B&F Forecasts: Najväčšiu stratu hodnoty majú elektromobily. Za štyri roky 70 %!
Na stratu hodnoty je dobré myslieť už pri výbere nového auta. Je totiž najväčšou finančnou ujmou spojenou s jeho vlastníctvom. Rozdiel medzi tým, za čo auto kúpite a za čo ho po rokoch predáte, je väčší ako všetky náklady vynaložené na lízing, palivo, servis či poistenie. Presne tejto oblasti sa venuje analytická spoločnosť Bähr & Fess Forecasts, ktorá predpovedá, ako si budú súčasné autá držať hodnotu v najbližších rokoch. Jej aktuálny rebríček áut s najnižšou stratou hodnoty je o to zaujímavejší, že v ňom figurujú aj elektromobily. Pre záujemcov o ekologické autá ale, bohužiaľ, nemá dobré správy.
Vo svojom výskume určila budúcu zostatkovú hodnotu súčasných modelov v roku 2025. Najlepšie si vedú mestské mini autá s menšími benzínovými motormi. Podľa B&F Forecasts bude ich hodnota o štyri roky stále nad hranicou 50 % kúpnej ceny. Ako víťazov spomína Fiat 500, Hyundai i10, alebo VW up!. Pri týchto modeloch sú straty najnižšie nielen relatívne, ale aj v objeme peňazí, pretože už ako nové sú cenovo najprístupnejšie. Relatívne sú na tom však ešte lepšie malé autá a autá nižšej strednej triedy, ako Audi A1, Mini, VW Polo, VW Golf, Audi A3, opäť s menšími benzínovými motormi, ktoré stratia len 45 % hodnoty.
V strednej triede už začínajú „vystrkovať rožky“ diesle. Taký Mercedes-Benz C 180d kombi, ale aj benzínová Škoda Superb 1,5 TSI a Audi A5 35 TFSI si udržia cenu na úrovni 50 %. Najnižšie relatívne poklesy majú autá vyššej strednej triedy, ako Audi A6, Mercedes-Benz CLS s dvojlitrovými naftovými motormi, ktoré predáte za 52 % kúpnej ceny. Samozrejme, strata vyjadrená v peniazoch je vysoká, pretože vysoká je aj nadobúdacia hodnota. Čím vyššie mierime, tým väčšie zastúpenie medzi najlepšími majú dieselové verzie. Za Mercedes-Benz G a BMW X5 dostanete v roku 2025 45 % kúpnej ceny. A ako je to s elektromobilmi?
Tak tie sa na klasiku nechytajú. Strácate na nich najviac relatívne, ale aj v peniazoch, keďže sú zväčša drahšie ako autá s benzínovými a naftovými motormi. Za všetkým stoja batérie, ktoré sú najdrahšou súčasťou elektromobilov a pritom v priebehu času degradujú. Jazdený elektromobil tak nie je v bazáre veľkým lákadlom. Dostať ho do pôvodnej kondície by si vyžadovalo výmenu článkov alebo celej batérie, čo je extrémne drahé. B&F Forecasts tvrdí, že v segmente elektromobilov strácate najmenej na elektrických trojičkách Seat Mii, Škoda Citigo a VW e-up!, no i tak bude ich zostatková hodnota v roku 2025 len 30 %! To znamená, že prídete o 70 % kúpnej ceny, minimálne o 20 % viac ako pri modeloch so spaľovacími motormi. Ostatné elektromobily sú na tom ale ešte horšie.
Lenže nejde len o degradáciu akumulátorov. Na cenu ojazdených elektromobilov bude tlačiť rozširujúca sa ponuka nových elektrických modelov, ktoré budú o čosi lacnejšie, budú mať dlhší dojazd a budú sa rýchlejšie nabíjať. Ak si to spojíme so štátnymi dotáciami na podporu predaja elektromobilov, záujemcov o kúpu ojazdeného elektromobilu bude ubúdať. Naopak, ceny klasických ojazdených áut, najmä tých dieselových, budú logicky rásť, pretože nové budú kvôli emisným daniam drahšie a navyše bude ich ponuka užšia ako v súčasnosti. Čo z toho vyplýva? „Ak chcete auto, ktoré stratí na cene čo najmenej, kúpte si malý benzínový model, alebo väčšie auto s dieselom,“ hovorí Dieter Fess, jeden zo zakladateľov firmy B&F Forecasts. Naopak, na účtoch majiteľov elektromobilov urobia ich ekologickí miláčikovia najväčšiu „sekeru“.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ