Škoda je pre Volkswagen nebezpečná. Nemci dvíhajú varovný prst

Stalo sa to, na čo mnohí poukazovali už dávnejšie. Talentované škodovky už dávno nie sú len chudobnými príbuznými prestížnejších Volkswagenov, ale plnohodnotnými súpermi, ktorí ich začínajú porážať na vlastnom území.
Pohár trpezlivosti pretiekol pri nedávnom porovnávacom teste nemeckého magazínu Auto Bild, v ktorom Superb Combi zadupal sesterský Passat Variant do zeme. Konečný verdikt, že Superb ponúka za menej peňazí viac hodnoty, rozzúril najvyššieho šéfa VW Martina Winterkorna do nepríčetnosti. Toto sa nikdy nemalo stať.
Nemecký spravodajský týždenník Der Spiegel po teste napísal: „Koncernu VW robí Škoda vážne starosti“. Dôvodom výrazných emócií je skutočnosť, ž kým pôvodnou úlohou Škody mala byť výroba akýchsi ochudobnených verzií Volkswagenov za výhodné ceny, v skutočnosti je jej produkcia rovnako kvalitná, v mnohých prípadoch sú české autá lepšie vybavené a v niektorých technických detailoch Volkswageny dokonca predbiehajú. A celé to korunujú nižšími cenami. Der Spiegal zašiel tak ďaleko, že napísal varovanie: „Sú chyby, ktoré sa robia len raz“.


Nemcom sa prestáva páčiť aj to, že medzera medzi platmi ich robotníkov a tých v Čechách je stále menšia, vďaka čomu sa výroba škodoviek predražuje a klesá jej zisk. Škoda sa pomaly a nenápadne vymanila z pozície akejsi „dojnej kravy“ a výroba jej modelov už koncernu neprináša tak mohutné príjmy ako kedysi.
Porovnanie (2010) – VW Passat Variant vs. Škoda Superb Combi | ||
Model | Passat Variant 2.0 TDI | Superb Combi 2.0 TDI |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 | 1968 |
Max. výkon (kW/min-1) | 125/4200 | 125/4200 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 350/1750–2500 | 350/1750–2500 |
Prevodovka | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 | 220 |
0–100 km/h (s) | 8,8 | 8,9 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 5,7 | 5,9 |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4774/1820/1517 | 4838/1817/1510 |
Rázvor (mm) | 2709 | 2761 |
Pohot. hmotnosť (kg) | 1574 | 1577 |
Bat. priestor (l) | 603/1731 | 633/1865 |
Cena (€) | 32 600 (Business) | 28 229 (Comfort) |
Hoci má podľa Martina Winterkorna každá automobilka v koncerne voľné ruky, v budúcnosti sa to asi zmení. Podľa neoficiálnych informácií leží Superb Combi materskému koncernu VW pekne v žalúdku. Dôvod je jednoduchý – je príliš dobrý a príliš prestížny na to, aby nosil logo Škody. A nepomáha ani skutočnosť, že mu nedopriali naftový šesťvalec 3.0 TDI V6.


Zdá sa, že vedenie Škodovky malo v poslednom období ostrejšie lakte, ako sa mnohí domnievali. Pre príklady netreba chodiť ďaleko. Spomínate si na prvú Fabiu RS? Nikdy nedostala poriadny benzínový motor, hoci Ibiza aj Polo si mohli vychutnávať vôňu spáleného benzínu bez problémov. Pre prvú Octaviu RS vybojovalo vedenie Škody výborný motor 1.8 20V Turbo s výkonom 132 kW, keď však chceli pre jej špeciálnu verziu RS WRC Edition motor s výkonom 165 kW (používalo ho aj Audi TT), Wolfsburg odkázal Mladej Boleslavi rázne „Stop“. Súčasná Fabia RS však ukrýva rovnakú techniku ako Polo GTI a Ibiza Cupra a zatiaľ čo Seat bojuje s obstarožným Audi A4 prezlečeným do novšej karosérie, Superb Combi valcuje konkurenciu sviežim prístupom a najnovšou technikou. Anglický Autocar ho vyhlásili druhým najschopnejším kombi v segmente vyššej strednej triedy, hneď za Mercedesom triedy E. Superb sfúkol aj sesterské Audi A6 Avant. Je zaujímavé, že v hierarchii koncernu je Superb vlastne o segment nižšie, na úrovni Passatu a A4 Avant.

Podľa všetkého bude ďalšia generáciu Superbu (pokiaľ ju nové vedenie Škody pretlačí) menšia a z jej výbavy budú musieť zmiznúť najväčšie technické vychytávky.
Rozruch okolo Fabie I
Nahlas sa o tom nerozpráva, ale poriadny rozruch narobila v koncerne už Fabia prvej generácie. Ako prvá dostala novú platformu (pred Polom aj Ibizou) a dokázala z nej vyťažiť maximum. Jazdnými vlastnosťami porážala všetkých v segmente, vrátane Pola aj Ibizy. Nemci znášali dominanciu Škody údajne dosť ťažko a hoci pri uvádzaní Fabie vyhlasovali, že slúži ako „testovacie“ auto pre novú platformu, druhá generácia Fabie ju pre istotu nedostala a úlohu „testovača“ novej platformy získala Ibiza. Krátko po nej ju dostalo Polo, na Fabiu už nezostalo.
Škoda prežila vďaka Favoritu
Dnes na Favorit ľudia nadávajú, ohovárajú jeho rozvŕzganý plastový interiér, pochybnú kvalitu a zastaraný motor, jedno mu však uprieť nemožno. Práve tomuto modelu (a celému konštruktérskemu tímu pod vedením Petra Hrdličku) môže Škoda ďakovať, že autá s logom okrídleného šípu sú dnes stále vo výrobe.
V roku 1990 stál podnik AZNP Mladá Boleslav pred nevyhnutnou potrebou veľkých investícií do nových technológií, no s dlhom 2,5 mld Kčs, ktorý si automobilka požičala na výrobu Škody Favorit, nemohla na nič podobné pomýšľať. Aby v podmienkach trhovej ekonomiky prežila, potrebovala silného partnera. Jej obrovským šťastím bolo, že mu mohla ponúknuť Favorit – moderný hatchback na európskej úrovni.
V roku 1991 sa jej novým partnerom stal koncern Volkswagen. Jeho vedeniu sa Favorit páčil a práve tento model bol jednou z príčin, prečo nemecká automobilka o Škodu prejavila záujem. Favorit bol natoľko dobrý, že VW ho nielen ponechal vo výrobe, ale ešte aj investoval do jeho zdokonaľovania ďalšie peniaze. V pôvodnej podobe ho vo výrobe udržal až do roku 1994. Nebyť Favorita, z Mladej Boleslavi by sa stal len montážny závod koncernových áut.


Pre ilustráciu uvádzame porovnanie Škody Favorit a koncernového VW Polo, ktorý patril do toho istého segmentu ako kúpená Škodovka. Favorit mal päť dverí, preto ho mnohí prirovnávali dokonca k VW Golf. Ten však v skutočnosti vždy patril o segment vyššie.
Porovnanie (1991) – VW Polo 1.3i CL vs. Škoda Favori 135 LSe | ||
Model | VW Polo 1.3i CL | Š Favorit 135 LSe |
Valce/ventily | 4/8 | 4/8 |
Zdvihový objem (cm3) | 1272 | 1289 |
Max. výkon (kW/min-1) | 40/5200 | 40/5000 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 97/3000 | 90/3000 |
Prevodovka | 5M | 5M |
Max. rýchlosť (km/h) | 153 | 146 |
0–100 km/h (s) | 14,8 | 17,0 |
Priem. spotreba (l/100 km) | 7,2 | 7,6 |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 3655/1580/1355 | 3815/1620/1415 |
Rázvor (mm) | 2335 | 2450 |
Pohot. hmotnosť (kg) | 750 | 840 |
Bat. priestor (l) | 240 | 240 |
Cena (DEM) | 17 395 | 13 980 |
Neskôr Škodovka zmodernizovala Favorit ešte raz, tentoraz však radikálne a zmenila jeho meno na Felicia. O dva roky neskôr (1996) v Mladej Boleslavi predstavili Octaviu – auto, ktoré ako prvé z radu niekoľkých neskorších Škodoviek v mnohých aspektoch odsúdilo príbuzné koncernové modely do pozície outsiderov. V tom čase tomu však ešte len málokto venoval pozornosť.