ADAC otestoval diesle na NOx. Tie nové sú extrémne čisté!

Tomáš Andrejčák | 01.10.2018 16:00
Od naftových motorov sa odvracajú automobilky aj zákazníci. Najmä v Nemecku. Merania emisií NOx nových dieselových áut, splňujúcich normu Euro 6d TEMP, však ukázali, že sú extrémne čisté. Výsledky prekvapili aj nemecký ADAC, ktorý test uskutočnil.
Nemecký ADAC porovnal až 243 naftových áut s... Foto: ADAC
ADAC - test NOx Nemecký ADAC porovnal až 243 naftových áut s emisnými normami Euro 5 až Euro 6d TEMP. Kým predošlé normy na produkciu NOx prekračovali niekoľkonásobne, tie nové sú schopné limity dokonca podliezť. A to napriek prísnejšej metodike merania priamo v premávke.

Naftovým autám hrozia v Nemecku zákazy vjazdu do veľkých miest. Týka sa to vozidiel spĺňajúcich staršie emisné normy. Lenže tento trend sa dotkol aj predaj nových modelov, ktoré boli vyvíjané s ohľadom na najnovšie emisné limity Euro 6c a Euro 6d TEMP. Jednoducho o diesle nie je záujem. Ich podiel na registráciách padá v Nemecku, ale aj v celej Európe na historické minimá. V auguste to bolo len 35 %, hoci ešte pred kauzou Dieselgate mali jasnú nadvládu. Sú naozaj také nebezpečné? Tak presne na to sa pozrel nemecký autoklub ADAC a porovnal celkom 243 dieselových modelov, ktoré prešli jeho realistickým Ecotestom od roku 2012 až dodnes. Zameral sa pritom na jedovaté oxidy dusíka NOx.

V skupine vozidiel testovaných v reálnej premávke boli modely s emisnou normou Euro 5, Euro 6, Euro 6b aj najnovšie Euro 6c/6d TEMP. Výsledky ADAC prekvapili, najmä čistota nových dieslov, zväčša vybavených systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR, teda systémom vstrekovania močoviny AdBlue. Ukázalo sa, že emitujú priemerne o 76 % menej NOx ako skupina vozidiel Euro 6b a až o 85 % menej ako vozidlá Euro 5. Tie najlepšie vykázali dokonca zlepšenie o 95 až 99 %! Naopak, najhoršie výsledky dosiahli modely Euro 5, ktorých otestoval ADAC presne 149. Vykázali priemer 528 mg/km, pričom povolený limit bol len 180 mg. Normu dokázal podliezť paradoxne jedine VW Golf VII 1,6 TDI, teda jedno z áut, ktoré odštartovalo kauzu Dieselgate.

Porovnanie priemerných emisií NOx vozidiel... Foto: ADAC
ADAC - test NOx Porovnanie priemerných emisií NOx vozidiel rôznych emisných noriem s povolenými limitmi.

Lepšie to bolo v segmente šesťdesiatich deviatich vozidiel Euro 6b. Tie mali priemer 341 mg/km, lenže s povoleným limitom 80 g/km. Kým teda norma bola o 56 % prísnejšia, emisie NOx klesli v reálnych podmienkach len o 35 %. Za najväčšieho hriešnika označil ADAC Subaru Forester 2,0 D s viac ako 2 000 mg NOx na kilometer. Povolený limit teda prekročilo 25-násobne! Druhé a tretie miesto získali v tomto negatívnom rebríčku Renault Grand Scénic 1,6 dCi 160 (900 mg/km) a Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi 90 (889 mg/km). Ukázalo sa však, že aj v tejto skupine boli čisté autá. Normu podliezli napríklad VW T6 Multivan (50 mg/km), Land Rover Discovery Td6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).

Absolútnym kráľom v čistote emisií sa stalo BMW... Foto: BMW
BMW X1 Absolútnym kráľom v čistote emisií sa stalo BMW X1 sDrive18d, ktoré emitovalo len 8 mg NOx na kilometer, čo je len desatina povolenej normy!

Najviac dobrých správ má však ADAC v súvislosti s dvadsiatimi piatimi dieselovými modelmi, ktoré boli homologizované v súlade s normou Euro 6c a 6d TEMP. Výsledky prekvapili aj samotných expertov. Až 52 % vozidiel podliezlo limit 80 g/km a v skupine najprísnejšej normy Euro 6d TEMP, až na Hondu Civic Diesel, splnili všetky vozidlá aj normu 168 gramov NOx, ktorá je povolená pri teste RDE, teda pri teste v reálnej premávke. Deväť vozidiel bolo vo všetkých cykloch Ecotestu pod hranicou 80 g, dokonca aj v diaľničnom režime. Absolútne najčistejším dieselovým modelom sa stalo BMW X1 sDrive18d, ktoré emitovalo len 8 mg na kilometer, čo je desatina povolenej normy, a to aj napriek náročnejším podmienkam v Ecoteste.

ADAC konštatuje, že v skupine Euro 6d TEMP neboli zaznamenané žiadne zlé výsledky. To je veľmi pozitívne, pretože prechod z normy Euro 6b na Euro 6d bol pre výrobcov podstatne ťažším orieškom ako prechod z normy Euro 5 na Euro 6. Menili sa totiž podmienky merania emisií a spotreby. Požiadavkou bolo, aby vozidlá plnili limity nielen v laboratóriu, ale aj na cestea vo všetkých režimoch. A zdá sa, že sa to podarilo. Otázkou však ostáva, či nové výsledky zmenia postoj zákazníkov k naftovým autám a či môžu mať vplyv na plány nemeckých miest postupne úplne vylúčiť dieselové autá v doprave.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ