BMW, Porsche a Siemens predstavujú ultrarýchlu nabíjačku. Má výkon 450 kW!

Tomáš Andrejčák | 19.12.2018 18:00
Bude nabíjanie elektromobilov rovnako rýchle ako tankovanie konvenčných áut? Rýchlonabíjačka FastCharge, ktorú predstavili Porsche, BMW a Siemens, je toho prísľubom.
Tento nabíjací stojan vyzerá rovnako ako mnoho... Foto: Siemens
FastCharge - superrýchla nabíjačka Tento nabíjací stojan vyzerá rovnako ako mnoho iných. Lenže vďaka výkonu 450 kW dokáže už za tri minúty „natankovať“ elektromobilu dostatok energie na 100 km jazdy.

Jedným z dôvodov, prečo ľudia zatiaľ nechcú elektromobil a uprednostnia konvenčný pohon, je nedostatočná sieť nabíjacích staníc. Jednoducho, tí, ktorí nemajú vlastnú garáž so zásuvkou, nemajú kde svoje elektrické auto nabiť. A navyše, ak aj túto možnosť majú, dobíjanie trvá podstatne dlhšie ako tankovanie benzínu či nafty. Veľmi dobre si to uvedomujú aj samotné automobilky. A tak sa snažia vybudovať potrebnú infraštruktúru. Nie je to tak dávno, čo odvekí rivali BMW, Ford, GM, Daimler a Volkswagen oznámili, že do roku 2020 vybudujú v rámci projektu Ionity v Európe 400 rýchlonabí­jacích staníc s výkonom 350 kW.

Superrýchlu nabíjačku môžu využívať aj vozidlá... Foto: Siemens
FastCharge - susperrýchla nabíjačka Superrýchlu nabíjačku môžu využívať aj vozidlá s nižším maximálnym nabíjacím výkonom. Prispôsobí sa totiž konkrétnemu elektromobilu.

Taký veľký výkon urýchľuje nabíjanie, ale ako sa zdá, nemusí byť konečný. Do hry sa môžu dostať ešte výkonnejšie nabíjačky. Jednu z nich práve predstavili Porsche a BMW. Systém FastCharge by mal byť naozaj rýchly. Veď výkon tejto experimentálnej stanice, postavenej v obci Jettingen-Scheppach na juhu Nemecka, je až 450 kW. Jej vznik podporila aj vláda finančnou injekciou 7,8 milióna eur. V praxi to znamená, že jeden z prototypov čisto elektrického Porche, ktoré je upravené pre nabíjanie takým vysokým výkonom, dokáže načerpať elektrickú energiu na 100 km jazdy len za tri minúty. To je už čas, ktorý sa naozaj príliš nelíši od tankovania klasických palív.

Zatiaľ je stanica FastCharge jedinou v Európe, ale je prísľubom, že nabíjacia sieť Ionity môže v budúcnosti prejsť až na takýto výkon a majiteľom nových elektromobilov podstatne uľahčiť život. Otázkou ostáva, čo na to samotné batérie? Tie totiž rýchle nabíjanie nemajú príliš rady. Skracuje totiž ich životnosť. Aj preto samotná Tesla, hoci vybudovala vlastnú sieť nabíjacích staníc Supercharger, majiteľom jej elektromobilov odporúča, aby nabíjali svoje vozidlá doma z bežnej elektrickej siete a rýchle „tankovanie“ využívali len na dlhých trasách.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ