Suzuki Across: ‘Prezlečená RAV-ka‘ sa už hlási o slovo. Dostala skvelé batérie

Tomáš Andrejčák | 08.01.2021 10:00
Nové veľké SUV Suzuki netají svoj pôvod. Vychádza z Toyoty RAV4 a na trh sa dostáva len ako plug-in hybrid. Kapacita jeho akumulátorov je vyššia ako u konkurentov.
Suzuki Across sa od originálu líši najmä v...
Suzuki Across sa od originálu líši najmä v prednej časti. Dostalo úplne prepracovanú prednú masku, nárazník aj nove full-LED svetlá Autor: Suzuki

Suzuki ukázalo už vlani svoje nové SUV určené pre Európu. Bolo vlastne prvým reálnym výsledkom rozsiahlej spolupráce s Toyotou. Tá Suzuki poskytla plug-in hybridnú verziu RAV4, aby japonská značka dokázala na starom kontinente splniť prísne flotilové emisie. Hneď na úvod však spomeňme, že Across nie je záchranným kolesom pre Suzuki od veľkorysej Toyoty. Suzuki totiž Toyote pomôže na miliardovom indickom trhu, kde má ohromne silnú pozíciu. Poskytne jej svoje kompaktné SUV Vitara Brezza, ktoré sa bude predávať ako Toyota Urban Cruiser a tiež Baleno, ktoré dostane názov Toyota Glanza. Takže úžitok bude na oboch stranách.

Vzadu sa zmeny obmedzili na zmenu loga.
Vzadu sa zmeny obmedzili na zmenu loga. Autor: Suzuki

Ale späť k autu. Príslušnosť k Suzuki dáva Across najavo prepracovanou maskou v štýle Swiftu, novými nárazníkmi, ale aj odlišnými full-LED reflektormi. Štandardom budú čierne lesklé disky kolies s priemerom 19-palcov. Vzadu sa zmeny obmedzili len na výmenu loga, podobne ako v interiéri. Suzuki ponúkne na výber šesť lakov karosérie – biely White Pearl Crystal Shine, strieborný Silver Metallic, čierny Attitude Black Mica, červený Sensual Red Mica, sivý Gray Metallic a modrý Dark Blue Mica. Infotainment počíta s 9-palcovým dotykovým displejom a je plne kompatibilný so smartfónmi cez rozhrania Apple CarPlay a Android Auto.

Interiér počíta s 9-palcovou dotykovou...
Interiér počíta s 9-palcovou dotykovou obrazovkou a bohatou výbavou. Na Slovensko sa dodáva výlučne v najvyššej úrovni GLX. Autor: Suzuki

Batožinový priestor bude v porovnaní s hybridnými verziami RAV4 o 60 litrov menší. Zodpovedať bude plug-in hybridnej verzii, kde časť objemu padla za obeť batériám. Výsledkom je však stále slušných 490 litrov. Táto daň však nie je zbytočná. Across totiž disponuje li-ion akumulátorom s kapacitou až 18,1 kWh, čo je medzi plug-in hybridmi vysoko nadpriemerný údaj. Deklarovaných 75 km jazdy v čisto elektrickom režime tak nie je len fikciou. A zákazníci neprídu ani o pohon 4×4. Okrem benzínového atmosférického 4-valca 2,5 Dynamic Force (136 kW, 227 Nm), ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle, dostal Across do vienka až dva elektromotory.

Plug-in hybridný pohon poskytuje systémový...
Plug-in hybridný pohon poskytuje systémový výkon 225 kW. Ide o kombináciu 4-valca 2,5 Dynamic Force a dvoch elektromotorov. Autor: Suzuki

Predný elektromotor s výkonom 134 kW (270 Nm), ktorý spolupracuje cez planétovú prevodovku so spaľovacou jednotkou, a zadný, s výkonom 40 kW a krútiacim momentom 121 Nm. Systém 4×4 E-Four tak produkuje skvelých 225 kW. Navyše bude schopný prenášať výkon v rozmedzí od 100 : 0 v prospech predných kolies až po 20 : 80 v prospech tých zadných. Okrem toho bude riadiaca jednotka Integrated Management (AIM) pribrzďovať jednotlivé kolesá, čím prenesie hnaciu silu na kolesá s lepšou trakciou. Výhodou vektorovania je aj vyššia stabilita v zákrutách.

Do batožinového priestoru sa vojde 490 litrov...
Do batožinového priestoru sa vojde 490 litrov nákladu. Dôvodom je, že časť z neho zaberajú akumulátory s kapacitou až 18,1 kWh. Autor: Suzuki

Plug-in hybridný systém je vybavený štyrmi režimami – EV, Auto EV/HV, HV a režimom nabíjania batérie. Vodič si ich môže zvoliť v závislosti od jazdných podmienok a úrovne nabitia batérie. V režime EV je vozidlo poháňané výhradne silou elektromotora aj pri plnej akcelerácii. V režimoch Auto EV / HV a HV prispieva motor podľa potreby, napríklad pri silnom stlačení plynu, k dodaniu potrebného výkonu. Pri nízkom stave akumulátora zasa systém spustí režim nabíjania batérie motorom. Výkonný lítium-iónový akumulátor má 96 článkov, napätie 355 V a kapacitu 50,9 Ah.

Odmenou bude aj nízka spotreba a emisie. Oficiálne totiž Across produkuje len 22 gramov CO2 na kilometer, z čoho plynie využívanie výhod pre „zelené“ autá v rôznych krajinách Európy. To zodpovedá rozprávkovej hodnote spotreby na úrovni 0,95 litra benzínu na 100 km. Samozrejme, v realite to bude viac, ale o úspornosti tohto plug-in hybridu nepochybujeme. Across má tiež k dispozícii kompletný balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense – od radarového tempomatu, cez udržiavanie v jazdnom prúde a autonómnych bŕzd s detekciou chodcov a cyklistov až po upozornenie na križujúce vozidlá alebo vozidlá v slepom uhle zrkadiel.

Podvozok ťaží z plne nezávislého zavesenia kolies, vpredu na tlmičových vzperách McPherson a vzadu na dvojici lichobežníkových závesov. Suzuki Across sa dostalo už aj na slovenský trh. A čo je prekvapivé, skôr ako Toyota RAV4 PHEV. Dodáva sa výlučne v najvyššej úrovni vybavenia GLX E-Four. Aj preto štartuje na cene 49 990 eur. Nie je to málo, ale plug-in hybridný konkurenti na tom nie sú lepšie. Povzbudivé je, že tí, ktorým sa podarilo získať štátnu dotáciu na ekologické autá, si môžu z predajnej ceny odrátať 5 000 eur. Ďalšie kolo dotačného programu sa už pripravuje.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 635
Šírka (mm) 1 885
Výška (mm) 1 690
Rázvor náprav (mm) 2 690
Objem kufra (l) 490
Objem nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 940

Technické údaje

Motor 2,5 Hybrid Dynamic Force
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 2 487
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 136/6 000
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 227
Max. výkon elektromotora vpredu/vzadu (kW) 134/40
Max. krút. moment elektromotora vpredu/vzadu (Nm) 270/121
Max. systémový výkon (kW) 225
Kapacita akumulátora (kWh) 18,1
Prevodovka Planétová – kontinuálna
Max. rýchlosť (km/h) 180
Spotreba na 100 km (l) 1,0
Elektrický dojazd (km) 75
Cena 49 990 €
Suzuki
		Across - 2021
Suzuki
		Across - 2021
+43Suzuki Across - 2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ