Fiat 500X: Taliansky ‘Renegade‘ má motory Firefly. Sú o 20 % úspornejšie

Tomáš Andrejčák | 12.09.2018 06:00
Po štyroch rokoch inovuje Fiat svoj kompaktný crossover 500X. Zmeny exteriéru sú minimálne, zato pod kapotou sa odohrala priam revolúcia. Novinka je prvým Fiatom, ktorý dostal benzínové agregáty Firefly. Kombinujú preplňovanie s elektrohydraulickým ovládaním sacích ventilov.
Fiat 500X má nové nárazníky a svetlá. Tie... Foto: Fiat
Fiat 500X - 2018 Fiat 500X má nové nárazníky a svetlá. Tie hlavné zamenili v najdrahšej verzii xenónové výbojky za full-LED technológiu s automatickým prepínaním diaľkového režimu.

Fiat 500X prišiel na trh v správnom čase boomu SUV a crossoverov. Od roku 2014 ho vyrábajú spolu s jeho americkým súrodencom Jeepom Renegade v talianskom závode v Melfi. Zákazníkov 500X nepochybne zaujalo. Vlani sa z tohto modelu predalo len v Európe viac ako 90 000 a predvlani takmer 105 000 kusov. Takže 500X tvorí jeden z pilierov Fiatu a tak to má ostať aj do budúcnosti. Pritiahnuť ďalších klientov má modernizáciou, ktorá sa ukáže už čoskoro na autosalóne v Paríži. Ta osviežuje dizajn, pridáva nové bezpečnostné systémy a najmä úplne nové benzínové agregáty Firefly.

Zvonka spoznáte facelift vďaka novým nárazníkom. Verzia Urban ich má prepracované kompletne, kým City Cross a Cross s odolnejším podvozkom, dostali vynovené chrániče. Zmeny zasiahli aj svetlá. Tie denné a zadné majú novú grafiku a výlučne LED diódy. Hlavné svetlomety podstúpili hĺbkovú revíziu. Majú nielen odlišný dizajn, ale za príplatok aj full-LED technológiu, ktorá nahrádza pôvodné xenóny. Interiér si polepšil v oblasti materiálov, ale aj ergonómie. Nový je volant či prístrojový panel s trojicou tubusov, pričom stredný patrí veľkému 3,5-palcovému TFT displeju pre potreby palubného počítača.

Verzie Cross a City Cross majú odolnejší... Foto: Fiat
Fiat 500X - 2018 Verzie Cross a City Cross majú odolnejší podvozok s novými spodnými chráničmi nárazníkov.

Infotainment Uconnect využíva 7-palcovú dotykovú obrazovku a plnú konektivitu s externými zariadeniami cez Apple CarPlay a Android Auto. Za príplatok dostanete novú zadnú parkovaciu kameru, navigáciu TomTom 3D a v úrovni Uconnect HD Live aj možnosť diaľkového prepojenia s vozidlom či využívania mobilných aplikácií. V portfóliu asistenčných systémov pribudol rýchlostný asistent prepojený s čítačkou dopravných značiek, udržiavanie v jazdnom prúde či automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Interiér stavil na kvalitnejšie materiály. Nový... Foto: Fiat
Fiat 500X - 2018 Interiér stavil na kvalitnejšie materiály. Nový je ale aj volant, prístrojový panel a infotainment Uconnect so 7-palcovou dotykovou obrazovkou.

Najväčšie zmeny však nájdeme pod kapotou. V 500X totiž debutuje nová generácia celohliníkových agregátov Firefly. Kombinujú priame vstrekovanie paliva, preplňovanie a stále raritné elektrohydraulické ovládanie sacích ventilov MultiAir tretej generácie. Všetky sú vybavené filtrom pevných častíc, vďaka čomu sa vyrovnávajú s predstihom s emisnou normou Euro 6d. Základom je 3-valec 1,0 Firefly (88 kW), ktorý váži len 93 kg a nad ním 4-valec 1,3 Firefly (110 kW). Cieľom bolo ponúknuť majiteľom krútiaci moment turbodieselových motorov, ale podstatne vyššiu kultivovanosť.

Benzínové motory Firefly sú o 20 % tichšie ako... Foto: Fiat
Fiat - motory FireFly Benzínové motory Firefly sú o 20 % tichšie ako tie naftové a o 20 % úspornejšie ako predchádzajúca generácia benzínových motorov.

Nové motory sú až 20 % tichšie ako naftové a o 20 % úspornejšie ako predošlé benzínové motory. K technickým finesám patrí integrované vodou chladené výfukové potrubie a možnosť využívať pri vysokom zaťažení nižší kompresný pomer. Slabší motor bude Fiat kombinovať so 6-stupňovou manuálnou a silnejší s dvojspojkovou prevodovkou s rovnakým počtom stupňov. Kto nechce turbo, má stále k dispozícii overený 4-valec 1,6 E-Torq (81 kW). Fiat nezanevrel ani na naftu. Motory 1,3 Multijet II (70 kW), 1,6 Multijet II (88 kW) a 2,0 Multijet II (110 kW) však dostali systém katalytickej redukcie (SCR), takže budú tankovať aj prísadu AdBlue.

Špecialitou najvýkonnejšieho dieselu je kombinácia s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a ako jedinej verzie aj s pohonom oboch náprav. Inak sú diesely spárované s manuálnymi prevodovkami a v prípade motora s objemom 1,6 litra alternatívne so 6-stupňovou dvojspojkou DCT. Novinka Fiatu by sa mala objaviť na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži.

Technické údaje

Motor 1,0 Firefly 1,.3 Firefly 1,6 E-Torq 1,3 MultiJet 1,6 MultiJet 2,0 MultiJet AWD
Zdvihový objem (ccm) 999 1 332 1 598 1 248 1 598 1 956
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 88/5 750 110/5 250 81/5 50 70/3 750 88/3 750 110/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 190/1 750 270/1 850 152/4 500 200/1 500 320/1 750 350/1 500
Prevodovka 6M 6A (DCT) 6M 5M 6M/6A (DCT) 9A
Max. rýchlosť (km/h) 188 200 180 172 186 196
0 – 100 km/h 10,9 9,1 11,5 13,5 10,7 10,1
Spotreba na 100 km (l) 5,8 6,1 6,7 4,2 4,7
Fiat 500X - 2018
Fiat 500X - 2018
+23Fiat 500X - 2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ