Ako v zime vždy naštartovať? Toto je 7 rád

Tomáš Andrejčák | 15.12.2020 05:00
Autobatéria má v zime naozaj ťažký život. S klesajúcou teplotou stráca rýchlo kapacitu a pritom musí poskytnúť viac prúdu na roztočenie stuhnutého motora. Môžete jej však pomôcť. Ako na to? Radí nemecký ADAC.
Akumulátor sa v zime poriadne natrápi. Treba...
Akumulátor sa v zime poriadne natrápi. Treba preto dávať pozor, aby jeho napätie nekleslo pod 12,6 V. Inak vám može v tuhých mrazoch poriadne skomplikovať život. Autor: Varta

V zime dostane síce zabrať celé auto, no najviac skúšaným komponentom je nepochybne autobatéria. Pracovať musí v podmienkach, ktoré jej škodia, no pritom sú na ňu kladené vyššie nároky ako v ktoromkoľvek inom ročnom období. Nechýba veľa a batéria môže skolabovať. Asi netreba vysvetľovať, čo to znamená. Nie je nič deprimujúcejšie, ako keď otočíte kľúčikom a auto nenaštartuje. Zvlášť kdesi na zimnej dovolenke. Pritom štatistiky asistenčnej služby nemeckého autoklubu ADAC dokazujú, že práve zlyhanie akumulátora je najčastejšou príčinou výjazdov za bezradnými motoristami. No týmto situáciám sa dá pomerne ľahko vyhnúť. Stačí trocha prevencie a pozornosti.

1. Sledujte napätie

Moderné akumulátory sú označované ako bezúdržbové. Toto označenie však celkom nezodpovedá realite. Vyjadruje len to, že pri batérii už nemusíte kontrolovať hustotu elektrolytu a dolievať do nej destilovanú vodu. Kontrolovať by ste však mali napätie. Musí byť vyššie ako 12,6 V. Ak je nižšie, je vhodné akumulátor pripojiť na nabíjačku. To isté platí aj o akumulátoroch, ktoré skladujete mimo vozidla. Postupne sa totiž vybíjajú. A ak sa „podbijú“, ich životnosti to rozhodne neprospieva.

Sledovanie napätia je v zime veľmi dôležité.
Sledovanie napätia je v zime veľmi dôležité. Autor: DANIEL CAHA

2. Batériu zbytočne netrápte

Batérii v zime nerobí dobre, ak máte zapnuté v aute elektrické spotrebiče, napríklad vyhrievané okno, svetlá a rádio, ale motor je vypnutý. Veľký odber prúdu batériu rýchlo vybije. Nehovoriac o tom, keď neustále opakujete neúspešné štarty. Zvlášť keď je jasné, že akumulátor „nevládze“. Výrazne tým skracujete jejho životnosť. Nemá to význam. Ak môžete, batériu radšej dobite z externého zdroja.. Problém však môže byť kdesi celkom inde. Degradáciu môže urýchliť aj taká maličkosť, akou je nečistota. Prach, mastnota, blato či voda na povrchu akumulátora alebo jeho kontaktov, zvyšujú samovybíjanie. O čistotu batérie sa treba starať aspoň minimálne.

3. Pozor, ak jazdíte v zime málo

Ak v zime jazdíte len krátke trasy, akumulátoru to veru neprospieva. Nedokáže sa totiž dostatočne dobiť. Už teplota –10 ° Celzia znižuje výkon batérie o 30 % a teplota –20 ° Celzia o celú polovicu. Pritom potrebuje štartér počas štartu stuhnutého motora až dvojnásobne viac energie. Ľahko sa tak môže stať, že auto nenaštartujete ani s relatívne novou batériou. Ak teda jazdíte málo, platí dvojnásobne, že treba kontrolovať napätie. Inak môžete akumulátor nenávratne zničiť. Pri dlhodobom „podbití“ dochádza totiž ku kryštalizácii síranu olovnatého, ktorý sa viaže k elektródam. Hovorí sa tomu sulfatácia. Tento jav urýchľuje degradáciu.

Batériu treba v zime občas dobiť. Najmä ak...
Batériu treba v zime občas dobiť. Najmä ak jazdíte zväčša len krátke trasy. Autor: Varta

4. Batériu „počúvajte“ včas

Akumulátor nezvykne skolabovať len tak z ničoho nič. Väčšinou o svojej zlej kondícii dáva vedieť vopred. Jasným znakom je pomalé pretáčanie motora počas štartu. Príznakom končiacich schopností batérie môže byť aj kolísanie intenzity svetiel, podsvietenia prístrojovej dosky či vnútorného osvetlenia. Svedčí o kolísaní napätia. Opäť platí, že batériu je nutné dobiť. Alebo s autom absolvovať aspoň dlhšiu trasu, aby alternátor počas nej akumulátor nabil.

5. Auto nerozťahujte

Čo robiť, ak auto predsa len nenaštartujete? Riešenia existujú. Ale to najhoršie, ktoré by ste mali použiť naozaj len v núdzi, je auto roztlačiť alebo roztiahnuť. Aj tak si to však dobre rozmyslite. Rozťahovaním riskujete pri moderných autách poškodenie katalyzátora, ale najmä poškodenie motora. Hrozí totiž preskočenie rozvodového remeňa alebo aj reťaze. Potom sa môžu „stretnúť“ ventily s piestami. To je na generálku. Ak sa pre tento postup predsa len rozhodnete, správajte sa jemne. Zaraďte druhý prevodový stupeň a spojku púšťajte veľmi opatrne. Zvlášť opatrný treba byť pri naftových motoroch. Pomôcť môžete motoru aj tým, že tesne pred impulzom roztlačenia či roztiahnutia začnete štartovať štartérom, tým zmiernite nástup sily pôsobiacej na rozvody.

6. Použite štartovacie káble

Ideálnym riešením ako naštartovať auto s vybitým akumulátorom, je pripojiť ho na iné vozidlo štartovacími káblami. Káble sa pripájajú v tomto poradí: + pól batérie oživovaného vozidla na + pól akumulátora pomocného auta, nasleduje pripojenie druhého štartovacieho kábla na – pól batérie pomocného auta, a, pozor, u oživovaného vozidla nie je vhodné pripojiť kábel na – pól vybitého akumulátora, ale na niektorú z kovových častí oživovaného motora. Pri štartovaní majú byť vypnuté všetky elektrické spotrebiče. Pri spúšťaní nie je dobré nechať štartér nepretržite v chode dlhšie ako desať sekúnd, pretože prechádzajúci prúd vysokých hodnôt zahrieva svorky a káble. Medzi jednotlivými štartovacími pokusmi prospejú aspoň 30-sekundové prestávky.

Štartovacie káble sú v zime skvelým pomocníkom.
Štartovacie káble sú v zime skvelým pomocníkom. Autor: Varta

7. V kríze pomôže fľaša s teplou vodou

Štartovanie štartovacími káblami je možné len v prípade, ak je niekto nablízku a je vám ochotný pomôcť. Ak nie, môže v mrazoch prebudiť akumulátor k životu aspoň mierne zahriatie. To však len v prípade, že akumulátor nemá veľké straty napätia. Neznie to príliš logicky, ale k jemnému zahriatiu môže dôjsť zapnutím svetiel a rádia tesne pred pokusom o štartovanie. Postará sa to o malý odber prúdu. Ďalším riešením je umiestniť v tesnej blízkosti batérie fľašu s horúcou vodou na približne 10 minút. Batéria získa trochu tepla a dostane sa do stavu, keď bude schopná poskytnúť viac prúdu. Účinok týchto receptov je však neistý.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ