Škoda Fabia: Štvrtá generácia dorazí na jar. Po krku má ísť Kórejcom

Tomáš Andrejčák | 09.10.2020 16:00
Nový šéf automobilky Škoda-Auto Thomas Schäfer potvrdil, že štvrtá generácie Fabie nepôjde cestou Dacie. Diesel však už nedostane. Osud kombi je nejasný.
Dizajn novej Fabie bude na rozdiel od Octavie,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Dizajn novej Fabie bude na rozdiel od Octavie, Kamiqu či Scaly, ktoré sa rodili ešte pod taktovkou Jozefa Kabaňa, prvým kompletným dielom Olivera Stefaniho. Ten nastúpil k značke v roku 2017.

Tento rok sa niesol v Mladej Boleslavi v znamení Octavie a premiéry elektrického Enyaqu. Ten budúci však bude patriť Fabii. Napokon je najvyšší čas. Súčasná generácia je na trhu od roku 2014 a je najstarším modelom značky. Jej základy, konkrétne platforma PQ26, dokonca siahajú ešte k starej generácii Pola. Ako však vieme, to nové spolu so Seatom Ibiza a s Audi A1 už dávno presedlali na modernejšie šasi MQB. A dostane ho aj nová Fabia. Nebude to trvať dlho. Nový šéf automobilky Thomas Schäfer totiž pre škodovácky mediálny portál potvrdil, že štvrtá generácia je takpovediac za rohom. Predstaví sa na jar budúceho roka.

„Už sa teším, keď v budúcom roku uvedieme na trh nový model Fabia. Bude to skvelé auto,“ povedal Schäfer. A zároveň všetkých ubezpečil, že Fabia rozhodne nebude kráčať cestou alternatívy pre lowcostovú Daciu Sandero či Logan. "Určite nesmerujeme k tomu, aby sa Škoda stala lacnou značkou. Sústredíme sa na kórejských, japonských a francúzskych výrobcov, to sú naši hlavní konkurenti, a s nimi budeme súperiť a spoločne využijeme potenciál značky,“ vysvetlil nemecký manažér, ktorý sa postavil na čelo značky len začiatkom augusta. Obavy Škody o jej budúci osud by teda mali byť, aspoň na čas, zažehnané.

Atraktívnejší dizajn bude sprevádzať nová... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Atraktívnejší dizajn bude sprevádzať nová plarforma MQB, ktorá Fabii umožní použiť najnovšie mild-hybridné motory či moderné asistenčné systémy.

Je pravdou, že hoci Fabia patrí na domácom trhu a tiež na tom Slovensku k absolútnym bestsellerom, na ktorý sa nechytá Hyundai i20, Kia Rio, Peugeot 208 či Toyota Yaris, no v Nemecku alebo FRancúzsku to rozhodne neplatí. Fabia preto chce posilniť svoje postavenie. Novými zbraňami má byť atraktívnejší dizajn, tentoraz už kompletne navrhnutý Oliverom Stefanim, a tiež nové technológie, ktoré dostane práve vďaka modernejšej platforme. Očakávať tak môžeme napríklad mild-hybridný 3-valec 1,0 TSI Evo, lepšiu konektivitu a viac asistenčných systémov. Doteraz si Fabia nemohla dovoliť ani len elektrickú parkovaciu brzdu.

Naftový motor sa však už pod kapotu nedostane. Napokon od faceliftu v roku 2018 ho neponúka ani súčasná generácia. Najnovšie motor 1,6 TDI vypadol aj z ponuky Scaly či Kamiqu a nie je tajomstvom, že koncern VW s ním definitívne končí. V Octavii ho síce nahradila najslabšia verzia nového 4-valca 2,0 TDI Evo (85 kW) s dvojitou katalytickou redukciou Twin Dosing, ale pre Fabiu by bol príliš drahý. Navyše sami zákazníci dávajú prednosť benzínovým verziám. Na druhej strane môže byť absencia naftového motora istou nevýhodou v európskom súboji s francúzskymi značkami.

Taký Peugeot 208 či Renault Clio diesle stále majú, a navyše ponúkajú čisto elektrické alebo hybridné verzie. Hybridná Fabia je však skôr vo hviezdach a o elektrickej nemôžeme ani snívať. "Elektrifikáciu momentálne zvažujeme,“ povedal na túto tému Schäfer. Otvorenou otázkou je aj budúcnosť kombi. Najprv neoficiálne informácie tvrdili, že štvrtá generácia s ním kvôli prítomnosti Kamiqu, ktorý sa, mimochodom, mimoriadne chytil, nepríde, no teraz presakujú správy, že isté šance kombi má. Fabia Combi je totiž v súčasnosti jediným predstaviteľom nižšej triedy s týmto typom karosérie a prísť o túto výhodu by nemuselo byť správnym rozhodnutím.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ