Dacia Spring Electric: Toto je on. Prvý elektromobil pre ‘chudobných‘!

Tomáš Andrejčák | 16.10.2020 05:00
To čo predstavoval Logan vo svete áut so spaľovacími motormi, má predstavovať Dacia Spring Electric na poli elektromobility. Pôjde o najlacnejší elektromobil v Európe.
Sympatický mestský crossover vychádza z...
Sympatický mestský crossover vychádza z čínskeho Renaultu K-ZE. Príslušnosť k Dacii však dáva jasne najavo maskou, logom aj svetlami s novou grafikou písmena Y, ktorú už poznáme z nového Loganu a Sandera. Autor: Dacia

Keď v roku 2005 predstavila Dacia svoj sedan Logan, mohli si zrazu kúpiť nové auto aj tí, ktorí dovtedy nemali inú možnosť, ako sa poobzerať po vozidle z druhej ruky. Teraz má podobnú „demokratizáciu“ priniesť vo svete elektromobilov nová Dacia Spring Electric. Cenou totiž podlezie všetky v Európe predávané elektrické autá. Samozrejme, bez kompromisov to nepôjde, ale výsledok je i tak milým prekvapením. O úplnú novinku však nejde. Spring vychádza z čínskeho Renaultu City K-ZE, ktorý sa v ríši stredu už nejaký ten čas predáva. A ten je zas elektrickou verziou indického Renaultu Kwid, ktorý je v Indii veľkým bestsellerom.

Dacia Spring Electric má na dĺžku len 3,7 metra...
Dacia Spring Electric má na dĺžku len 3,7 metra a jej rázvor je 2 423 mm. K triede crossoverov sa hlási robustným dizajnom, plastovou ochranou karosérie a svetlou výškou 150 mm. Autor: Dacia

Sympatický mestský crossover má na dĺžku len 3 730, na šírku 1 620 a na výšku 1 510 mm. Rovnako kompaktný je rázvor náprav s hodnotou 2 423 mm. Spring sa tak v rámci aliancie zaradí pod elektrický Renault Zoe. Prinesie však výhodu vyššie situovaného podvozka. Na príslušnosť k triede SUV však Spring upozorňuje okrem svetlej výšky 150 mm aj plastovou ochranou blatníkov či podbehov a strešnými nosičmi. Lacno rozhodne nepôsobí. Napríklad vďaka LED svetlám s grafikou písmena Y, maske s reflexnými prvkami, kolesám FlexWheels, imitujúcimi hliníkové disky či plastovým prvom na dverách. Zákazníci si môžu dokonca dopriať farebný balík Orange Pack, s kontrastnými oranžovými dekoráciami.

Dizajn možno vylepšiť „falošnými“ zliatinovými...
Dizajn možno vylepšiť „falošnými“ zliatinovými diskami FlexWheels alebo paketom oranžových doplnkov. Autor: Dacia

V interiéri má byť viac miesta akoby ste očakávali. Kabína je ale určená len štyrom cestujúcim. Kufor má objem 300 litrov, ale po sklopení sedadiel vzrastie úžitkový objem na dvojnásobok. Okrem toho je tu 23,1 litra odkladacích priestorov priamo v interiéri. Prístrojový panel obsahuje 3,5-palcový displej medzi analógovými ukazovateľmi, no za príplatok je pripravená 7-palcová dotyková obrazovka, slúžiaca audiu či navigácii. Konektivitu zabezpečia platformy Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba Bluetooth, USB konektor či rozpoznávanie hlasu, aktivované tlačidlom na volante. Pripravená je tiež manuálna klimatizácia, cúvacia kamera aj elektrické nastavenie spätných zrkadiel.

Interiér nie je sparťanský. Obsahovať môže...
Interiér nie je sparťanský. Obsahovať môže klimatizáciu aj 7-palcový dotykový displej infotainmentu. K dispozícii je navigácia alebo cúvacia kamera. Autor: Dacia

Daciu Spring poháňa elektromotor s výkonom skromných 33 kW a krútiacim momentom 125 Nm. V meste by to ale malo postačovať, podobne ako maximálna rýchlosť 125 km/h. Li-ion akumulátor s kapacitou 26,8 kWh má vystačiť na dojazd do vzdialenosti 225 km. V meste dokonca až na 295 km. V režime Eco sa výkon obmedzí len na 23 kW a maximálna rýchlosť na 100 km/h, čo znamená, že dojazd vzrastie o 10 percent. Nabíjanie podporuje výkon 30 kW, čo nie je zlé. Len necelá hodina má stačiť na dobitie batérie na 80 %. Z domáceho wallboxu (7,4 kW) sa čas nabíjania predĺži na päť hodín a z bežnej siete na 14 hodín. Nabíjanie má zjednodušiť bezplatná aplikácia MY Dacia, ktorá umožňuje zistiť stav nabitia či jeho priebeh.

O bezpečnosť sa starajú všetky v Európe vyžadované prvky, napríklad šesť airbagov, stabilizačný systém ESP, núdzové volanie, autonómne brzdy aktívne v rozsahu od sedem do 170 km/h či automatické prepínanie svetiel. Cenu, bohužiaľ, nepoznáme. A tak skoro sa ju ani nedozvieme. Spring sa bude totiž vyrábať v dvoch verziách – jednej pre súkromných zákazníkov a jednej pre zdieľanie. Prednosť dostane tá druhá. Do miest zamieri začiatkom budúceho roka. K bežným klientom dorazí až na jeseň. Šušká sa však o cene okolo 15 000 eur, čo nie je málo, ale vo svete elektromobilov takmer nedosiahnuteľná méta. Dacia poskytne na Spring Electric záruku tri roky alebo 100 000 km. Grancia batérie bude dlhšia – osem rokov a 120 000 km.

Rozmery, objemy, hmotnosť

Dĺžka (mm) 3 734
Šírka (mm) 1 622
Výška (mm) 1 516
Rázvor náprav (mm) 2 423
Svetlá výška (mm) 150
Objem kufra (l) 300 – 600

Technické údaje

Pohon elektromotor
Max. výkon (kW) 33
Krútiaci moment (Nm) 125
Max. rýchlosť (km/h) 125
Kapacita batérií (kWh) 26,8 kWh
Dojazd podľa WLTP (km) 225 – 295
Max. nabíjací výkon (kW) 30
Dacia
		Spring Electric -
		2021
Dacia
		Spring Electric -
		2021
+26Dacia Spring Electric -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ