Škoda 135 GLi: Toto bol vrchol ‘smutnej‘ evolúcie. V Rakúsku ho ale chválili

Tomáš Andrejčák | 19.12.2020 07:00
Škoda 105/120 nepatria k modelom, na ktoré by sme spomínali s láskou. Bola len pohrobkom slávnej tisícky. No v samom závere kariéry vzniklo predsa len 400 exemplárov, ktoré môžeme označiť za veľmi vzácne. Mierili do Rakúska, Fínska, Kanady či do Veľkej Británie.
Škoda 105 až 136 nepatrí k slávnym modelom...
Škoda 105 až 136 nepatrí k slávnym modelom značky. Bolo to nechcené dieťa. No verziu 135 GLi môžeme považovať za vzácnu. Škoda sa s ňou pokúšala uspieť na Západe. Už v čase Favorita. Autor: Škoda-Auto

Modelový rad Škoda 105/120 prišiel na svet v roku 1976. V Mladej Boleslavi z toho neboli nadšení. Toto auto nemalo totiž nikdy vzniknúť. Bolo len východiskom z núdze po tom, čo sa nepodarilo dostať na linky dokončené projekty Škoda 720 a 760 s predným náhonom. Automobilke neostávalo nič iné, ako opäť inovovať zastaranú techniku, ktorá mala základ ešte v Škode 1000 MB zo začiatku šesťdesiatych rokov, neskôr v Škode 100/110. A s ňou si musela vystačiť škodovka až do príchodu celkom nového Favorita predstaveného v roku 1987.

Najprv motor z Favorita

Favorit ale neznamenal okamžitý koniec škodoviek so zadným náhonom. Na linkách totiž modelový rad 105/120 ostal neuveriteľných 14 rokov. Dožil sa teda ešte aj politických zmien v roku 1989. Posledné exempláre zmontovali v Škode v januári 1990. Išlo už o výrazne modernizovanú verziu z roku 1983, ktorú spoznáte najmä vďaka novej maske s veľkými integrovanými svetlami či vďaka novým zadným svetlám. No najväčšie zmeny sa odohrali o rok neskôr, keď sa objavili modely označené ako Škoda 130, 135 a neskôr 136. Tieto už ťažili z techniky Favorita, najmä stotridsaťpäťka a stotridsaťšestka. Mali totiž jeho motor.

Exportná verzia 135 GLi disponovala...
Exportná verzia 135 GLi disponovala jednobodovým vstrekovaním Bendix a trojcestným katalyzátorom. Upozorňovali na to aj katalógy. Spĺňala dokonca americkú emisnú normu US 83. Export do USA sa ale nakoniec nekonal. Do Kanady sa však zopár exemplárov dostalo. Autor: Škoda-Auto

To znamenalo príchod hliníkovej osemkanálovej hlavy, ktorá optimalizovala prúdenie zmesi v nasávaní. Vyhrievané sanie urýchľovalo zahriate karburátora v chladnom počasí. V porovnaní s motormi zo Škody 120 mali novinky väčší zdvihový objem 1 299 ccm a boli spojené s 5-stupňovými prevodovkami. Stotridsiatka a stotridsaťpäťka mali výkon 43 kW, takže na stovku zrýchľovali za 15 sekúnd a dosiahli maximálku 150 km/h. Škoda 136 išla ešte ďalej. Úpravou dna piestov došlo k zvýšeniu kompresného pomeru a tým aj výkonu na 46 kW. Zrýchlenie na stovku sa skrátilo o desatinku sekundy a maximálna rýchlosť stúpla o 3 km/h.

Nakoniec aj vstrekovanie

To ale nebol koniec inovácií. Práve tu sa totiž začína aj príbeh 400 vzácnych exemplárov označených ako 135 GLi, ktoré vznikli v roku 1989. Na našich cestách ste ich ale stretnúť nemohli. Boli určené pre zahraničné trhy. A ak chceli uspieť, musela Škoda zareagovať na prísnejšie emisné normy. To znamenalo schopnosť spaľovať bezolovnatý benzín. A to dokázal vďaka tvrdeným sedlám ventilov v tom čase jedine motor 135. Bola to podmienka, pretože GLi disponovalo trojcestným katalyzátorom výfukových plynov a s ním súvisiacou lambda sondou. Celý systém doplnila Škoda licenčným jednobodovým vstrekovaním paliva Bendix, ktoré používali automobilky Volvo a Renault.

Test rakúskych novinárov dopadol pre Škodu 135...
Test rakúskych novinárov dopadol pre Škodu 135 GLi v podstate dobre. Tí brali do úvahy jej extrémne nízku cenu. Autor: Škoda-Auto

Emisie boli síce nižšie, ale zároveň klesol výkon na 41 kW. Krútiaci moment 92 Nm ostal zachovaný. Novinku plánovala Škoda exportovať aj do USA. Aj preto Škoda 135 GLi spĺňala emisnú normu US 83. Tam sa ale nakoniec nikdy nedostala. Zato dorazila do Kanady, s pravostranným riadením do Veľkej Británie, ale aj na tradičné západoeurópske trhy, akými bolo Fínsko alebo susedné Rakúsko. Export bol kvôli valutám pre socialistický režim veľmi dôležitý. Aj preto Škoda nič nepodcenila a spolu s autom dodávala servisné manuály v nemčine a angličtine. Dokonca rakúske zastúpenie zapožičalo Škodu 135 GLi rakúskym novinárom.

Interiér exportných verzií bol vybavený...
Interiér exportných verzií bol vybavený bohatšie ako tých domácich. Autor: Škoda-Auto

Možno si myslíte, že auto s koncepciou zo šesťdesiatych rokov nemohlo zaujať, ale nie je to celkom pravda. Mnohé ospravedlňovala cena. V Kanade sa Škoda 135 GLi predávala len za 6 995 dolárov a v Rakúsku za 96 600 šilingov. Bolo to široko-ďaleko najlacnejšie auto na Západe. A neprepadlo ani v spomínanom teste. Viedenský Kurier až na niektoré výhrady ako citlivosť na bočný vietor či vyššiu hlučnosť Škodu v podstate pochválil.

V testoch neprepadla

„Skúška ukázala, že škodovka ide spoľahlivo. Jej modernizovaný motor je teraz pokojnejší, temperamentnejší, s dobrou akceleráciou a nemá problémy so štartovaním. Pokiaľ ide o vybavenie, je v porovnaní s predchodcami omnoho bohatšie. Ani po stovkách kilometrov vás auto neunaví, aj keď odhlučnenie motora vzadu by mohlo byť lepšie. Veľmi dobre funguje kúrenie a vetranie (…),“ písalo sa v teste. A novinári nezabudli ani na cenu: „Cena auta je mimoriadne výhodná, je to plnohodnotná štvordverová limuzína s dobrými jazdnými vlastnosťami v zime, jednoduchým servisom a robustnou konštrukciou."

To nie je zlé hodnotenie, ak si uvedomíme, že v tom čase jazdili na západoeurópskych cestách také esá ako Fiat Uno, VW Golf druhej generácie, Opel Kadett, Ford Escort, Renault 19 a mnoho ďalších, podstatne modernejších kompaktov. A nos nad Škodou 135 GLi neohrnuli ani Briti. Reklamná kampaň sa opierala o citát z renomovaného magazínu Autocar, ktorý prirovnával Škodu 135 GLi k Porsche pre chudobných. „Čo má jazdný prejav ako Porsche, stojí len 4 200 libier a je zábavnejšie ako GTi?,“ narážal Autocar na vtedy už veľmi ojedinelú koncepciu s motorom vzadu. Ani dobré hodnotenia však už nemohli Škody so zadným náhonom zachrániť.

Z verzie 135 GLi vzniklo len 400 exemplárov. Ak teda hľadáte vzácnu Škodu, mimo známych modelov 1000 MB, 1100 MBX, kabrioletu Felicia či slávneho kupé 110 R, je to práve táto. Lenže ak sa zachovali, tak len mimo Čiech a Slovenska. Koľko ich dodnes existuje, ťažko povedať. Najskôr absolútnu väčšinu z nich „zožrala“ hrdza – tradičný nepriateľ škôd z čias socializmu, ale aj ranného kapitalizmu.

Škoda
		135 GLi - 1989
Škoda 135
		GLi - 1989
+8Škoda 135 GLi - 1989

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ