ACEA: Najpredávanejšie značky áut za rok 2019? Šéfuje VW, Nissan predvádza ‘kamikadze‘

Tomáš Andrejčák | 27.01.2020 06:00
Európsky automobilový trh sa pomaly vracia do „normálu“. Po turbulentnom roku 2018 opäť mierne rástol. Zachránil ho extrémne silný december. Darilo sa Mercedesu-Benz, Citroënu, Dacii, Škode aj Seatu. Nissan však prežíva ťažké časy.
Po turbulentnom roku 2019 sa európsky... Foto: ACEA
ACEA Po turbulentnom roku 2019 sa európsky automobilový trh stabilizoval. Vďaka extrémne silnému decembru vlani dokonca narástol o 1,2 %. Za 12 mesiacov sa predalo v 27 sledovaných krajinách Európy spolu 15,3 milióna áut.

Rok 2019 nebol pre automobilových výrobcov vôbec jednoduchý. Doplácali ešte na ten predošlý, keď sa museli prispôsobiť novej metodike meraní WLTP a nastupujúcej emisnej norme Euro 6D-Temp. Dlhý proces homologizácie spôsobil, že niektoré verzie áut automobilky jednoducho nestihli schváliť včas alebo pre ne chystali nové motorizácie, ktoré sa na trhu začali objavovať až v priebehu roka 2019. Jednoducho, modelová ponuka výrazne schudobnela. Negatívny efekt sa dostavil hneď v januári.

Najprv prepad, potom rast

V 27 sledovaných krajinách Európy došlo podľa združenia výrobcov áut ACEA v januári k prepadu o 4,6, v marci o 3,9 % a napríklad v júni až o 7,8 %. Prvým plusovým mesiacom bol až júl (+1,4 %), lenže následne došlo k augustovému prepadu o 8,4 %. Zdalo sa, že záver roka nemôže negatívny trend zvrátiť. V septembri síce došlo k medziročnému nárastu o 14,5 percenta, ale to nebol naozaj problém, keďže september 2018 doplatil na homologizačné „turbulencie“. Podľa ACEA však nakoniec Európa predsa len bodovala.

Volkswagen je lídrom v tabuľke koncernov aj... Foto: ACEA
ACEA Volkswagen je lídrom v tabuľke koncernov aj značiek. A to s veľkým náskokom. Len samotná značka VW má na konte 1,77 milióna predaných áut.

Podľa najnovších štatistík rástli totiž predaje aj v októbri, novembri, a najmä v decembri, ktorý sa posilnil o neuveriteľných 21,7 %. Nebola to náhoda. Opäť zaúradovala legislatíva. Trh doslova „nafúkli“ Francúzsko (+ 27 %) a Švédsko (109,3 %), ktoré pre rok 2020 oznámili nové zdaňovanie vozidiel podľa emisií CO2, a Holandsko (+ 113,9 %), ktoré zas zvýšilo zdanenie elektrických firemných áut zo štyroch na osem percent. Jednoducho, zákazníci neváhali a nové osobné autá si obstarali v „predstihu“ ešte podľa starých daňových pravidiel.

Najúspešnejšou prémiovou značkou je... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - logo Najúspešnejšou prémiovou značkou je Mercedes-Benz. Predstihol nielen BMW a Audi, ale dokonca ja mainstreamový Opel. Ten vlani zaznamenal 7,8-percentný pokles registrácií.

A keďže extrémne silný december zaznamenali aj Nemecko (+ 19,5 %) či Taliansko (+ 12,5 %), skončil sa rok 2019 lepšie, ako analytici predpokladali. Podľa ACEA sa vlani zaregistrovalo v Európe celkom 15,3 milióna áut, čo bolo dokonca o 1,2 % viac ako rok predtým. Negatívny výsledok zaznamenali z relevantných krajín v podstate len Španielsko (- 4,8 %) a Veľká Británia (- 2,4 %). Nemecko narástlo za celý rok o päť, Francúzsko o 1,9 a Taliansko o 0,3 %. Len v samotnom Nemecku, najväčšom automobilovom trhu Európy, sa vlani predalo 3,6 milióna áut.

Volkswagen už zabudol na Dieselgate

Vzhľadom na legislatívne zmeny možno očakávať, že decembrová nákupná bublina spľasne ešte v januári a rok 2020 odštartuje veľkým poklesom. Vráťme sa však do toho minulého. Rebríček značiek vedie opäť Volkswagen. Zdá sa, že aféra Dieselgate je preň už naozaj hlbokou minulosťou. Vlani predal v Európe 1,76 milióna áut. Najmä vďaka novým malým SUV. Tie vykompenzovali aj pád tradičných segmentov, čím sa nemeckej značke podarilo zabezpečiť aspoň mierny rast na úrovni 0,3 %. Ani na dvoch ďalších priečkach sa nič nemenilo.

K najúspešnejším značkám patrí nepochybne... Foto: Dacia
Dacia - logo K najúspešnejším značkám patrí nepochybne rumunská Dacia. Vlani si polepšila o 10,1 % a vyšvihla sa na 13. priečku.

Druhý je Renault a tretí Ford. Obe značky sa však museli zmieriť s poklesom registrácií. Renault o 3,7 a Ford o 1,5 %. Týka sa to aj štvrtého Peugeotu s poklesom 0,7 %. Prvú zmenu nájdeme až na piatej priečke. Opel totiž zoslabol o 7,8 % a neodolal tlaku Mercedsu-Benzu a BMW. Obe prémiové značky sa tak posunuli vpred a automobilke s bleskom v znaku prenechali až siedmu priečku. Hneď za ňou nájdeme Škodu (+ 4,6 %), ktorá obhájila ôsmu pozíciu pred Audi a desiatou Toyotou. V druhej desiatke stojí za zmienku úspech Citroënu (+ 6,4 %), pravdepodobne vďaka novému SUV C5 Aircross a Berlingu, Dacie (+10,1 %), ktorá mieri nezadržateľne nahor, a tiež Seatu (+ 12,2 %), ktorému sa tiež vyplatila stávka na SUV.

Naopak, kamikadze predvádza japonský Nissan. Ten zaznamenal vôbec najväčší medziročný pokles registrácií o 20,2 % a ocitol sa na 17. priečke. Dôvodom bol takmer ročný výpadok X-Trailu a niekoľkomesačné meškanie nových verzií populárneho Qashqaia z dôvodu prechodu na nové emisné normy a homologizáciu WLTP. Z hľadiska koncernov je európskou jednotkou Volkswagen Group, ktorý si 3,87 miliónmi registrácii „odhryzol“ z európskeho koláča až 24,7 %. Nasleduje koncern PSA (+ Opel), pre ktorý sa rozhodlo 2,47 milióna zákazníkov, a za ním aliancia Renault-Nissan (+ Mitsubishi) s 2,19 miliónmi predaných áut.

Rebríček najpredávanejších značiek

Značka Počet ks. (2019) Rozdiel vs. 2018 Trhový podiel
1. Volkswagen 1 769 482 +0,3 11,2 %
2. Renault 1 063 957 –3,7 6,7 %
3. Ford 965 070 –1,5 6,1 %
4. Peugeot 964 937 –0,7 6,1 %
5. Mercedes-Benz 902 039 +3,5 5,7 %
6. BMW 830 862 +1,9 5,3 %
7. Opel/Vauxhall 815 683 –7,8 5,2 %
8. Škoda 761 761 +4,6 4,8 %
9. Audi 743 042 +2,6 4,7 %
10. Toyota 741 342 +3,8 4,7 %
11. Fiat 659 622 –7,2 4,2 %
12. Citroën 636 843 +6,4 4,0 %
13. Dacia 581 543 +10,1 3,7 %
14. Hyundai 563 018 +3,8 3,6 %
15. Seat 507 149 +12,2 3,2 %
16. Kia 502 841 +1,7 3,2 %
17. Nissan 394 091 –20,2 2,5 %
18. Volvo 342 579 +6,8 2,2 %
19. Mazda 256 562 +9,4 1,6 %
20. Mini 217 185 –0,4 1,4 %
Spolu 15 805 752 +1,2 100 %

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ