Dacia oslavi päťdesiatku tajomným modelom. Príde do Moskvy

Tomáš Andrejčák | 09.05.2018 19:00
Dacia si pripomína päťdesiat rokov svojej existencie. Áno, je to už pol storočia, čo zišla z liniek závodu Mioveni prvá Dacia 1100 na báze licenčného Renaultu 8. Oslavy sa však nezaobídu bez darčeka. Bude ním tajomný model, zatiaľ ukrytý pod plachtou.
Autá vznikajú v Mioveni už päťdesiat rokov. Foto: Dacia
Dacia - história Autá vznikajú v Mioveni už päťdesiat rokov.

História Dacie siaha do roku 1966. Rumuni vtedy hľadali partnera pre výrobu osobných vozidiel. A našli ho vo Francúzsku. Renault poskytol všetko potrebné na licenčnú výrobu. Hlavný závod vznikol v roku 1968 a v tom istom roku opustili linky prvé kusy Renaultu 8 pod názvom Dacia 1100. Takže tento rok oslavuje Dacia polstoročie produkcie. Vzniklo ich celkovo 44 000. Od roku 1969 však prišla na rad legendárna Dacia 1 300, teda Renault 12, v tom čase úradujúce európske auto roka, a stala sa symbolom rumunského automobilového priemyslu.

Postupne však Renault strácal nad Daciou kontrolu a spolupráca sa skončila. Od roku 1978 si rumunská automobilka žila takpovediac vlastným životom. To spôsobilo klesajúcu kvalitu výroby a technologické zaostávanie. Rumuni síce časom tisíctristovku inovovali, vznikali aj rôzne verzie od kombi cez kupé až po pikap, no to kvalitu skôr zhoršovalo. V deväťdesiatych rokoch nasledovali ešte autorské počiny v podobe Dacie Solenza, Nova či SuperNova, konštruované v Rumunsku bez Renaulta, no skutočný obrat prišiel až v roku 1999. O Daciu totiž opäť prejavil záujem opäť Renault a stal sa vlastníkom 51 % akcií.

Hlavný závod vznikol v roku 1968 a v tom istom... Foto: Dacia
Dacia - história Hlavný závod vznikol v roku 1968 a v tom istom roku opustili linky prvé kusy Renaultu 8 pod názvom Dacia 1100.

V nasledujúcich piatich rokoch tu Francúzi preinvestovali 489 miliónov eur a podiel zvýšili na 99,3 percenta. A v roku 2004 debutoval Logan. Projekt známy ako „auto za 5 000 dolárov“. Z nenápadného lowcostového tovaru, určeného prioritne pre rozvíjajúce sa krajiny na Balkáne, v Rusku či vo východnej Európe, sa stal doslova bestseller, míľnik novej epochy Dacie. Úspech zažil aj na Západe. S príchodom druhej generácie Loganu a nových modelov Sandero, Lodgy, Dokker a najmä SUV Duster sa stal z Dacie jeden z najúspešnejších príbehov európskeho automobilového priemyslu. A pokračuje dodnes.

Infografika Dacie naznačuje príchod nového... Foto: Dacia
Dacia - história Infografika Dacie naznačuje príchod nového modelu. Podľa siluety by malo ísť o druhú generáciu Lodgy, ktoré sa zmení z MPV na módnejší crossover.

Toto víťazstvo si tento rok, presne po päťdesiatich rokoch od výroby prvej Dacie, pripomína rumunská značka bohatou fotogalériou, ale najmä avízom na príchod novinky. Nič bližšie o nej ale nevieme. Zatiaľ sa objavila len na infografike v podobe tajomného modelu zakrytého plachtou, ktorým sa končí časová os. Predstaví sa na augustovom autosalóne v Moskve. Čo to bude? Neoficiálne informácie tvrdia, že základom novinky má byť platforma CMF-B z Renaultu Clio a Renaultu Captur. Ak je to pravda, do úvahy pripadá len jedna jediná možnosť.

Nie je totiž tajomstvom, že práve na nej má vzniknúť druhá generácia MPV Lodgy. Lenže nie tak úplne. Lodgy sa totiž podľa vzoru Espace či Scénicu zmení na crossover, čím má zaplátať dieru po tom, čo Pitešť zrušila z dôvodu vysokých nákladov projekt predĺženého 7-miestneho Dusteru. Novinka, aj keď len s predným náhonom, by tak mohla osloviť nielen tradičných zákazníkov triedy MPV, ale aj módnych crossoverov. Napokon, potrebuje to ako soľ. Práve MPV Lodgy je totiž najmenej úspešným modelom rumunského výrobcu. V Moskve však bude nepochybne debutovať s logom Renaultu.
Dacia - história
Dacia - história
+28Dacia - história

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ