Volga 2020: Vstanú ruské limuzíny z popola?
Volgy boli vždy považované za „ruský Mercedes“. Do rúk sa dostali zväčša len straníckym papalášom alebo predstaviteľom štátnych podnikov. Vlastniť Volgu bolo takmer nemysliteľné. Bežný ľud ich poznal skôr z taxislužieb. Legendárne limuzíny GAZ 21 či novší GAZ 24 sme mohli vidieť aj na cestách v bývalom Československu. Nemali síce takú prestéž ako Tatry, ale rozhodne patrili k tomu najluxusnejšiemu, v čom ste sa mohli voziť za železnou oponou.
Po rozpade ZSSR začal Gorkovskij avtomobiľnyj zavod (GAZ) v Nižnom Novgorode chátrať. Otvorenie ruského trhu zahraničnej konkurencii bolo pre Volgy jednoducho zničujúce. Napriek tomu sa ich Rusi snažili udržať pri živote. Nastalo obdobie nekonečných modernizácií, vždy však na starých základoch. Tak vznikli Volgy 3110, 310221, 31105, či kombi 3102. Všetko zavŕšila Volga Siber, ktorá bola ale len preznačkovaným licenčným Chryslerom Sebring.
Je to neuveriteľné, ale posledné kusy zišli z linky až v roku 2010, teda len pred siedmimi rokmi. Až potom sa po Volgách zľahla zem. Z hľadiska automobilovej produkcie to ale nie je až taká dávna história, a tak neprekvapuje, že myšlienka reinkarnácie chodí mnohým po rozume. A nejde len o fikciu. Súčasný majiteľ skupiny GAZ, spoločnosť Russian Machines Corporation, totiž nedávno oznámila, že plánuje obnovenie výroby. Jej Šéf Siegfried Wolf doslova povedal, že pre značku Volga má pripravenú budúcnosť.
Tú ale vidí vo výrobe úžitkových áut, menších ako dodávkové vozidlá GAZelle, ktoré dnes podnik produkuje. Asi vo veľkosti Volkswagenu Caddy. To ale nebráni nezávislým grafikom popustiť uzdu svojej fantázii a navrhnúť dizajn novej limuzíny. Urobil to aj Alexander Štorm z ruskej Kazane. Dizajnovým návrhom sa pochválil na sieti Behance a zožal pozitívne reakcie. Rusi majú jednoducho k Volgám stále vrúcny vzťah, i keď boli tak trochu symbolom komunistického režimu.
Štorm nemusel rešpektovať žiadne obmedzenia. Projekt Volga 2020 vytvoril na čistom hárku papiera, presnejšie v počítačovom programe. Výsledkom je nápadná limuzína s množstvom chrómu, ktorý nebol cudzí ani samotnému originálu. A aj keď móda „bižu“ je už dávno minulosťou, v Rusku sa lesklé veci stále páčia. Vidieť to na produktoch tamojších automobilových manufaktúr, za ktoré je ruská oligarchia ochotná platiť nemalé sumy. S novou Volgou by to nemuselo byť inak. Predná časť s veľkou maskou pripomína tak trochu Jaguar, ale zvyšok je autentický.Mohutný pontón stojí na obrovských kolesách. Naopak, bohato zasklená kabína je nízka a pôsobí možno až príliš subtílne. Originalitu jej ale uprieť nemožno. Zozadu zas zaujme klesajúca kapota a výrazná grafika svetiel. Celé to dotvára dvojfarebné lakovanie. Dverám chýbajú kľučky, otváranie zabezpečia pravdepodobne elektromotory. Z návrhu možno vyčítať, že autor počíta s absentujúcim stredovým stĺpikom a protismerným otváraním zadného páru.
Do interiéru ani pod kapotu nás nahliadnuť nenechal. Napokon, ide len o nezávislú fikciu. Možno sa ale niekomu zapáči. Napríklad bohatým Rusom, takže nie je vylúčené, že by mohlo nakoniec vzniknúť niekoľko ručne vyrobených solitérov na základe techniky dodanej nejakým renomovaným automobilovým výrobcom. V každom prípade by to bolo pre logo Volgy vznešenejšie, ako keď sa bude skvieť na malých dodávkach.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ