Toyota Mirai Concept: Vodíkové ‘čudo‘ sa zmení na Lexus. So zadným náhonom!
Toyota predstavila svoj vodíkový Mirai v Los Angeles v roku 2014. Za ten čas predala z tohto zvláštne dizajnovaného sedanu približne 10 000 kusov. Zväčša v USA, v Japonsku a niektorých európskych krajinách, napríklad v Nórsku či Nemecku, kde existuje sieť vodíkových čerpacích staníc. A hoci ide rozvoj potrebnej infraštruktúry pomaly a plány Toyoty s Miraiom boli podstatne ambicióznejšie, na vodík nezanevrie. Už na novembrovom autosalóne v Tokiu ukáže „ochutnávku“ druhej generácie v podobe konceptu. Ako vidieť, čakať máme podstatne atraktívnejší model. A o to tu vlastne šlo. Ekológia nemá ísť na úkor emócií.
„Pracovali sme na tom, aby sme vyrobili auto, ktoré budú zákazníci chcieť jednoducho preto, že sa im páči, pretože má emocionálny dizajn a výkon, ktorý im vyčaruje úsmev na tvári,“ povedal Yoshikazu Tanaka, šéf vývoja Miraia. Súčasný Mirai totiž publikum rozdeľoval kontroverznými tvarmi, a navyše sa nezaobišiel bez kompromisov. Napríklad schopnosťou odviezť len štyroch pasažierov. To už však pre budúcnosť neplatí. Nový Mirai bude päťmiestny a dizajnom môže súťažiť s novou Camry či Lexusom ES. Napokon aj ony využijú platformu TNGA. Na rozdiel od nich však dostane zadný náhon. Takže tu máme čosi ako prémiovú koncepciu budúcnosti.
Pohon zabezpečí úplne nová generácia vodíkovej technológie. Zadný elektromotor bude čerpať elektrickú energiu z výkonnejších palivových článkov. Jazdný dosah na jedno tankovanie sa má zvýšiť až o 30 %. V súčasnosti to bolo okolo 500 km. Postará sa o to vyššia účinnosť systému a väčší objem uskladneného vodíka. Doteraz dokázal Mirai natankovať do svojich nádrží maximálne päť kilogramov pod tlakom 700 barov. Očakávať máme aj lepšiu dynamiku. Výkon nepochybne vzrastie z aktuálnych 113 kW. Takže Mirai druhej generácie by mal v šprinte na stovku podliezť súčasných 9,6 sekundy a prekonať maximálku 178 km/h.
Posádka sa bude môcť tešiť na luxusne zariadený interiér. Ten sa nemá, tak ako exteriér, už príliš líšiť od konceptu. Toyota sľubuje kvalitné materiály a infotainment s 12,3-palcovou obrazovkou. Jazdné vlastnosti budú ťažiť z nižšieho ťažiska daného premiestnením palivových článkov, tuhšej karosérie a tiež väčšieho rázvoru náprav, ktorý sa natiahol z 2 780 na 2 920 mm. Zväčšia sa aj celkové rozmery, až na hranicu strednej triedy. Koncept je dlhý 4 975, široký 1 855 a vysoký 1 475 mm. Toyota spustí predaj na konci roka 2020. Najprv v Japonsku, Severnej Amerike a v Európe. Cenu ani bližšie technické špecifikácie automobilka zatiaľ neprezradila.© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ