Aj Toyota sa kedysi vedela baviť
Začiatkom deväťdesiatych rokov dostalo dlhodobé odhodlanie Toyoty postaviť skutočný superšport reálne kontúry. Vývoj štvrtej generácie Supry finišoval a každý očakával, s čím Toyota nakoniec vyrukuje. Už dlhšie sa totiž povrávalo, že automobilka dostala krídla a novou Suprou chce zahájiť priamy útok do srdca segmentu najvýkonnejších športových áut.
Keď sa v máji 1993 (prototypy sa na okruhoch testovali od decembra 1992) objavila Supra na scéne, mnohým vyrazila dych. Toyota mala konečne zbraň na Mitsubishi 3000 GT a Nissan 300 ZX. Nová Supra im bola nielen dôstojným súperom, ona ich doslova prevalcovala. V japonskej špecifikácii jej výrobca z legislatívnych dôvodov udával len 206 kW, pre zvyšok sveta sa však v technických preukazoch auta objavil výkon až 243 kW. V domácom Japonsku boli tieto Toyoty prepĺňané keramickými turbodúchadlami, zatiaľ čo Európa a USA dostali autá s turbami z vysokopevnostnej ocele.
Stvorená na úpravy
Aby svoje zvieracie inštinkty prejavila naplno, museli ste ju prebudiť. Čo to znamená? Len toľko, že Toyota postavila Supru ako polotovar určený na ďalšie ladenie výkonu. Kto chcel, nemusel sa jej ani dotknúť a aj tak dokázala z človeka vytriasť dušu. Pre ostatných skonštruovali jej komponenty už v automobilke tak, aby zniesli aj vyšší výkon (predimenzované však boli najmä kvôli životnosti). Toyota to nikdy nepotvrdila, ale medzi úpravcami sa hovorilo, že sériová spojka je dimenzovaná na prenos až 600 Nm a samotná prevodovka údajne bez zásahu zniesla neuveriteľných 588 kW (800 k). Nech je už pravda kdekoľvek, len mizivé promile pôvodných exemplárov nakoniec jazdilo až do konca svojho života bez úprav.
Rýchlo a zbesilo
Zasvätení ľudia o jej kvalitách nepochybovali, vo svete však stále ostávala len ďalšou výkonnou Toyotou. Automobilka ju dokonca v katalógoch označovala nenápadným slovným spojením „trojdverový liftback“.
Kult z nej urobil až Hollywood. Spomínate si na akčný trhák Rýchlo a zbesilo? V ňom ukázala Toyota svoju najdrsnejšiu tvár a zároveň odhalila to, čo jej bolo už od začiatku najbližšie – ladenie výkonu k nebeským výšinám. Razom sa z nej stal kult, osobnosť každého zrazu a hlavný hrdina nočných ilegálnych šprintov. Toyota nikdy nemala vo výrobnom programe tak výraznú osobnosť ako Supra.
Dokázali ste na ňu kúpiť čokoľvek. Nové výfuky, brzdy, spojky, prevodovky, vstrekovanie oxidu dusného, titánové turbodúchadlá, kované piesty, obrovské olejové čerpadlá a chladiče všetkých druhov a veľkostí. Skrátka čokoľvek, na čo ste si len spomenuli.
Oproti svojim konkurentom si stále zachovávala jednu obrovskú výhodu – robustnú a jednoduchú mechaniku. Supra nebola žiadnym sofistikovaným autom. Pod karosériou pripomínala kováčsku prácu, vďaka ktorej si poradila s neuveriteľnými nárastmi výkonov. Najvýkonnejšie verzie dosahovali 882 kW (1200 k) a elektronikou prepchatý Bugatti Veyron by roztrhali na kusy.
Je neuveriteľné, že toto auto bolo dielom Toyoty – automobilky, ktorá dnes stavia všetky tie ekologické Priusy, Aurisy a až donedávna tvrdohlavo odmietala akýkoľvek náznak športového modelu.
Vzhľadom na jej skromný výskyt nie je prekvapením, že Supra si stále drží astronomické ceny. A nakoľko Toyota v blízkej budúcnosti určite nič podobné nepostaví, bude cena týchto vzácnych „trojdverových liftbackov“ s veľkou pravdepodobnosťou len stúpať.
Posledná Toyota Supra opustila brány výrobného závodu v júli 2002.
Porovnanie – Japonskí samuraji | |||
Model | Toyota Supra | Mitsubishi 3000 GT | Nissan 300 ZX |
Motor | 3.0 R6 24V Turbo | 3.0 V6 24V Turbo | 3.0 V6 24V Turbo |
Zdvihový objem (cm3) | 2997 | 2972 | 2960 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 86 × 86 | 91,1 × 76 | 87 × 83 |
Kompresný pomer | 8,5:1 | 8:1 | 8,5:1 |
Max. výkon (kW/min-1) | 243/5600 | 238/6000 | 221/6400 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | 441/4800 | 428/2500 | 384/3600 |
Pneumatiky | 255/40 R 17 | 245/45 R 17 | 245/45 R 16 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
0–100 km/h (s) | 5,1 | 5,9 | 6 |
.