ACEA: Elektromobily pandémia nezasiahla, lámu rekordy. Nafta padá

Tomáš Andrejčák | 18.05.2020 06:00
Európske registrácie áut v prvom štvrťroku silne poznačil koronavírus. Je tu však svetlá výnimka. Batériové autá totiž doslova excelovali. Zvýšili nielen svoj podiel, ale dokonca aj počet predaných kusov.
Autá do zástrčky dosiahli napriek brutálnemu... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS iV - 2020 Autá do zástrčky dosiahli napriek brutálnemu poklesu registrácií áut v Európe významný rast. Výrobcov to môže ochrániť pred pokutami za prekročenie flotilových emisií.
Výrobcovia ešte len počítajú miliardové straty spôsobené koronavírusom, ktorý položil výrobu a predaj áut takmer na lopatky, no je tu jeden svetlý bod. A veľmi významný, pretože hrá do karát znižovaniu flotilových emisií, za ktorých nedodržiavanie hrozia automobilkám obrie pokuty. Podľa údajov združenia ACEA došlo totiž k výraznému rastu predaja batériových vozidiel, kde patria elektromobily aj plug-in hybridy. Hoci registrácie áut v 27 sledovaných európskych krajinách padli v prvom štvrťroku 2020 o hrozivých 55,1 %, keď sa predalo len 567 308 kusov, autá s alternatívnymi pohonmi si koronakrízu akoby nevšímali.

Polepšili si nielen z hľadiska podielu na trhu, ale aj kvantitatívne. Za tri mesiace sa k zákazníkom dostalo 167 132 kusov nabíjateľných vozidiel, čo znamená o 100,7 % viac v medziročnom porovnaní. Vydobyli si až 6,8–percentný podiel, vlani to bolo pritom len 2,5 %. Z toho čisté elektromobily narástli o 68,4 a plug-in hybridy až o 161,7 %. Zaujímavé ale je, že elektromobily predbehli počtom predaných kusov plug-in hybridy. Darilo sa aj full-hybridom a mild-hybridom, teda elektrifikovaným autám bez možnosti nabíjania. Tie zlepšili svoje štatistiky o 45,1 percenta v porovnaní s rokom 2019. K zákazníkom ich zamierilo až 232 525 kusov.

Hviezdou medzi elektromobilmi sa sa stala... Foto: Consumer Reports
Tesla 3 - brzdy Hviezdou medzi elektromobilmi sa sa stala nepochybne Tesla 3. Pre tento elektromobil sa napríklad v kritickom marci rozhodlo až 15 502 zákazníkov, čo ju katapultovalo na druhú priečku najpredávanejších áut v Európe.

Je len pochopiteľné, že rast popularity elektrických áut znamenal ústup tých klasických. Najmä naftových. Registrácie dieselových áut na úrovni 738 392 kusov znamenajú, že majú v súčasnosti len 29,9 % podiel, ešte vlani to bolo 33,2 %. Predaj naftových áut klesal na všetkých významných trhoch. Napríklad v Taliansku (-49,8 %), Francúzsku (-36,6 %), Španielsku (-33,8 %) či Nemecku (- 23 %). Podobne to bolo s čisto benzínovými autami, ktorých predaje sa medziročne znížili o 32,2 % z takmer dvoch miliónov na 1,3 milióna kusov. Rast predaja elektrifikovaných áut je celkom pochopiteľný. Stojí za ním rozširujúca sa ponuka modelov.

Nielen mild-hybridných a full-hybridných, ale najmä plug-in hybridov a čistých elektromobilov. Na trhu pribudol Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Honda e, Mazda MX-30 a mnoho ďalších, ktoré sa postavili k zavedeným hráčom ako Teslám či elektrickým modelom Mercedesu-Benz, Audi, BMW, ale aj kórejských značiek Kia a Hyundai. Najviac elektromobilov sa predalo v Nemecku, až 26 030 kusov, čo je o 63 % viac ako rok predtým. Nasleduje Veľká Británia a Francúzsko. Nórsko, ktoré elektromobilitu podporuje dlhodobo, je na štvrtej priečke.

Podiel vozidiel podľa druhu pohonu (1. – 3. 2020)

Benzín 52,3 % 1 300 000
Nafta 29,9 % 738 392
Hybridy (mild-hybridy) 9,4 % 232 525
Batériové vozidlá 6,8 % 167 132

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ