Audi RS4 Avant: Nemci stvorili ďalšiu rodinnú šelmu
Bolo logické, že po modernizácii modelového radu Audi A4 „opráši“ Ingolstadt aj plnokrvné kombi RS4 Avant. Dizajnové zmeny možno však označiť len za retuše. Spredu upúta širšia maska s čiernym logom a novou grafikou svetiel. Vynovený je dizajn zadných svetiel a 19-palcových kovaných diskov kolies. Za príplatok môžete voliť 20-palcové 5-lúčové kolesá s bronzovým efektom. V palete farieb pribudli odtiene Turbo Blue a Tango Red. Viac zmien sa týka interiéru, kde sa predstavuje najnovšia generácia infotainmentu MMI s 10,1-palcovou dotykovou obrazovkou. Rozhranie sa ovláda dotykom, takže otočný ovládač na stredovej konzole je minulosťou. Zvláda tiež vyspelé hlasové ovládanie.
A za príplatok pridá Audi head-up displej. Grafika prístrojov poskytuje vyslovene športové informácie. Napríklad o tlaku v pneumatikách, teplote oleja, preťažení a telemetrické údaje v prípade, že s RS4 Avant vyrazíte na okruh. Cítiť sa tu bude ako doma, hoci technika pod kapotou sa nemenila. Stále tu pracuje vidlicový 6-valec 2,9 TFSI, dopovaný dvojicou turbodúchadiel umiestnených medzi hlavami valcov. Krátke výfukové kanály zrýchľujú ich reakcie. Pri nízkom zaťažení, ktoré je využívané najčastejšie, pracuje motor v úspornom B-cykle, no len čo stlačíte akceleračný pedál, variabilné časovanie predĺži fázu sania a zdvih ventilov z šesť na desať milimetrov.
Potom môže agregát naplno ukázať svojich 331 kW a 600 Nm krútiaceho momentu. Spracováva ich výlučne 8-stupňová prevodovka Tiptronic. Následne putuje hnací moment k permanentnému pohonu oboch náprav s mechanickým medzinápravovým diferenciálom Torsen, ktorý ho rozdeľuje v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies. V prípade potreby však môže k predným kolesám prúdiť až 70 a k zadným 85 % sily. Za takýchto okolností šprintuje ostré rodinné kombi na stovku za 4,1 sekundy. Krídla mu pristrihne až obmedzovač pri obligátnom údaji 250 km/h.
Priplatiť si môžete za športový zadný diferenciál, ktorý aktívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu podporuje trajektóriu v zákrutách. Inak využíva RS4 Avant na vektorovanie klasické zásahy bŕzd. K dispozícii je okrem klasického podvozka zníženého o 7 mm, v porovnaní s S4, aj podvozok RS plus so systémom Dynamic Ride Control, ktorý vzájomnou spoluprácou diagonálne prepojených tlmičov eliminuje náklony karosérie – priečne aj pozdĺžne. A potom tu máme príplatkové riadenie Dynamic Steering, ktoré mení prevodový pomer, takže pri parkovaní stačia na vychýlenie kolies len dve otáčky. So stúpajúcu rýchlosťou riadenie tuhne a jeho reakcie sú citlivejšie.
O spomalenie sa stará brdzová sústava s kotúčmi s priemerom 375 mm na predných a 330 na zadných kolesách. Dopriať si však môžete aj „keramiku“ s priemerom 400 mm. Jazdný prejav vrátane zvuku motora závisí od zvoleného režimu Audi Drive Select. Ponúka päť módov vrátane športových RS1 a RS2, ktoré vodič aktivovuje dvojicou tlačidiel priamo na volante. Potom sa pohodlný „kombík“ s kufrom, do ktorého naložíte minimálne 495 litrov batožiny, zmení na šelmu. Audi sa pýši, že v porovnaní s predchodcom klesla spotreba o 17 %. Myslí tým však pravdepodobne minulú generáciu s atmosférickým 8-valcom, nie RS4 pred faceliftom. Nová, prísnejšia procedúra WLTP totiž hovorí jasne o priemere 9,1 litra benzínu na 100 km, kým podľa „fiktívnej“ normy NEDC to bolo o tri decilitre menej.© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ