Čo nás najviac rozptyľuje pri šoférovaní? Na mobil zabudnite
Vodič sa má za volantom sústrediť na šoférovanie. Lenže dnes je mnoho dôvodov, prečo tak nerobíme. Chceme sa zabávať, komunikovať, jesť, piť, zisťovať informácie o vozidle či trase. A paradoxne, mnohé z týchto „lákadiel“ nám ponúkajú samotné automobilky. Britská spoločnosť IAM RoadSmart sa preto spolu s magazínom Auto Express pozreli na to, čo nás dokáže pri jazde najviac rozptýliť. Výsledky sú pomerne prekvapivé, pretože telefonovanie s mobilom v ruke je až na piatom mieste. Ale nepredbiehajme.
Samotný test bol pomerne jednoduchý. Za volant profesionálneho pretekárskeho simulátora posadil IAM RoadSmart novinára Joe Finnertyho a perspektívnu pilotku formuly 3 Jamie Chadwick. Ich úlohou bolo zajazdiť čo najlepšie čas na okruhu a pritom sa venovať rôznym činnostiam – od telefonovania, jedenia, písania SMS až po programovanie navigácie. A ktorá činnosť je víťazom tohto negatívneho rebríčka? Je ním jednoznačne navigácia. Tá ovplyvnila bezpečnosť a výkony najviac.
Počas zadávania trasy Joe výrazne znížil rýchlosť a Jamie úplne minula bod, na ktorom mala zastaviť. Technický šéf IAM RoadSmart, Tim Shallcross, ktorý dohliadal nad priebehom testov k tomu dodal, že ide o jasný dôkaz toho, že upozornenia, ktoré vodičov odrádzajú od práce s navigáciou počas jazdy tu nie sú len na parádu a nemali by byť ignorované. Na druhom mieste skončilo SMS-kovanie za volantom. „Joe by bol pri písaní správ pohromou pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Jeho auto bolo v podstate bez kontroly,“ uvádza Shallcross.
Jamie na tom síce bola o čosi lepšie, aj v kritických situáciách dokázala udržať pozornosť, ale ak by došlo k náhlemu incidentu, nebola by sa schopná vyhnúť. Podľa Shallcrossa toto riziko ešte znásobil príchod dotykových smartfónov, pri ktorých musíte mať pri písaní správ vizuálny kontakt s displejom. Na starých mobiloch s tlačidlami klasických klávesníc ste to zvládli ľahšie. Na treťom mieste nájdeme jedenie, na štvrtom pitie a až na piatom telefonovanie za volantom. Najmenej nebezpečnou činnosťou je podľa IAM RoadSmart rozhovor so spolucestujúcim.
To však neznamená, že dialóg nerozptyľuje. Pri tomto pokuse nedokázal ani jeden z jazdcov zastaviť na požadovanej línii. Síce bolo zastavenie presnejšie ako pri iných činnostiach, ale opäť platí, že pri náhlej zmene dopravnej situácie predstavuje aj rozhovor isté riziko. Čo z toho vyplýva? Prácu s navigáciou či sms-kovanie za volantom nemožno brať na ľahkú váhu. Nie to podobné napríklad zmene teploty klimatizácie alebo nastavovaniu sedadla. Vyžaduje si to oveľa viac pozornosti, ktorá potom chýba inde.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ