Dvojtakt s protibežnými piestmi ušetrí 30 % paliva. Má šancu?

Tomáš Andrejčák | 08.12.2016 12:00
Achates Power - motor s protibežnými piestmi Foto:
Odlišnosť konštrukcie spočíva v dvoch piestoch v každom valci a dvoch kľukových hriadeľoch na každej strane. Dvojtaktný princíp tiež znamená, že agregát nepotrebuje ventilový rozvod.
Kalifornská spoločnosť Achates Power predstavila koncept zaujímavého spaľovacieho motora. Má len tri valce, no zato šesť piestov. Tie sa pohybujú proti sebe. A navyše pracuje v dvojtaktnom režime.

Revolúcia v oblasti spaľovacích motorov sa zatiaľ nekoná. Už viac ako sto rokov ostáva ich základný princíp bez zmien. Wankel a jemu podobné koncepty skrachovali. Asi najväčšou zmenou je elektromagnetické ovládanie ventilov, tak ako nám ho predstavili Fiat a švédsky Koenigsegg, a najmä motor Infiniti s variabilnou kompresiou, ktorý sa chystá už budúci rok do série. Z času na čas sa ale predsa len vynoria správy o novom zázračnom agregáte. Tentoraz pochádzajú z Kalifornie. Niežeby by išlo o čosi objavné, ale v konzervatívnom svete spaľovacích motorov je aj to príjemným osviežením.

Achates Power pracuje na motore s protibežnými piestmi. Vo valci sú teda dva piesty, ktoré sa pohybujú proti sebe. Spaľovacia komora je medzi nimi, teda presne v strede valca. Pochopiteľne, v takomto prípade nemôžeme počítať s klasickým ventilovým rozvodom. Nebolo by ho kde dať, keďže takýto motor nemá hlavu valcov. Riešenie? Dvojtakt. Starý známy princíp, ktorý „páli“ dvakrát častejšie ako klasický štvortakt, teda vstáva z mŕtvych. Ale v novom šate. Dopravu paliva do valcov má na starosti priame vstrekovanie. Žiaden benzín s olejom nasávaný cez kľukovú skriňu sa nekoná.

Absencia ventilového rozvodu má svoje výhody. Najmä tú, že motor je konštrukčne jednoduchší. Nepotrebuje rozvodový remeň, vačkové hriadele, vahadlá ani samotné ventily. A navyše má nižšie tepelné straty, za ktorými stojí v konvenčných motoroch práve hlava valcov. Na druhej strane potrebuje dva kľukové hriadele, každý na jednej strane motora. Rozmery síce americká spoločnosť nespomína, ale je možné, že bude z tohto dôvodu potrebovať predsa len o čosi viac priestoru. Zato Achates Power priznáva, že navrhnúť takýto agregát je komplikované. Dominovať však majú výhody. Najmä nižšie výrobné náklady a spotreba nižšia až o 30 %. To vyplýva z vyššej účinnosti.

Prototyp motora, ktorý už beží v laboratóriu, má tri valce, šesť piestov a tak trochu „americký“ objem 4,9 litra. Výkonom 205 kilowattov, ktoré sú dostupné pri 2 200 otáčkach, síce neočarí, ale krútiacim momentom 1 100 Nm určite áno. Najmä ak si uvedomíme, že hovoríme o nepreplňovanom motore. Stojí za tým práve dvojtaktný princíp s dvojnásobným počtom pracovných taktov. V nasledujúcich štyroch rokoch chce Achates Power aplikovať svoj agregát do sériového vozidla. Je ale možné, že skončí v armáde, keďže spoločnosť získala vlani zákazku od Centra pre výskum, vývoj a návrh tankov a automobilov (TARDEC), v rámci ktorej má vzniknúť aj jednovalec pre bojové vozidlá.

Pripomeňme, že podobný koncept je známy už od konca devätnásteho storočia. Francúzska spoločnosť Gobron-Brillie s vozidlom vybaveným motorom s protibežnými piestmi dokonca po prvýkrát prekonala rýchlosť 150 km/h. A používala ho v tridsiatych rokoch aj spoločnosť Junkers vo svojich leteckých dieselových motoroch.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ