Šéf úžitkových Mercedesov Tesle Semi neverí. Doslova ju vysmial
Americká Tesla má buď fanatických priaznivcov alebo potom odporcov, ktorí jej už neveštia dlhú budúcnosť. Tých prvých nadchne každá sľúbená inovácia, tí druhí vychádzajú z reálnych dát a astronomických finančných strát kalifornského výrobcu elektromobilov. Rozprávkovým víziám Elona Muska jednoducho príliš neveria. Patria k nim aj veľké mená z automobilovej branže, ako napríklad Bob Lutz, bývalý vysokopostavený manažér BMW a General Motorsu. Teraz sa zas do Tesly obul šéf divízie úžitkových automobilov Mercedesu-Benz a člen riaditeľov koncernu Daimler, Martin Daum.
Stalo sa tak pri príležitosti predstavenia elektrickej verzie Mercedesu-Benz Actros, pri ktorej si neodpustil ironické poznámky na elektrický ťahač Tesla Semi. Jej uvedenie na trh v budúcom roku s avizovanými parametrami nepovažuje za reálne. „Ak Tesla skutočne splní to, čo sľúbila, dva jej stroje si určite kúpime. Jeden rozoberieme a druhý budeme používať na testy. Pretože ak sa to naozaj stane, tak nás muselo čosi dôležité obísť,“ povedal Daum s neskrývaným úsmevom na tvári. „Myslím si, že v tejto chvíli platia rovnaké fyzikálne zákony v Nemecku aj v Kalifornii.“
Poznámku mieril najmä na deklarovaný dojazd. Tesla sľubuje v lacnejšom predvedení ťahača Semi za 150 000 dolárov, schopnosť absolvovať na jedno nabitie 480 km a v drahšom za 180 000 dolárov až 800 km. Pritom majú mať obe verzie dvojnásobnú užitočnú hmotnosť v porovnaní s elektrickým Mercedesom-Benz Actros. Ten bude vybavený akumulátormi s kapacitou 240 kWh, ktoré majú zabezpečiť priemerný dojazd 200 km, teda dvakrát menší ako lacnejšia Tesla Semi. Elektrický ťahač zo Stuttgartu pritom potiahne maximálne 23 ton nákladu.
V porovnaní s Teslou Semi je teda nemecký konkurent slabým súperom. Až na jeden „malý“ rozdiel. Nesľubuje nesplniteľné a na rozdiel od amerického náprotivku je realitou. Tesla Semi síce nadchla a výrobca má už na stole tisícky objednávok aj so zálohami, ale nie je isté, či americká spoločnosť zvládne spustiť produkciu v plánovanom roku 2019. Dnes bojuje o život, aby vôbec rozbehla linky s lacnejším Modelom 3, na ktorý čaká viac ako pol milióna klientov a bojuje tiež s nedostatkom akumulátorov. Jej Gigafactory nie je dokončená a nákup akumulátorov od iných spoločností výrobu predražuje.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ