toyota Supra Jej zadnú časť ste si s ničím nepomýlili.

Stvorená na úpravy

Aby svoje zvieracie inštinkty prejavila naplno, museli ste ju prebudiť. Čo to znamená? Len toľko, že Toyota postavila Supru ako polotovar určený na ďalšie ladenie výkonu. Kto chcel, nemusel sa jej ani dotknúť a aj tak dokázala z človeka vytriasť dušu. Pre ostatných skonštruovali jej komponenty už v automobilke tak, aby zniesli aj vyšší výkon (predimenzované však boli najmä kvôli životnosti). Toyota to nikdy nepotvrdila, ale medzi úpravcami sa hovorilo, že sériová spojka je dimenzovaná na prenos až 600 Nm a samotná prevodovka údajne bez zásahu zniesla neuveriteľných 588 kW (800 k). Nech je už pravda kdekoľvek, len mizivé promile pôvodných exemplárov nakoniec jazdilo až do konca svojho života bez úprav.

Supru v pôvodnom stave dnes takmer nezoženiete. Foto: Toyota
Toyota Supra Supru v pôvodnom stave dnes takmer nezoženiete.

Rýchlo a zbesilo

Zasvätení ľudia o jej kvalitách nepochybovali, vo svete však stále ostávala len ďalšou výkonnou Toyotou. Automobilka ju dokonca v katalógoch označovala nenápadným slovným spojením „trojdverový liftback“.

Kult z nej urobil až Hollywood. Spomínate si na akčný trhák Rýchlo a zbesilo? V ňom ukázala Toyota svoju najdrsnejšiu tvár a zároveň odhalila to, čo jej bolo už od začiatku najbližšie – ladenie výkonu k nebeským výšinám. Razom sa z nej stal kult, osobnosť každého zrazu a hlavný hrdina nočných ilegálnych šprintov. Toyota nikdy nemala vo výrobnom programe tak výraznú osobnosť ako Supra.

Šprinty sa stali jej doménou. Foto: Toyota
Toyota Supra Šprinty sa stali jej doménou.

Dokázali ste na ňu kúpiť čokoľvek. Nové výfuky, brzdy, spojky, prevodovky, vstrekovanie oxidu dusného, titánové turbodúchadlá, kované piesty, obrovské olejové čerpadlá a chladiče všetkých druhov a veľkostí. Skrátka čokoľvek, na čo ste si len spomenuli.

Sériový zadný spojler bol neprehliadnuteľný. Foto: Toyota
Toyota Supra Sériový zadný spojler bol neprehliadnuteľný.

Oproti svojim konkurentom si stále zachovávala jednu obrovskú výhodu – robustnú a jednoduchú mechaniku. Supra nebola žiadnym sofistikovaným autom. Pod karosériou pripomínala kováčsku prácu, vďaka ktorej si poradila s neuveriteľnými nárastmi výkonov. Najvýkonnejšie verzie dosahovali 882 kW (1200 k) a elektronikou prepchatý Bugatti Veyron by roztrhali na kusy.

Veľa sa ich predalo najmä v USA. Foto: Toyota
Toyota Supra Veľa sa ich predalo najmä v USA.

Je neuveriteľné, že toto auto bolo dielom Toyoty – automobilky, ktorá dnes stavia všetky tie ekologické Priusy, Aurisy a až donedávna tvrdohlavo odmietala akýkoľvek náznak športového modelu.

Vzhľadom na jej skromný výskyt nie je prekvapením, že Supra si stále drží astronomické ceny. A nakoľko Toyota v blízkej budúcnosti určite nič podobné nepostaví, bude cena týchto vzácnych „trojdverových liftbackov“ s veľkou pravdepodobnosťou len stúpať.

Posledná Toyota Supra opustila brány výrobného závodu v júli 2002.

Bez obmedzovača sa rozbehla na 290 km/h. Foto: Toyota
Toyota Supra Bez obmedzovača sa rozbehla na 290 km/h.
Porovnanie – Japonskí samuraji
Model Toyota Supra Mitsubishi 3000 GT Nissan 300 ZX
Motor 3.0 R6 24V Turbo 3.0 V6 24V Turbo 3.0 V6 24V Turbo
Zdvihový objem (cm3) 2997 2972 2960
Vŕtanie x zdvih (mm) 86 × 86 91,1 × 76 87 × 83
Kompresný pomer 8,5:1 8:1 8,5:1
Max. výkon (kW/min-1) 243/5600 238/6000 221/6400
Max. krút. moment (Nm/min-1) 441/4800 428/2500 384/3600
Pneumatiky 255/40 R 17 245/45 R 17 245/45 R 16
Max. rýchlosť (km/h) 250 250 250
0–100 km/h (s) 5,1 5,9 6

.