ACEA: Najpredávanejšie značky áut za rok 2019? Šéfuje VW, Nissan predvádza ‘kamikadze‘
Rok 2019 nebol pre automobilových výrobcov vôbec jednoduchý. Doplácali ešte na ten predošlý, keď sa museli prispôsobiť novej metodike meraní WLTP a nastupujúcej emisnej norme Euro 6D-Temp. Dlhý proces homologizácie spôsobil, že niektoré verzie áut automobilky jednoducho nestihli schváliť včas alebo pre ne chystali nové motorizácie, ktoré sa na trhu začali objavovať až v priebehu roka 2019. Jednoducho, modelová ponuka výrazne schudobnela. Negatívny efekt sa dostavil hneď v januári.
Najprv prepad, potom rast
V 27 sledovaných krajinách Európy došlo podľa združenia výrobcov áut ACEA v januári k prepadu o 4,6, v marci o 3,9 % a napríklad v júni až o 7,8 %. Prvým plusovým mesiacom bol až júl (+1,4 %), lenže následne došlo k augustovému prepadu o 8,4 %. Zdalo sa, že záver roka nemôže negatívny trend zvrátiť. V septembri síce došlo k medziročnému nárastu o 14,5 percenta, ale to nebol naozaj problém, keďže september 2018 doplatil na homologizačné „turbulencie“. Podľa ACEA však nakoniec Európa predsa len bodovala.
Podľa najnovších štatistík rástli totiž predaje aj v októbri, novembri, a najmä v decembri, ktorý sa posilnil o neuveriteľných 21,7 %. Nebola to náhoda. Opäť zaúradovala legislatíva. Trh doslova „nafúkli“ Francúzsko (+ 27 %) a Švédsko (109,3 %), ktoré pre rok 2020 oznámili nové zdaňovanie vozidiel podľa emisií CO2, a Holandsko (+ 113,9 %), ktoré zas zvýšilo zdanenie elektrických firemných áut zo štyroch na osem percent. Jednoducho, zákazníci neváhali a nové osobné autá si obstarali v „predstihu“ ešte podľa starých daňových pravidiel.
A keďže extrémne silný december zaznamenali aj Nemecko (+ 19,5 %) či Taliansko (+ 12,5 %), skončil sa rok 2019 lepšie, ako analytici predpokladali. Podľa ACEA sa vlani zaregistrovalo v Európe celkom 15,3 milióna áut, čo bolo dokonca o 1,2 % viac ako rok predtým. Negatívny výsledok zaznamenali z relevantných krajín v podstate len Španielsko (- 4,8 %) a Veľká Británia (- 2,4 %). Nemecko narástlo za celý rok o päť, Francúzsko o 1,9 a Taliansko o 0,3 %. Len v samotnom Nemecku, najväčšom automobilovom trhu Európy, sa vlani predalo 3,6 milióna áut.
Volkswagen už zabudol na Dieselgate
Vzhľadom na legislatívne zmeny možno očakávať, že decembrová nákupná bublina spľasne ešte v januári a rok 2020 odštartuje veľkým poklesom. Vráťme sa však do toho minulého. Rebríček značiek vedie opäť Volkswagen. Zdá sa, že aféra Dieselgate je preň už naozaj hlbokou minulosťou. Vlani predal v Európe 1,76 milióna áut. Najmä vďaka novým malým SUV. Tie vykompenzovali aj pád tradičných segmentov, čím sa nemeckej značke podarilo zabezpečiť aspoň mierny rast na úrovni 0,3 %. Ani na dvoch ďalších priečkach sa nič nemenilo.
Druhý je Renault a tretí Ford. Obe značky sa však museli zmieriť s poklesom registrácií. Renault o 3,7 a Ford o 1,5 %. Týka sa to aj štvrtého Peugeotu s poklesom 0,7 %. Prvú zmenu nájdeme až na piatej priečke. Opel totiž zoslabol o 7,8 % a neodolal tlaku Mercedsu-Benzu a BMW. Obe prémiové značky sa tak posunuli vpred a automobilke s bleskom v znaku prenechali až siedmu priečku. Hneď za ňou nájdeme Škodu (+ 4,6 %), ktorá obhájila ôsmu pozíciu pred Audi a desiatou Toyotou. V druhej desiatke stojí za zmienku úspech Citroënu (+ 6,4 %), pravdepodobne vďaka novému SUV C5 Aircross a Berlingu, Dacie (+10,1 %), ktorá mieri nezadržateľne nahor, a tiež Seatu (+ 12,2 %), ktorému sa tiež vyplatila stávka na SUV.
Naopak, kamikadze predvádza japonský Nissan. Ten zaznamenal vôbec najväčší medziročný pokles registrácií o 20,2 % a ocitol sa na 17. priečke. Dôvodom bol takmer ročný výpadok X-Trailu a niekoľkomesačné meškanie nových verzií populárneho Qashqaia z dôvodu prechodu na nové emisné normy a homologizáciu WLTP. Z hľadiska koncernov je európskou jednotkou Volkswagen Group, ktorý si 3,87 miliónmi registrácii „odhryzol“ z európskeho koláča až 24,7 %. Nasleduje koncern PSA (+ Opel), pre ktorý sa rozhodlo 2,47 milióna zákazníkov, a za ním aliancia Renault-Nissan (+ Mitsubishi) s 2,19 miliónmi predaných áut.
Rebríček najpredávanejších značiek
Značka | Počet ks. (2019) | Rozdiel vs. 2018 | Trhový podiel |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 1 769 482 | +0,3 | 11,2 % |
2. Renault | 1 063 957 | –3,7 | 6,7 % |
3. Ford | 965 070 | –1,5 | 6,1 % |
4. Peugeot | 964 937 | –0,7 | 6,1 % |
5. Mercedes-Benz | 902 039 | +3,5 | 5,7 % |
6. BMW | 830 862 | +1,9 | 5,3 % |
7. Opel/Vauxhall | 815 683 | –7,8 | 5,2 % |
8. Škoda | 761 761 | +4,6 | 4,8 % |
9. Audi | 743 042 | +2,6 | 4,7 % |
10. Toyota | 741 342 | +3,8 | 4,7 % |
11. Fiat | 659 622 | –7,2 | 4,2 % |
12. Citroën | 636 843 | +6,4 | 4,0 % |
13. Dacia | 581 543 | +10,1 | 3,7 % |
14. Hyundai | 563 018 | +3,8 | 3,6 % |
15. Seat | 507 149 | +12,2 | 3,2 % |
16. Kia | 502 841 | +1,7 | 3,2 % |
17. Nissan | 394 091 | –20,2 | 2,5 % |
18. Volvo | 342 579 | +6,8 | 2,2 % |
19. Mazda | 256 562 | +9,4 | 1,6 % |
20. Mini | 217 185 | –0,4 | 1,4 % |
Spolu | 15 805 752 | +1,2 | 100 % |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ