Hyundai Ioniq 5: Elektrický crossover už ‘vystrkuje rožky‘
Predvlani Hyundai predstavil na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom ambiciózny koncept elektrického hatchbacku 45. Už vtedy bolo jasné, že chystá druhú elektrickú ofenzívu. Na rozdiel od súčasného Ioniqu a crossoveru Kona Electric bola totiž štúdia postavená na novej platforme E-GMP (Electric Global Modular Platform), ktorá veští príchod novej generácie elektromobilov. Aj Hyundai tak bude disponovať modulárnou elektrickou architektúrou, podobne ako Volkswagen so svojou platformou MEB.
Prvou lastovičkou sa má stať práve Ioniq 5. Áno, označenie Ioniq už nebude výsadou jediného modelu, ale značkou pre celú rodinu batériových vozidiel. A teraz ide naozaj do tuhého. Elektrický crossover sa totiž svetu predstaví vo februári, na čo automobilka upozorňuje prvou sériou snímok. Tie síce zachytávajú novinku v šere, ktoré kryje jej finálny dizajn, no i tak je jasné, že sériová verzia si do veľkej miery zachová štýl konceptu 45. Dominovať jej budú ostré tvary aj špecifická „pixelová“ grafika svetiel.
Motív pixelov sa má objaviť aj na 20-palcových diskoch kolies. Napriek jasne definovaným líniám, ktoré odkazujú na slávny model Pony a koncept Hyundai Coupé z roku 1974, ktoré navrhol Giorgetto Giugiaro, nezabudne elektrický crossver ani na erodynamiku. Ťaží napríklad z kapoty v tvare lastúry a minimálnych medzier medzi jednotlivými dielmi karosérie. Interiér má byť priestranný a v maximálnej miere má využívať ekologické materiály. No najväčšou „bombou“, ktorou Ioniq 5 zasadí uder konkurentom, bude jeho elektrická technológia.
Platforma E-GMP bude pracovať štandardne s napätím 800 V, podobne ako Porsche Taycan. To je obrovská užívateľská výhoda, pretože táto technológia skracuje čas nabíjania – jeden z neuralgických elektromobilov. Na vysokovýkonných nabíjačkách siete Ionity s výkonom 350 kW sa batérie Ioniqu 5 nabijú na 80 % za 18 minút a na predĺženie dojazdu o 100 kilometrov bude stačiť iba päť minút nabíjania. Energiu podlahových akumulátorov bude čerpať elektromotor na zadnej náprave, integrovaný s prevodovkou aj meničom do jediného celku.
Vďaka novej generácii batérií, ktoré majú mať o 10 % vyššiu energetickú hustotu ako tie súčasné, má Ioniq 5 zvládnuť na jedno nabitie až 500 km. Presné prevádzkové parametre sú však zatiaľ tajomstvom. Platforma umožní použiť rôzne kapacity akumulátorov aj pohon oboch náprav. Po Ioniqu 5 sú totiž na rade ďalšie elektromobily. V roku 2022 sa predstaví sedan Ioniq 6 a o rok neskôr elektrické SUV Ioniq 7. V triede elektromobilov bude teda poriadne horúco.© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ