Toyota Proace: Francúzsky Japonec má aj na MPV
Toyota a koncern PSA spolupracujú už niekoľko rokov. Výsledkom bola rodina úžitkových modelov. Jumpy, Expert a Proace. A teraz prišiel rad na novú generáciu, ktorá zmenila v osobných verziách mená na Citroën Space Tourer a Peugeot Traveller. Teda aspoň na strane modelov s francúzskymi logami. Japonská Toyota ostáva verná názvu Proace, ale v osobných modifikáciách tohto v základe úžitkového tria pridáva prívlastok Verso. Podobne ako jeho francúzski súrodenci stojí na predĺženej platforme EMP2 s vyššou nosnosťou. Aj tá sa podieľa na medzigeneračnom znížení hmotnosti až o 300 kg.
Proace Verso ponúka na výber tri dĺžky karosérie. Základom je verzia Compact s dĺžkou 4,6 a rázvorom náprav 2,9 metra. Práve tá môže zohrať rolu praktického rodinného MPV. Jej priemer otáčania je len 11,5 metra, čo naozaj nie je ďaleko od tejto kategórie. Verzia Medium s dĺžkou 4,9 metra má rázvor náprav predĺžený o 30 cm, na konečných 3,2 metra. Tú istú vzdialenosť náprav používa aj verzia Long s celkovou dĺžkou 5,3 metra. Všetky majú v sériovom vybavení pár bočných posuvných dverí so šírkou 2,2 metra a výškou 1,9 metra, vo vyšších úrovniach ovládaný nožným senzorom.
Dizajn Proace Verso nezaprie francúzske korene, ale Japonci si vyhradili aspoň špecifickú prednú masku v tvare krídel, ktorá sa rozpína od loga po reflektory. Vychádza zo súčasného štylistického jazyka Toyoty Under Priority, ktorý Proace Verso približuje jej čisto osobným modelom, napríklad Aurisu či Avensisu. V porovnaní s úžitkovými verziami sa Verso líši lakovanými nárazníkmi, chrómovým lemom prednej masky a vo vyšších úrovniach napríklad aj zatmavenými zadnými oknami, smerovými svetlami v spätných zrkadlách či 17-palcovými diskami z ľahkých zliatin.
V interiéri upozorňuje na japonskú príslušnosť jedine logo Toyoty na volante. Kabína ponúka variabilitu a flexibilitu nad rámec tradičných MPV, čo vychádza už z veľkorysosti formátu. Verso odvezie deväť cestujúcich v troch radoch sedadiel v konfigurácii 3+3+3. Oba zadné tvoria posuvné a demontovateľné sedadlá delené v pomere 40 : 60. Verzia Family má 8-miestne usporiadanie s dvoma samostatnými prednými sedadlami. Toyota si zakladá na pohodlnom sede vodiča a spolujazdca, ktorý prirovnáva k civilným MPV. Treťou možnosťou pre úroveň vybavenia VIP je 6– alebo 7-miestne usporiadanie. V najluxusnejšom je kabína vybavená len šiestimi samostatnými sedadlami (2+2+2), pričom sedadlá v druhom rade je možné otočiť o 180 stupňov.
Veľkou výhodou Proace Verso v porovnaní s MPV je obrovský batožinový priestor. Ten závisí od usporiadania sedadiel a dĺžky karosérie. Už v základe má však minimálne 600 litrov. Po demontáži dvoch zadných radov môže vzrásť až na 5,1 kubického metra. Praktickým prvkom je samostatne výklopné zadné okno. Sympatické je, že Proace Verso ponúka napriek úžitkovému pôvodu vybavenie osobných áut vrátane dotykového rozhrania so 7-palcovým displejom a kompatibilitou so smartfónmi, dvojzónovej klimatizácie, leteckých stolíkov či head-up displeja a xenónových svetiel. Podobné je to s asistenčnými systémami, ktoré zastupuje balík Toyota Safety Sense.
Proace Verso, ktoré už má päť hviezdičiek z testov Euro NCAP, sa preto môže pýšiť upozornením na hroziacu kolíziu, autonómnymi brzdami, adaptívnym tempomatom, monitorovaním jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, čítačkou značiek či automatickým prepínaním diaľkového režimu svetiel. Pod kapotou vládne výlučne nafta. Dieselové 4-valce 1,6 D-4D (85 kW) a 2,0 D-4D (110 kW) síce nesú tradičné japonské značenie, ale skrývajú sa pod nimi známe francúzske motory BlueHDi koncernu PSA. Stretnúť sa môžete aj s verziami 1,6 D-4D (70 kW) a 2,0 D-4D (130 kW) a tiež so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. V slovenskom cenníku však nefigurujú.
Rozmery
Verzia | Compact | Medium | Long |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 606 | 4 900 | 5 306 |
Šírka (mm) | 1 920 | 1920 | 1920 |
Výška (mm) | 1 890 | 1 890 | 1 890 |
Rázvor náprav (mm) | 2 925 | 3 275 | 3 275 |
Technické údaje
Motor | 1,6 D-4D | 2,0 D-4D | 2,0 D-4D |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 560 | 1 99ý | 1 997 |
Počet valcov/ventilov | 4/8 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot) | 85/3 500 | 110/4 000 | 130/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot) | 300/1 750 | 370/2 000 | 400/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 13,4 | 11,0 | 10,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 170 | 170 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,0 – 5,2 | 5,3 – 5,6 | 5,7 –5,9 |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ