Hyundai vyvíja tempomat, ktorý sa učí od vodiča

Tomáš Andrejčák | 30.10.2019 12:00
Umelá inteligencia zasahuje do automobilového priemyslu rýchlym tempom. Jej výhodou je schopnosť učiť sa. Teraz ju využije Hyundai na zdokonalenie adaptívneho tempomatu. Do áut by mal systém SCC-ML doraziť už čoskoro.
Inteligentný tempomat SCC-ML kombinuje... Foto: Hyundai
Hyundai - tempomat SCC-ML Inteligentný tempomat SCC-ML kombinuje adaptívny tempomat so schopnosťou strojového učenia. Umelá inteligencia potom jeho činnosť prispôsobí návykom konkrétneho vodiča.

Zdá sa, že na tempomate, ktorý vám pomáha udržiavať nastavenú rýchlosť napríklad na dlhých diaľničných úsekoch, niet čo zlepšiť. Najmä po tom, čo vstúpili na scénu adaptívne tempomaty či kombinácia takéhoto tempomatu s asistentom rýchlosti. Lenže omyl. Hyundai tvrdí, že aj najdokonalejšie tempomaty s automatickým udržiavaním bezpečnej vzdialenosti od vozidla či upravovaním rýchlosti podľa dopravného značenia a profilu trasy, môžu vo vodičovi vyvolávať pocit neistoty.

Adaptívny tempomat má totiž uložených len niekoľko modelov správania, ktoré však nemusia vodičovi vyhovovať. Väčšinou umožňujú nastavenie troch či štyroch dĺžok odstupu a podľa zvoleného jazdného režimu aj úroveň zrýchlenia na nastavenú rýchlosť po tom, čo pomalšie vozidlo odbočí alebo vodič zmení jazdný prúd. To však podľa Hyundaia stále nestačí. Vyvíja preto systém SCC-ML (Machine Learning Based Smart Cruise Control), čo je inteligentný tempomat s umelou inteligenciou. Tá sleduje správanie vodiča pomocou radaru, senzorov a kamier aj v čase, keď nie je adaptívny tempomat aktivovaný.

Tempomat SCC-ML je ďalší krok na ceste k... Foto: Hyundai
Hyundai - tempomat SCC-ML Tempomat SCC-ML je ďalší krok na ceste k autonómnemu riadeniu, ktoré by nemalo vyvolávať úzkosť a nedôveru.

Na základe získaných dát o jeho preferovanej vzdialenosti od vpredu idúcich vozidiel pri rôznych rýchlostiach a preferovanej úrovni zrýchlenia vytvorí umelá inteligencia vzorec správania konkrétneho vodiča a ten posunie inteligentnému tempomatu. Ten ho potom aplikuje do algoritmu, ktorý ovplyvňuje práve tieto funkcie. Výsledkom majú byť reakcie tempomatu veľmi blízke chovaniu vodiča. Samozrejme, systém odmietne prevziať modely správania, ktoré vyhodnotí ako rizikové. Napríklad príliš malú vzdialenosť od áut vpredu. Technológia sa má pritom vedieť rýchlo prispôsobiť zmene vodiča.

S novinkou Hyundaia by sme sa mali stretnúť už čoskoro v jeho sériových modeloch. Automobilka si od nej sľubuje väčšiu ochotu vodičov využívať adaptívny tempomat ako jeden z asistenčných systémov pre vyššiu bezpečnosť jazdy. Je to tiež ďalší krok na ceste k autonómnemu riadeniu, ktoré by nemalo vyvolávať úzkosť a nedôveru, ale, naopak, pocit väčšej bezpečnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ