ACEA: Autá v EÚ starnú. A tie slovenské patria k najstarším!
Európska asociácia výrobcov automobilov ACEA zverejnila štatistiku priemerného veku vozidiel v krajinách EÚ. A nemá dobré správy. V roku 2018 dosahoval priemerný vek autoparku osobných vozidiel 10,8 roka. To je o 0,1 roku viac ako rok predtým a dokonca o dve desatiny viac ako v roku 2016. Samozrejme, niektoré krajiny sú na tom lepšie a niektoré horšie. Slovensko k tým lepším ale rozhodne nepatrí.
Najmladší autopark má Luxembursko, kde majú osobné autá len 6,4 roka. Nasleduje Veľká Británia (8,0 roka) a Rakúsko (8,2 roka). Nad celkový priemer sa ešte dostali Írsko, Nemecko, Dánsko, Belgicko, Francúzsko, Švédsko, Slovinsko a Holandsko. Ďalšie krajiny majú už autá staršie, ako je celoeurópsky priemer. Patrí sem aj Slovensko s autoparkom, ktorý má 13,9 roka, takmer o tri roky viac.
Priemerný vek osobných vozidiel v EÚ
Rok | Vek |
---|---|
2016 | 10,6 |
2017 | 10,7 |
2018 | 10,8 |
Z 25 krajín, ktoré štatistika ACEA monitoruje, sme sa tak dostali až na 19. priečku, dokonca o jednu nižšie, na akej sa nachádza Poľsko. Útechou je vari len fakt, že náš vozový park je predsa len mladší ako v Maďarsku (14,2 roka) alebo v Českej republike ( 14,8 roka). Horšie sú na tom už len Grécko, Rumunsko, Estónsko a Litva, kde sa priemerný vek vozidiel pohybuje nad 15 či dokonca nad 16 rokov.
Starnutie áut v Európe nie je maličkosť. Staršie vozidlá majú totiž vyššie emisie, takže idú proti trendu znižovania skleníkových plynov. Tie sa v posledných troch rokoch zvýšili aj v skupine nových áut. Vlani napríklad o 1,3 g, na celkových 121,8 gramov na kilometer, čím sa automobilový priemysel dostal na úroveň roku 2014! Môže za to ústup naftových motorov v prospech benzínových a móda ťažších SUV, ktoré majú podiel na nových registráciách takmer 40 %.
Ak k tomu pridáme trend zvyšovania priemerného veku všetkých áut, európske emisné ciele v doprave sú v nedohľadne. A autá budú starnúť ďalej. Koronakríza totiž v tomto roku zmrazila predaje nových vozidiel, za prvý polrok až o 39 %, čo znamená spomalenie obnovy. Ekonomicky zneistené obyvateľstvo navyše odloží kúpu auta aj v budúcnosti. Bude sa starať o tie pôvodné. To aj preto, že nové kvôli emisným a bezpečnostných technológiám zdraželi.
Priemerný vek áut v 25 krajinách EÚ (2018)
Poradie | Krajina | Priemerný vek |
---|---|---|
1. | Luxembursko | 6,4 |
2. | Veľká Británia | 8,0 |
3. | Rakúsko | 8,2 |
4. | Írsko | 8,4 |
5. | Nemecko | 8,5 |
6. | Dánsko | 8,8 |
7. | Belgicko | 9,0 |
8. | Francúzsko | 9,0 |
9. | Švédsko | 9,9 |
10. | Slovinsko | 10,1 |
11. | Holandsko | 10,6 |
12. | Taliansko | 11,3 |
13. | Fínsko | 12,1 |
14. | Španielsko | 12,4 |
15. | Chorvátsko | 12,6 |
16. | Portugalsko | 12,9 |
17. | Lotyšsko | 13,9 |
18. | Poľsko | 13,9 |
19. | Slovensko | 13,9 |
20. | Maďarsko | 14,2 |
21. | Česká republika | 14,8 |
22. | Grécko | 15,7 |
23. | Rumunsko | 16,3 |
24. | Estónsko | 16,7 |
25. | Litva | 16,9 |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ