Land Rover nebude vystavovať koncepty. Kvôli Číňanom

Tomáš Andrejčák | 23.10.2017 17:00
Britský Land Rover sa z dôvodu škandálu s čínskou kópiou Evoque rozhodol zmeniť stratégiu. Nebude vystavovať koncepty. Číňanom tak neumožní kopírovať dizajn skôr, ako príde na svet sériový model.
Čínsky Landwind X7 Britov naozaj pobúril. Akoby... Foto: Landwind
Landwind X7 - 2015 Čínsky Landwind X7 Britov naozaj pobúril. Akoby z oka vypadol Range Roveru Evoque. Bol ďalším dôkazom, že čínski výrobcovia si z intelektuálneho vlastníctva a autorských práv ťažkú hlavu veru nerobia.

Čínske automobilky už mnohokrát ukázali, že s ochranou duševného vlastníctva si hlavu príliš nelámu. Jednoducho kopírujú dizajn renomovaných produktov japonských či európskych značiek ako na bežiacom páse. A situácia sa nezlepšuje. Asi najznámejší je príklad z roku 2014, keď čínska značka Landwind predstavila na autosalóne v Guangzhou Landwind X7, ktorý akoby z oka vypadol luxusnému prémiovému Range Roveru Evoque. Podoba bola natoľko blízka, že rozpoznať originál od kópie dalo zabrať aj expertom.

Briti vtedy doslova zúrili. „Fakt, že v Číne naďalej dochádza k plagiátorstvu, a to v takejto miere, ma naozaj sklamal. Nemalo by sa to diať, intelektuálne vlastníctvo patrí skupine Jaguar Land Rover, a pokiaľ ho porušíte, potom sa vystavujete postihu na základe medzinárodných pravidiel, ktoré platia na celom svete,“ komentoval vtedy kontroverzný počin Landwindu Ralf Speth, šéf Land Roveru. Nič viac však nezmohol, hoci britská automobilka podala žalobu. Čínske súdy sa priklonili na stranu domáceho výrobcu.

Posledným predstaveným konceptom Land Roveru... Foto: Land Rover
Land Rover Discovery Vision Concept Posledným predstaveným konceptom Land Roveru bola štúdia Discovery Vision v roku 2014. Ďalšie asi nasledovať nebudú.

Odôvodnili to tým, že patent na ochranu dizajnu Evoque bol podaný neskoro, až rok po tom, čo bola známa finálna podoba, a preto je neplatný. Land Rover sa po tejto skúsenosti rozhodol zmeniť stratégiu, aby čínskym plagiátorom aspoň sťažil situáciu. Šéfdizajnér značky Gerry McGovern oznámil, že firma si dvakrát rozmyslí, či bude vopred odhaľovať koncepty svojich pripravovaných modelov. „Sme veľmi nervózni, že štúdie, ktoré ukážeme s niekoľkoročným predstihom, môžu byť skopírované lusknutím prstov,“ povedal McGovern.

Dodal, že je potrebné chrániť investície, ktoré spoločnosť dáva do vývoja a ktoré sa v závislosti od modelu môžu vyšplhať od 500 do jednej miliardy libier. Nový postoj Land Roveru už napokon cítiť. V posledných rokoch je na štúdie naozaj skúpy. Posledným predstaveným konceptom bola štúdia Discovery Vision v roku 2014 a predtým v roku 2011 koncept DC100, ktorý mal ukázať budúcnosť drsného Defenderu. Modelu Velar žiaden koncept nepredchádzal, ukázal sa rovno v sériovej podobe, a tak to už pravdepodobne ostane aj do budúcnosti. Land Rover tým zoberie čínskym automobilkám aspoň čas.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ