NAF: Ako sa zima prejaví na dojazde elektromobilov? Nóri otestovali 20 áut

Matej Mikula | 25.03.2020 06:00
test elektromobilov Norsko Foto:
Norská automobilová federácia (Norges Automobil-Forbund) sa rozhodla overiť reálny dojazd elektromobilov.
Metóda merania spotreby paliva či elektriny známa pod skratkou WLTP je presnejšia ako stará NEDC. Stále však nedokáže zohľadniť odchýlku spôsobenú počasím. V Nórsku preto otestovali reálny dojazd všetkých elektromobilov dostupných na tamojšom trhu.

Nórsko je elektromobilite naklonené asi najviac zo všetkých štátov Európy. Spotrebiteľov motivujú priame štátne dotácie, daňové úľavy aj zľavy z rôznych poplatkov. V krajine fjordov je v podstate lacnejšie vlastniť a používať elektrické vozidlá ako tie poháňané spaľovacím motorom.

Norská automobilová federácia (Norges Automobil-Forbund) sa preto rozhodla overiť reálny dojazd elektromobilov. Hoci novšia metodika merania spotreby paliva a energie známa pod skratkou WLTP zohľadňuje aj jazdu v reálnej premávke, vplyv studeného podnebia či počasia nezahrňuje. A Nórsko ako škandinávska krajina sa nachádza väčšinu roka v chladnom teplotnom pásme.

Zároveň platí, že spotreba elektrickej energie je pri teplotách okolo 0 stupňov Celzia vyššia ako pri 20 stupňoch. Pre nórskych motoristov je tak reálny dojazd v chladnom počasí veľmi cennou informáciou. Okrem toho nám ukazuje, s akou odchýlkou treba počítať pri uvedených spotrebách podľa WLTP.

Reálnym podmienkam sa NAF snažila priblížiť čo najvernejšie. Testovanie prebiehalo pri teplotách od –6 do 3 stupňov Celzia. Automobily prešli trasu 482 kilometrov z hlavného mesta Osla do mesta Hafjell. Priemerná rýchlosť sa pohybovala od 60 do 110 km/h, keďže súčasťou trasy boli okresné cesty, mestská premávka aj diaľnica. Vozidlá jazdili v ekologických režimoch, v interiéri mali nastavenú teplotu 21 stupňov Celzia a mierne vyhrievanie sedadla.

Pokiaľ ide o najvyšší reálny dojazd, najlepším elektromobilom je Tesla Model S. Vďaka veľkej zásobe akumulátorov a aerodynamickej karosérii prešla v teste 470 km. Podľa WLTP by to malo byť 610 km, takže rozdiel rozhodne nie je zanedbateľný. Na druhom mieste skončil ďalší prémiový model americkej značky, a to Model X. Ten prešiel 420 km, pričom norma WLTP sľubuje 507. Na treťom mieste sa umiestnil Hyundai Kona s prejdenými 405 km na jedno nabitie. Až za ním nájdeme Teslu Model 3, hoci len s o jeden kilometer horším výsledkom.

Na opačnom konci tabuľky sa ocitol Volkswagen e-Golf. V skutočnosti prešiel iba 198 pričom, podľa WLTP by to malo byť 222 km. V tomto prípade však ide o výbehový model, ktorý by už tento rok mal nahradiť úplne nový Volkswagen ID.3. Pre Golf ostanú vyhradené len spaľovacie a hybridné pohonné jednotky.

Reálny dojazd elektromobilov v zime podľa NAF

Model Reálny dojazd v km Dojazd podľa WLTP v km
Tesla Model S 470 610
Tesla Model X 420 507
Hyundai Kona 405 449
Tesla Model 3 404 560
Kia e-Niro 360 455
Kia e-Soul 352 452
Audi e-tron 55 quattro 341 398
Jaguar I-Pace 334 436
Renault Zoe 316 380
Mercedes-Benz EQC 307 404
Nissan Leaf 62 kWh 299 385
Opel Ampera-e 297 423
Hyundai Ioniq 279 311
Audi e-tron 50 quattro 259 299
BMW i3 120Ah 246 310
Seat Mii Electric 227 258
Volkswagen e-up! 226 251
Skoda Citigo-e iV 220 258
Nissan Leaf 40 kWh 209 270
Volkswagen e-Golf 198 222

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ