V Rakúsku môžeme jazdiť rýchlejšie. Až 140 km/h!

ČTK | 01.08.2018 18:00
Rakúsko dnes spúšťa na vybraných úsekoch diaľnic experiment. Zvýšuje maximálnu povolenú rýchlosť o 10 km/h. Dôvodom má byť ekológia. Plynulejšia premávka vraj prinesie menej emisií.
Na 120 km diaľnic zaviedli Rakúšania dočasnú... Foto: NSW
Dopravná značka - rýchlosť Na 120 km diaľnic zaviedli Rakúšania dočasnú maximálnu rýchlosť 140 km/h. Po roku sa uvidí, či sa zvýšený limit rozšíri aj na ďalšie rakúske úseky diaľnic, alebo sa vráti k súčasnej maximálnej povolenej rýchlosti, ktorá je o 10 km/h nižšia.

Od 1. augusta budú môcť vodiči na dvoch úsekoch diaľnice A1 medzi Viedňou a Salzburgom jazdiť rýchlosťou až 140 km/h. Ministerstvo dopravy, ktorému predsedá Norbert Hofer zo Slobodnej strany Rakúska (FPÖ), chce totiž v rámci pilotného projektu rok testovať, či by bolo prínosné zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť zo súčasných 130 km/h. Podobný projekt už v Rakúsku raz stroskotal. Testy totiž ukázali, že pribudlo škodlivín, hluku a tiež sa zvýšilo riziko dopravných nehôd.

Nový maximálny limit bude zavedený v oboch jazdných smeroch na dvoch úsekoch západnej diaľnice v celkovej dĺžke 120 km. Prvý úsek leží medzi Haidenom a Sattledtom južne od hornorakúskej metropoly Linc a má 16 km v každom smere. Druhý sa nachádza medzi Melkom a Oedom v Dolnom Rakúsku, kde má 44 km v oboch smeroch. Úseky so zvýšenou maximálnou povolenou rýchlosťou budú označené klasickými dopravnými značkami. Kľúčová diaľnica smerujúca z Viedne na západ má prevažne šesť prúdov.

Zatiaľ len na rok

Test bude prebiehať dvanásť mesiacov. Štátna diaľničná spoločnosť Asfinag bude sledovať znečistenie ovzdušia, hluk, priemernú rýchlosť a počet nehôd. V auguste 2019 následne ministerstvo dopravy na základe získaných dát rozhodne, či sa zvýšená rýchlosť zachová a rozšíri na ďalšie úseky diaľnic, alebo nie. Podľa ministra Hofera by však aj v prípade pozitívnych výsledkov testu nemohol nový limit platiť na všetkých rakúskych diaľniciach. Do úvahy pripadá zhruba polovica. Rakúsko by sa tým pridalo k Bulharsku a Poľsku, ktoré sú jednými krajinami v Európe s diaľničným limitom 140 km/h.

Testovanie má aj množstvo kritikov, ktorí sa obávajú o bezpečnosť na rakúskych diaľniciach. Avšak podľa ministerstva dopravy pochádza súčasný limit 130 km/h ešte zo sedemdesiatych rokov, pričom sú nové autá v porovnaní s vtedajšou produkciou neporovnateľne bezpečnejšie. Podľa šéfa diaľničnej spoločnosti Asfinag Josefa Fialu navyše už teraz jazdí v treťom prúde viac ako 50 % vodičov rýchlosťou vyššou ako 130 km/h. Rýchlosť 150 km/h z nich prekročí menej ako päť percent. „Nový, vyšší limit škodí životnému prostrediu a je nebezpečný pre účastníkov cestnej dopravy,“ kritizuje Hoferov plán jeho predchodca Jörg Leichtfried.

Kritici majú argumenty

Tento argument podporuje aktuálna štúdia, ktorú v pondelok zverejnil rakúsky autoklub VCÖ. Podľa nej na nemeckých diaľniciach, kde nie je ustanovený rýchlostný limit, hrozí oveľa vyššie riziko dopravnej nehody ako v Rakúsku. V uplynulých troch rokoch zahynulo na 1 000 diaľničných kilometroch v Nemecku priemerne o 35 % viac ľudí ako v Rakúsku. Vyšší je v Nemecku tiež počet dopravných nehôd (+ 51 %) a zranených (+ 65 %). VCÖ sa preto stavia proti zvýšeniu rýchlosti na diaľniciach a aktuálna štúdia je podľa autoklubu dôkazom správnosti jeho postoja.

Zvýšenie rýchlosti na diaľniciach testovalo Rakúsko už v roku 2006. Na časti diaľnice A10 v Korutánsku mohli vtedy vodiči jazdiť rýchlosťou až 160 km/h. Na konci testu sa však ukázalo, že emisií pribudlo o štvrtinu, riziko nehôd sa zvýšilo o 30 % a hluku bolo nameraného toľko, akoby sa doprava zvýšila na dvojnásobok. Následne v Rakúsku na dlhé roky utíchla debata aj snahy o zvýšenie maximálneho rýchlostného limitu. Súčasný minister Hofer si však od stoštyridsiatky sľubuje väčšiu plynulosť dopravy, a teda aj menší dosah na životné prostredie. Podľa Hofera zbytočné brzdenie a akcelerácia neprospievajú bezpečnosti ani spotrebe paliva.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ