Zo Škody Dacia nebude. Tvrdí to šéf predaja VW Group

and | 12.01.2021 12:00
Obavy o posun Škody do sfér lacnej Dacie nemajú reálny základ. Kradnúť zákazníkov má najmä Fordu či Francúzom.
V Európe sa má Škoda sústrediť na klientelu z...
V Európe sa má Škoda sústrediť na klientelu z nižšej a strednej triedy. Volkswagen má osloviť jej vrchol. To je predstava šéfa predaja VW Group Christiana Dahlheima. Autor: Volkswagen

Nie je to tak dávno, čo Škodu sužovali obavy o jej budúcnosť. Šírili sa totiž správy o tom, že koncernu VW tak trochu prekáža jej prílišný rozlet. Dokonca sa šuškalo, že si má merať sily s Daciou a prestať neustále konkurovať Volkswagenu, ktorý má v koncernovej hierarchii vyššiu pozíciu. Za týmito snahami mal stáť aj náhly júlový odchod bývalého šéfa Škody Bernharda Maiera, ktorý mal túto politiku odmietať. A vodu na mlyn týmto správam hnal aj sám šéf koncernu Herbert Diess, ktorý netajil, že pre Škodu hľadá novú pozíciu v rámci skupiny.

Nakoniec sa ale vody upokojili po tom, čo Diess pre Allgemeine Zeitung povedal, že súpermi Škody budú najmä kórejské a francúzske značky. Potvrdzuje to aj rozhovor s Christianom Dahlheimom, šéfom predaja VW Group, ktorý poskytol webu Automotiv News. Podľa neho pochádzajú zákazníci Škody zo strednej a nižšej triedy, ktorí hľadajú nadpriemernú funkčnosť. „Škoda má ideálnu pozíciu ovládnuť segmenty, kde si ľudia nemôžu dovoliť drahšie autá,“ povedal. A dodal, že preto má Škoda najväčší rastový potenciál.

Smerovanie Škody k pozíciám Dacie odmietol. „Toto porovnanie nemáme radi, pretože nechceme, aby Škoda prenikala do rajónu Dacie. Škoda má skvelých súperov v podobe francúzskych značiek alebo Fordu,“ uviedol Dahlheim s tým, že česká automobilka by mala brať zákazníkov iným značkám, ale tiež nie Volkswagenu“. Podľa Dahlheima môže Škoda získať viac kupcov „tradičného hlavného prúdu“, zatiaľ čo Volkswagen sa má sústrediť na jeho vrchol, kde ľudia očakávajú zachovanie maximálnej zostatkovej hodnoty vozidla.

Kríza Škody v rámci koncernu by teda mala byť zažehnaná. V Európe sa jej navyše stále enormne darí. Vlani sa síce musela zmieriť kvôli pandémii so 17-percentným poklesom odbytu, no ten bol menší ako pokles celého európskeho trhu. To znamená, že svoj trhový podiel vlani dokonca zvýšila. Požiare však musí hasiť Škoda v Číne. Na tomto kľúčovom trhu totiž zaznamenala dramatický pokles, keď jej registrácie klesli medziročne o 44 %! Podľa analytikov za to môže nová lacná čínska značka koncernu VW – Jetta.

Z jej sedanu a SUV sa stali doslova bestsellery, takže drahšej Škode vzali vietor z plachiet. Priznáva to aj sám Dahlheim. „Jetta Škodu trochu zahnala do kúta, takže nie je tajomstvom, že sa v Číne trápi. Je to niečo, čo riešime s našimi partnermi v spoločných čínskych podnikoch. Hľadáme riešenie, ako Škodu nastaviť tak, aby bola v Číne opäť úspešná,“ povedal Dahlheim. A to asi nebude ľahké. Vývoj v Číne len potvrdzuje, že aj zavedené značky sa môžu rýchlo dostať na vedľajšiu koľaj. Zvlášť smutné je, ak sa o to postará konkurent z vlastných radov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ