Jazdené autá: Renault Scénic II – dvakrát meraj a raz rež

Ceny jazdených áut neustále klesajú, ponuka sa rozrastá a mnohí len ťažko odolávajú pokušeniu kúpiť auto, na ktoré by ešte nedávno nemohli ani pomyslieť. Mladí otcovia rodín tak často pokukávajú po vanoch, ktorým na našom trhu kraľujú francúzske automobilky.
Francúzi koniec koncov segment kompaktných vanov aj založili. V deväťdesiatych rokoch sa o to postaral Renault so svojím prelomovým modelom Mégane Scénic. Postupom času sa označenie zmenilo len na Scénic a rodinný van vytvoril vlastný modelový rad. Prvé Scéniky sú už pomerne staré autá a ich stav je často žalostný. Väčšina pozornosti sa dnes preto sústreďuje na druhú generáciu, ktorá sa zákazníkom predstavila v roku 2003.

Renault bol vždy majstrom v ohurovaní zákazníkov. A platí to dodnes. Auto doslova natlačí elektronickou výbavou, skrášli ho zaujímavými detailmi exteriéru a celé to zakončí mimoriadne lákavou cenou. Z pohľadu zákazníka sú tak Renaulty veľmi žiadaným artiklom. Technici z týchto áut už tak nadšení nie sú a po prvých problémoch, alebo nehode, padnú prvé vážne starosti aj na zákazníka a jeho peňaženku. Spomínam to, pretože to má veľký súvis s jazdenými exemplármi. Najmä pri kupovaní lacných jazdených áut s bohatou výbavou musíte mať na pamäti známy slogan: „Niečo za niečo“. V tomto prípade sa výhody bohatej výbavy Scénikov po rokoch obracajú proti nim.

Ako v akváriu
Konštruktéri Renaultu majú s navrhovaním veľkopriestorových karosérií bohaté skúsenosti, veľmi dobre preto vedia, čo na zákazníkov platí. Je to výborný výhľad, pocit vzdušnosti a veľa svetla okolo. V Scéniku nájdete všetko menované mierou vrchovatou. Spoza volantu vás čaká výborný rozhľad, odkladacích priestorov je všade okolo až až a ani malé deti sa na zadných sedadlách nebudú cítiť „mimo hry“. Dobre je premyslená aj ergonómia interiéru a výber obkladových materiálov. Skrátka, čo oko vidí, to je príjemné na pohľad aj dotyk. Pri kupovaní auta si však dávajte pozor na sklenenú panoramatickú strechu. Tento obľúbený doplnok presvetľuje interiér, ale zároveň v daždi často zateká. Pozoruhodné je, že so zatekaním bojujú aj niektoré nové exempláre. Občas sa stalo, že v bočných dverách povolili držiaky ťažkých bočných okien, ktoré následne spadli do dverí. Vyskúšajte preto, či sa pri zatváraní a otváraní bočné okno neprieči a ide ľahko, ako má. Nie je to vážna porucha, ale ak sa to stane, je zákon schválnosti, že niekde ďaleko od domu a v daždi.

Pozor aj na elektrickú parkovaciu brzdu. Občas stávkuje, takže aj keď sa zabrzdiť dá spoľahlivo, s odbrzdením je to horšie. Servisy to riešili, ale nie vždy to pomohlo.

Ešte jeden postreh k sedadlám. Výborná variabilita rodinných Renaultov je vykúpená tým, že sedadlá občas nedržia vo svojej polohe a mierne sa hýbu. S ich vŕzganím však problémy nebývajú. Neznamená to však, že by interiér auta nevŕzgal. Naopak, masívne používanie plastov, ležérnosť pri ich montáži a mäkká karoséria (časom sa unavuje a stráca torznú tuhosť) spôsobujú, že väčšina veľkopriestorových Renaultov počas jazdy jednoducho vŕzga.

Naftové motory v presile
Ak pôjdete vyslovene za nízkou cenou, je tu pre vás niekoľko benzínových verzií, ktoré nie sú zlé, ale veľa sa ich nepredalo. Dôvodom bola honba za naftovými úspornými verziami, ktoré sú v rodinných autách určených na dlhšie cestovanie dodnes obľúbenejšie. Ceny benzínových verzií tak padajú príjemne nízko a stávajú sa veľmi atraktívnym tovarom. Počítajte s tým, že s motormi 1.4 16V (72 kW/98 k) a 1.6 16V (82 kW/112 k) nebude Scénic žiadnym trhačom asfaltu. Na plynulé a defenzívne cestovanie s rodinnou však tieto motory stačia. V ťažkej karosérii Scénicu zabudnite na ich úspornosť. Platí to aj o štvorvalci 2.0 16V (100 kW/136 k) a ak si nedáte pozor, tak aj o prepĺňanej verzii 2.0 16V Turbo (120 kW/163 k).
Najlepším naftovým motorom v ponuke je bezpochyby moderný turbodiesel 2.0 dCi. Ten je však pomerne nový, dosť drahý a na trhu jazdených vozidiel je stále skôr výnimkou. Omnoho častejšie narazíte na klasický štvorvalec 1.9 dCi s výkonmi 88 až 96 kW (120 – 130 k). Je to jazdne príjemný motor so solídnou odolnosťou a pri dobrom servise aj veľkou životnosťou. Jeho chronickým problémom je však poddimenzovaný olejový filter (nerozumiem, ako sa to mohlo konštruktérom stať, pravdepodobne pod tlakom na výrobné náklady). Ak teda predchádzajúci majiteľ naťahoval servisné intervaly na maximum, mohlo sa stať, že mu časom skolabovalo turbodúchadlo. Karbón zničil jeho ložiská, okolo nich začal do valcov prenikať olej a ten následne spoľahlivo ochromil EGR ventil. Sled porúch, ktorý nebol nijak výnimočný a potrápil nejedného majiteľa tejto motorizácie. Inak, čo sa týka dynamických parametrov, už verzia s výkonom 88 kW (120 k) rodinnému autu s prehľadom stačila.

Základným naftovým motorom bol štvorvalec 1.5 dCi. Jeho slabšia verzia (62 kW/84 k) sa v Scénicu dosť trápila, s výkonom 74 kW (100 k) bola situácia o niečo lepšia. Pozor však na ich vstrekovacie čerpadlá. Vstrekovanie Delphi je známe svojou citlivosťou na nekvalitnú naftu. Neskôr pribudla aj verzia s výkonom 78 kW (106 k) a odolnejším vstrekovaním. Ak sa však pokazí, jeho opravy sú o niečo náročnejšie a drahšie.

Pri Renaulte Scénic si dobre skontrolujte stav manuálnych prevodoviek. Mali slabšie synchronizácie a odchádzali v nich ložiská, takže počas jazdy hučia. Repas prevodovky nie je lacný ani jednoduchý.
Netreba mať strach
Ak ste z napísaného nadobudli dojem, že jazdený Renault Scénic nie je dobrou voľbou, nie je to celkom tak. Ako každé auto, má aj toto svoje chyby a silné stránky. Scénic je po mechanickej stránke pomerne jednoduchý, jeho problémom je silný dôraz na nízke výrobné náklady, ktorý sa prejaví po rokoch tvrdej služby. Nie sú to jednorazové autá, ale ich opravy už nie sú zďaleka tak lacné, ako by mohla naznačovať ich nízka nadobúdacia cena. Ak však natrafíte na dobrú kus, rodina sa z neho poteší. Krásny interiér, lákavá výbava a tiché motory vám môžu robiť spoločnosť ešte dlhé roky. Veľkou výhodou ostáva aj skutočnosť, že väčšinu „múch“ súvisiacich s jeho neposlušnou elektronikou už pred vami vychytal (väčšinou) jeho prvý majiteľ.

História modelu | |
---|---|
2003 | Predstavenie modelu, naftové motory 1.5 dCi (62 kW/84 k), 1.9 dCi (81 kW/110 k, 88 kW/120 k), benzínové motory 1.4 16V (72 kW/98 k), 1.6 16V (82 kW/112 k), 2.0 16V (100 kW/136 k). |
2004 | Verzia Grand Scénic (7 miest), benzínový motor 2.0 16V Turbo (120 kW/163 k). |
2005 | 1.5 dCi (78 kW/106 k). |
2006 | 2.0 dCi (110 kW/150 k), 1.9 dCi (96 kW/130 k). Facelift, bohatšia sériová výbava. |
2009 | Ukončenie sériovej výroby. |
Časté poruchy: |
---|
Vŕzgajúci interiér, rozkývané sedadlá, netesnosti strešného okna, netesné turbodúchadlá (dCi), nefunkčné EGR ventily (dCi), netesnosti motora aj prevodovky, hlučné a nepresné prevodovky, krivé brzdové kotúče, zničené vstrekovacie čerpadlá (1.5 dCi), poruchová elektrická parkovacia brzda. |
Naše odporúčanie: |
Pri kúpe Renaultu Scénic skontrolujte funkčnosť elektrickej výbavy na palube. Nezabudnite pritom ani na parkovaciu brzdu. Opravy elektroniky vás môžu stáť v budúcnosti veľa peňazí. |
Vyhýbajte sa slabším základným motorom. V tomto aute bývajú dosť namáhané, čo sa prejavuje na ich spotrebe a opotrebovaní. Ak vám to peňaženka dovolí, hľadajte čo najnovší turbodiesel 2.0 dCi. |